Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

SuperMario

Citat från: Myko skrivet 22 December 2010 kl. 22:49Hur gör ni med nytt och gammalt grått? Kan man lägga de i samma lådor och skilja på dem utan stora problem?
Mörkgrått är lätt att skilja på.
Det kan vara lite jobbigt med ljusgrå, beroende på belysningen, men oftast går det bra.
Sedan finns det 3 bruna färger, men jag tycket det är lätt att särskilja dessa.

Ras 74

Bruna bitar har jag tillsammans då de är lätta att skilja på.
Gamla LEGO samlingen är för sig, och nya för sig.
Gamla gråa bitar är utsortade och kommer aldrig sättas ihop, eller användas någonsin mer
i Casa de Ras Placa mer! Punkt och väldigt slut!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Citat från: Ras 74 skrivet 22 December 2010 kl. 23:11
Gamla gråa bitar är utsortade och kommer aldrig sättas ihop, eller användas någonsin mer
i Casa de Ras Placa mer! Punkt och väldigt slut!

De kan vara användbara då en sliten och inkonsekvent miljö ska framställas.

Carl T

Citat från: Myko skrivet 22 December 2010 kl. 22:49
Har till nu skiljt min gamla LEGO-samling från det jag köpt efter mina dark ages. Funderar nu på att slå ihop de schysta bitarna från min gamla samling, det känns otroligt dumt att inte använda dem då det är en stor mängd. Jag har dock en hel del repiga och även ritade på bitar med tuschpenna jag inte vill använda.

Hur gör ni med nytt och gammalt grått? Kan man lägga de i samma lådor och skilja på dem utan stora problem?

Sitter här med samma problem. Mitt gamla LEGO är inte så stort i mängden jämfört med det nya, men vissa bitar har jag så klart bara bland det gamla. Lägg till det att somliga bitar är i gott skick medan andra från samma set (t.ex. små plates) har repor och bitmärken. Det lutar åt att jag bygger ihop så mycket jag kan av det gamla och sedan låter ungarna leka med det och försöker hålla det åtskilt från det nya. Gammalt grått har jag en del av bland det nyare, och jag sorterar det för sig om jag separarar efter färg (beroende på mängd; t.ex. svart/nytt grått/vitt för sig och färger+gammal grått för sig).
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

de Gothia

jag blandar! :) jag är tydligen en av få som tycker det är ok att bygga olika grått tillsammans. jag tycker en borg er mer levande ut om det är olika gråskala i borgen än en homogen light bluish gray vägg! :)

sweMezza

+1 i Stockholm för inköp från Bra Plast.

Just nu är förvaring högaktuell eftersom jag försöker städa vårt vardagsrum inför julafton... Senaste tillskottet av godislådor var när Akki var och handlade på ICA Maxi samtidigt som de plockade upp smågodis. Hon frågade och fick ta alla lådor. Det var även hon som diskade alla lådor :-*.

Men trots ordentlig rengöring är det en svag godislukt som sitter kvar. Tillräckligt för att man ska kunna förnimma ungefär vilket godis det har varit i lådan också. Det gillar jag inte!

Vem har tid att styra upp och hålla i ett samköp av lådor? Jag kan fixa fram en företagsadress om det behövs (för leverans av pall).

@Fredrik: Tack för Flickr-länken!

Fredrik

Det blir bara mer kaos i mitt legorum för varje dag som går och idag såg det ut såhär

Någon som har tips på hur jag bör sortera? Per bit eller färg? Köpa fler sortimentskåp eller satsa på godislådor? Har uppenbarligen misslyckats så därför vänder jag mig till er.

sweMezza

Länkar återigen till klassikern Storage 707. Den fungerar som en bra karta över var du har varit, var du befinner dig och varthän du är på väg ;).

Min första sortering var per färg. Det ser snyggt ut i lådorna (jag använde transparenta kaklådor) men är väldigt opraktiskt. Jag rekommenderar att sortera per bit. Gruppera de du inte har så många av eller som fungerar bra ihop (t.ex. plates bredare än 2 studs i en, alla vingdelar i en).

Annars är en bra och rolig metod att hälla ut allt LEGO och börja gruppera det i högar så att du får en uppfattning om hur mycket du har av allt. Det är dock både plats- och tidskrävande. Det var så jag gjorde (eller snarare håller på med) sist direkt i godislådorna som jag behöver fler av.

de Gothia

jag gillar ditt rum fredrik! kaos är bra. ordning pajar bara kreativiteten! man blir lätt inspirerad om man ser olika bitar ligga framme!! :)

det är också lättare att ha kaos än ordning.;)

sweMezza

Stigge72

Att ha en massa blandade bitar framför näsan är helt klart kreativitetsfrämjande, men när man väl kommer igång och vill ha just den där biten (som man vet att man har i tillräcklig mängd för just det där), då är det en klar fördel att man vet var man ska leta...

Att gruppera bitar som har gemensamma drag tillsammans kan vara bra... t ex verktyg för sig.. sen när man delar upp de för att de blir många, så kan man få andra problem, som t ex att en del kan hamna i passa in i flera olika lådor, ett problem jag råkade ut för nyligen i samband med ett vigbygge för en annan tråd.

Fredrik

Citat från: stigge72 skrivet 23 December 2010 kl. 18:28
Att ha en massa blandade bitar framför näsan är helt klart kreativitetsfrämjande, men när man väl kommer igång och vill ha just den där biten (som man vet att man har i tillräcklig mängd för just det där), då är det en klar fördel att man vet var man ska leta...

Att gruppera bitar som har gemensamma drag tillsammans kan vara bra... t ex verktyg för sig.. sen när man delar upp de för att de blir många, så kan man få andra problem, som t ex att en del kan hamna i passa in i flera olika lådor, ett problem jag råkade ut för nyligen i samband med ett vigbygge för en annan tråd.
Håller med till 100%.

sweMezza

Kaosandet har ofta den nackdelen: lätt att få ideér och att komma igång, mer eller mindre omöjligt att slutföra något.

Fredrik

Citat från: sweMezza skrivet 23 December 2010 kl. 18:49
Kaosandet har ofta den nackdelen: lätt att få ideér och att komma igång, mer eller mindre omöjligt att slutföra något.
Håller med även där.
90% av minna byggen blir aldrig klara  >:(

de Gothia

Citat från: sweMezza skrivet 23 December 2010 kl. 18:49

känner jag inte igen! :) ;)