Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Joacim

Citat från: Myko skrivet 24 September 2025 kl. 12:35Drömde att jag skulle ändra min sortering från primärt bittyp/sekundärt färg till primärt färg/sekundärt bittyp. För att det passar bättre med hur man behöver bitar när man bygger. Jag tror att det kan vara en bra idé men är inte helt sugen på allt jobb det skulle innebära.
Känner du inte till devisen forever sorting? Den lever jag efter finns alltid ett nyare och bättre sorterings sätt vartefter behov, plats och antal bitar förändras...
Just nu har jag den sämsta av sorterings system. Zippåsar lagda i flyttkartonger i förråd...

andreaseldh

Citat från: Joacim skrivet 26 September 2025 kl. 05:21Just nu har jag den sämsta av sorterings system. Zippåsar lagda i flyttkartonger i förråd...

Wow, samma som jag!

Henkeso

Scrollade förbi ett inlägg på något socialt media där det stod "woodworking sounds really cool until you find out it's 90% sanding", och när det gäller legobygge så är det också något som låter väldigt roligt tills man inser att 90% av tiden går åt till sortering. Tur att man lärt sig gilla sortering!

Jag uppskattar den här tråden, för jag har haft svårt att förstå att sortering är en pågående process. Har stressat väldigt mycket över att inte hitta det bästa systemet för sortering, att jag aldrig blir helt klar med det, att jag ändrat system under tidens gång så att jag har vissa lådor som är sorterade enligt gamla system och så vidare. Jag har föreställt mig att alla andra har ett tydligt effektivt system som de hållit sig till. Känner mig väldigt sedd och bekräftad!

Barbaroux

Citat från: Myko skrivet 25 September 2025 kl. 23:41Dröm-Myko var väldigt övertygad om att det passar arbetessättet mycket bättre! Vaken-Myko är lite mer skeptisk. Det beror ju mycket på vilket moment man bygger. När man sitter och vill bygga i en färg och undrar vilka bitar man har i den färgen så är det rätt hopplöst när man sorterat på form. Idealet vore ju att man kunde växla över sorteringen från form/färg till färg/form med en knapptryckning.

Kanske dags att börja fundera på att ha två legorum? Ett som är sorterat på bit och ett annat som är sorterat på färg... 8)

Gideon

Citat från: Barbaroux skrivet 26 September 2025 kl. 12:54Kanske dags att börja fundera på att ha två legorum? Ett som är sorterat på bit och ett annat som är sorterat på färg... 8)
Jag kör ett legorum sorterat i många små fraktioner, och ett litet (2 m2) till i ziplock-påsar i stora smartstore-lådor :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

MrUzagi

Citat från: Barbaroux skrivet 26 September 2025 kl. 12:54Kanske dags att börja fundera på att ha två legorum? Ett som är sorterat på bit och ett annat som är sorterat på färg... 8)
Kul att se att inte bara jag tänkte samma sak. 8)

Claude76

Varför stanna där?
Vad sägs om ett rum för varje färg, eller bittyp.
,:)
Lego is my drug of choice

andreaseldh

Off Topic: Inspirationsvideo från en GBC-kollega som inte* arbetar med LEGO.

* Huvudsakligen inte:
  • Programmering med Technic liftarms och pins på den första maskinen!
  • Akustisk basfälla av Duploklossar i studion i Frankrike!
  • Technic-kugghjul på en liten speldosa!

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 02 Oktober 2025 kl. 15:00Off Topic: Inspirationsvideo från en GBC-kollega som inte* arbetar med LEGO.

Jag använder Gridfinity också. Det blir lite glapp i en bauhauslåda, om man inte kör med minst en modul med .5. I Alex funkar de bra i bredd utan halvor.

Däremot undrar jag hur han kunde dra ut sina lådor så långt. ???

Magnus den store

Hur förvaras tryckta tiles på ett bra vis? På senare år har jag bara sorterat ut tiles och slängt i en låda. Men det är lite för dålig överblick. Hur gör ni?

Jag har gjort några Lego-böcker, men det är både bit- och platskrävande. Det är inte rimligt att göra så för över 1 liter tiles.

Bok 1.jpg
DBG-boken

Bok 2.jpg
Öppen som en bok.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

danielbrrssn

Citat från: Magnus den store skrivet 04 Januari 2026 kl. 01:10Hur förvaras tryckta tiles på ett bra vis? På senare år har jag bara sorterat ut tiles och slängt i en låda. Men det är lite för dålig överblick. Hur gör ni?

Jag har gjort några Lego-böcker, men det är både bit- och platskrävande. Det är inte rimligt att göra så för över 1 liter tiles.

Bok 1.jpg
DBG-boken

Bok 2.jpg
Öppen som en bok.
Den är väldigt snygg! Praktisk och väldigt opraktisk samtidigt.

janhansson

Citat från: Magnus den store skrivet 04 Januari 2026 kl. 01:10Hur förvaras tryckta tiles på ett bra vis? På senare år har jag bara sorterat ut tiles och slängt i en låda. Men det är lite för dålig överblick. Hur gör ni?

Detta ser ut som ett perfekt sätt att hantera särskilt fina eller värdefulla tiles!

Själv använder jag bara ziplock-påsar, där jag försöker sortera någorlunda tematiskt (exempelvis legoset-tiles, eller kartor, eller rev etc.)
Jag skiljer inte på tiles och andra bitar (ex slopes) med tryck eftersom de troligtvis är relevanta att använda tillsammans.
Vissa är svårare - som Vidiyo-tiles, eftersom de kan användas till så många olika olika saker, då blir sorteringen därefter (en enda påse...)

Magnus den store

Citat från: janhansson skrivet 04 Januari 2026 kl. 11:13Detta ser ut som ett perfekt sätt att hantera särskilt fina eller värdefulla tiles!
Nja, om det bara vore lite mindre luft eller mer så att det finns plats för blad, så vore det bättre.

Citat från: janhansson skrivet 04 Januari 2026 kl. 11:13Själv använder jag bara ziplock-påsar, där jag försöker sortera någorlunda tematiskt (exempelvis legoset-tiles, eller kartor, eller rev etc.)
Jag skiljer inte på tiles och andra bitar (ex slopes) med tryck eftersom de troligtvis är relevanta att använda tillsammans.

När jag gick igenom lådan under förmiddagen såg jag att det är mer än tiles. Jag har även samlat tryckta bricks, slopes och paneler i samma låda.

Jag har landat i att använda zip-påsar för det jag har mycket av. En tematisk sortering är önskvärd, men jag behöver bättre överblick än zip-påsar, för alla bitar jag har få av. En fundering som jag också har med zip-påsar är arkivbeständigheten. Viktiga pappersdokument ska exempelvis inte förvaras i plastfickor, eftersom trycket över tid kan släppa och istället fastna på plastfickan. Jag är dock osäker om samma effekt kan ske med Lego-tryck och zip-påsar.

Tryckta tiles.jpg
Dagens sortering. Jag har fått vända på många tiles under dagen som gått. De har en tendens att hamna med framsidan ner.  ::)

Magnus den store

Citat från: danielbrrssn skrivet 04 Januari 2026 kl. 09:04Den är väldigt snygg! Praktisk och väldigt opraktisk samtidigt.

Jo, tyvärr. Det är för mycket luft och för många böcker att leta i.