Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Citat från: Magnus den store skrivet 04 Januari 2026 kl. 13:29Nja, om det bara vore lite mindre luft eller mer så att det finns plats för blad, så vore det bättre.

Kanske skulle behövas en variant på frimärks/myntalbum. Plastfickor avsedda för mynt kanske skulle funka för tiles, men fortfarande inte helt platseffektivt.

Det som oroar mig mest med förvaring i ziplock är snarast att det kan bli repor om bitarna skaver mot varandra, jag är tveksam till om plastpåsar är någon större fara. 
Kanske går att få tag på lämpliga papperspåsar, men då måste det väl vara syrafritt papper.
Legobitarna i ett set ligger ju i påsar, men har LEGO brytt sig om åldersbeständighet?
Eller så får man lägga allt i väldigt platta lådor så att det går att hitta bitarna utan att gräva.
Fästa på en massa basplattor skulle vara ett sätt, men kan ha sönder/minska klutch över tid.

AndersI

Jag har dessa, tyvärr bara fyra stycken. Önskar att jag kunde hitta fler. De kom med ett begagnat-köp för mååånga år sedan. Med genomskinliga lock så man ser vad som är i askarna.

20260104_152904_copy_1024x474.jpg

20260104_152856_copy_219x474.jpg
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Magnus den store

Citat från: janhansson skrivet 04 Januari 2026 kl. 13:43Kanske skulle behövas en variant på frimärks/myntalbum. Plastfickor avsedda för mynt kanske skulle funka för tiles, men fortfarande inte helt platseffektivt.

Det som oroar mig mest med förvaring i ziplock är snarast att det kan bli repor om bitarna skaver mot varandra, jag är tveksam till om plastpåsar är någon större fara. 
[...]
Fästa på en massa basplattor skulle vara ett sätt, men kan ha sönder/minska klutch över tid.

Jag tror inte heller zip-påseplasten är någon fara, utan det handlar mer om försiktighetsprincipen. Om clutchen minskar över tid gör inget, för det är lätt att åtgärda.

Här måste jag varna känsliga läsare/purister.
Det vanligaste jag gör är att deformera någon del så att det fäster hårdare. Ett annat knep är att måla på en tunn sträng modellfärg/-lack som finns i välsorterade hobbybutiker, och i värsta fall går det alltid att kraggla.

Det får bli temporär basplatte-lösning.

Citat från: AndersI skrivet 04 Januari 2026 kl. 15:34Jag har dessa, tyvärr bara fyra stycken. Önskar att jag kunde hitta fler. De kom med ett begagnat-köp för mååånga år sedan. Med genomskinliga lock så man ser vad som är i askarna.
De ser praktiska ut.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

CopMike

Citat från: Magnus den store skrivet 04 Januari 2026 kl. 17:08.....
Här måste jag varna känsliga läsare/purister.
Det vanligaste jag gör är att deformera någon del så att det fäster hårdare. Ett annat knep är att måla på en tunn sträng modellfärg/-lack som finns i välsorterade hobbybutiker, och i värsta fall går det alltid att kraggla.
.....
Jag har använt den tekniken för att få mer friktion i pinnen/baren som är friktionsdelen i benen till Fabuland-figurerna så de inte viker sig framåt!

Magnus den store

Så här får det bli. Basplattor med med lite jumper plates och distansbitar. Sen staplas de på varandra. Behöver bara sätta ihop 2-3 ytterligare. Resten hamnar i zip-påsar.

001.jpg
Platta 1

002.jpg
Platta 2

MrUzagi

Citat från: Magnus den store skrivet 04 Januari 2026 kl. 21:43Så här får det bli. Basplattor med med lite jumper plates och distansbitar. Sen staplas de på varandra. Behöver bara sätta ihop 2-3 ytterligare. Resten hamnar i zip-påsar.

Snyggt och lättöverskådligt. Jag borde göra något liknande med mina tiles. Någon gång i framtiden, typ.

Magnus den store

Citat från: MrUzagi skrivet 05 Januari 2026 kl. 00:21Snyggt och lättöverskådligt. Jag borde göra något liknande med mina tiles. Någon gång i framtiden, typ.

Tackar, det är lätt att skjuta saker på framtiden men jag önskar att jag gjort detta mycket tidigare.

swemixon

Har letat i forumet efter en passande tråd; landade i denna. Adm. - flytta gärna ifall ni anser att inlägget ligger fel.

Till min förvaring/sortering använder jag Stanley förvaring med 9 lådor. Dessa lådor har innermåtten (mm) 136x55. Det finns avdelare för att dela in lådan på tvären, men jag önskar dela en låda på längden i två lika stora fack.

Jag tänker mig att det skulle behövas en avdelare som kan stå av sig själv då det saknas slitsar att sätta den i. Något liknade bifogad bild.

Är detta något som är görbart på en 3D-skrivare till rimlig kostnad? Själv är jag inte insatt i 3D-skrivare.

avdelare.jpg

MrUzagi

Citat från: swemixon skrivet 26 Augusti 2026 kl. 19:55Är detta något som är görbart på en 3D-skrivare till rimlig kostnad? Själv är jag inte insatt i 3D-skrivare.
Det beror på vad man anser är en rimlig kostnad. Men görbart är det absolut. Det är en rätt enkel modell som det ser ut. Det som saknas är tjockleken.

Det kinkiga kan vara toleranserna där den ska sitta, och på utskriften (Lite beroende på skrivare, kalibrering och utskriftsmaterial.) Om en skrivare inte är kalibrerad så kan det som skrivs ut diffa en aning från modellen, sedan krymper olika plaster olika mycket efter utskrift också.

MrUzagi

Citat från: MrUzagi skrivet 27 Augusti 2026 kl. 00:28Det beror på vad man anser är en rimlig kostnad. Men görbart är det absolut. Det är en rätt enkel modell som det ser ut. Det som saknas är tjockleken.

Det kinkiga kan vara toleranserna där den ska sitta, och på utskriften (Lite beroende på skrivare, kalibrering och utskriftsmaterial.) Om en skrivare inte är kalibrerad så kan det som skrivs ut diffa en aning från modellen, sedan krymper olika plaster olika mycket efter utskrift också.

Jag gjorde ett snabbtest i OrcaSlicer med 1mm materialtjocklek och 0.2 mm layer height på utskriften med ett filament som kostade mig ca 300kr/kg. Det gav en utskrift som tar lite drygt en timme att skriva ut, använder ca 5 m filament och kostar ca 5kr (i materialkostnad).

swemixon

Citat från: MrUzagi skrivet 27 Augusti 2026 kl. 00:43Jag gjorde ett snabbtest i OrcaSlicer med 1mm materialtjocklek och 0.2 mm layer height på utskriften med ett filament som kostade mig ca 300kr/kg. Det gav en utskrift som tar lite drygt en timme att skriva ut, använder ca 5 m filament och kostar ca 5kr (i materialkostnad).

Nu är jag som sagt grön på det här; layer height, är det höjden på varje lager skrivaren gör?

Hur "vingligt" blev det med 1mm tjocklek?

Glömde tillägga att jag helst ser att avdelaren blir genomskinlig om möjligt, så man kan se vad som finns i lådan.

RetroBricker

Citat från: swemixon skrivet 27 Augusti 2026 kl. 05:54Nu är jag som sagt grön på det här; layer height, är det höjden på varje lager skrivaren gör?

Hur "vingligt" blev det med 1mm tjocklek?

Glömde tillägga att jag helst ser att avdelaren blir genomskinlig om möjligt, så man kan se vad som finns i lådan.
Ja, layer height är höjden på varje lager och 0.20 mm skulle jag säga är lagom för sånt här, men det är randigt om man tittar närmare. Det finns transparent plast (kallas egentligen filament), men den blir absolut inte så genomskinlig som motsvarande gjutningar. Jag skulle säga att den är halvgenomskinlig och att ränderna från lagren syns tydligare.

Däremot är genomskinligt filament ungefär som andra färger och har samma egenskaper, såvitt jag förstått. Sen finns det ju kvalitetsskillnader även i denna branch och det transparanta filament jag använt är billigare än det färgade(?) MrUzagi använt.

1 mm bör inte vara vingligt, men heller inte styvt. Som avdelare för Lego skulle jag gissa att den håller formen om ena sidan är tom och den andra full, men om det vore för skruvar skulle den kanske bågna lite. Men tjockleken är ju å andra sidan lätt att justera. 

Om du dyker upp i Hässleholm i helgen, kan vi prata mer om du vill?
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

MrUzagi

Citat från: swemixon skrivet 27 Augusti 2026 kl. 05:54Nu är jag som sagt grön på det här; layer height, är det höjden på varje lager skrivaren gör?
Precis.

Citat från: swemixon skrivet 27 Augusti 2026 kl. 05:54Hur "vingligt" blev det med 1mm tjocklek?
1mm bör vara stablit nog, om du inte tänker bowla med den. ;)

Citat från: swemixon skrivet 27 Augusti 2026 kl. 05:54Glömde tillägga att jag helst ser att avdelaren blir genomskinlig om möjligt, så man kan se vad som finns i lådan.
Det är knepigare med 3D-skrivna saker pga utskriftens natur att göra det i lager, det blir mer saker för ljuset att studsa i och brytas. Så även "transparenta" material tenderar att bli mer mjölkiga än genomskinliga, en del blir bättre än andra. Man kan få bättre resultat med vissa filament, och om man skriver ut varmare och långsammare. Men det kommer ändå inte matcha en formgjuten genomskinlig plast.

Jag skriver ut en del genomskinliga lådor för min sortering, och efter mina utforskningar så har jag landat i en PETG-plast från Overture, som enligt internet är en av de bästa för sådant.

Jag tog en bil förra året för att visa någon skillnaden. Väggarna i utskriften är ~1mm, och pga lagren fler det lite Fresnell-lins över det. Men det går att urskilja det jag behöver för ändamålet i alla fall.

Till vänster en utskriven låda i PETG, och till höger en Smartstore i ABS.

print_vs_abs.jpg

Edit: Pga långsam utskrift tog lådan ca 3 timmar att skriva ut, så man ska inte ha bråttom. Snabbare går, men då blir det mindre genomskinligt, långsammare gav ingen märkbar förbättring.

MrUzagi

Citat från: RetroBricker skrivet 27 Augusti 2026 kl. 14:08Ja, layer height är höjden på varje lager och 0.20 mm skulle jag säga är lagom för sånt här, men det är randigt om man tittar närmare. Det finns transparent plast (kallas egentligen filament), men den blir absolut inte så genomskinlig som motsvarande gjutningar. Jag skulle säga att den är halvgenomskinlig och att ränderna från lagren syns tydligare.
Precis. Lådan i bilden ovan är dock utskriven i 0.36mm, för det var det som rekommenderades på flera ställen. Varmare temp, långsammare utskrift och tjockare lager.

Citat från: RetroBricker skrivet 27 Augusti 2026 kl. 14:08Däremot är genomskinligt filament ungefär som andra färger och har samma egenskaper, såvitt jag förstått. Sen finns det ju kvalitetsskillnader även i denna branch och det transparanta filament jag använt är billigare än det färgade(?) MrUzagi använt.
Man skulle ju kunna tro det. Men prisexemplet var från just det transparenta filment jag använder. Troligen för att det är mindre efterfrågan på genomskinligt filament.

Citat från: RetroBricker skrivet 27 Augusti 2026 kl. 14:081 mm bör inte vara vingligt, men heller inte styvt. Som avdelare för Lego skulle jag gissa att den håller formen om ena sidan är tom och den andra full, men om det vore för skruvar skulle den kanske bågna lite. Men tjockleken är ju å andra sidan lätt att justera. 

Det går nog att styva till med ribbor längs vägen eller tjockare väggar, om det behövs.Men då blir det så klart längre utskrift, och mer filament som går åt.

swemixon

Tack för input, uppskattas!

Jag kommer till Hässleholm på så då kan vi prata vidare @RetroBricker (y)

@MrUzagi - jag tycker din låda ser helt ok ut jämfört med smartstorevarianten.

I mitt fall blir det ju dubbel plast mellan mig och bitarna (iaf 40mm i mitten) men det kan man kanske leva med.

Denna lösning är vad jag kommit på men någon annan sitter kanske på en bättre?