Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

MrUzagi

Citat från: Gideon skrivet 02 Juli 2025 kl. 11:27Kommer inte berätta för er om jag vinner på lotteri, men det kan finnas tecken ;)

(Men på allvar skulle det vara nåt att hålla utkik efter ifall något apotek lägger ned och slumpar bort butiksinredning)
Synd bara att man verkar behöva en lastbil för att transportera det, och sannolikt inte går in i en vanlig lägenhet rent fysiskt, även om den kommer i delar. Åtminstone inte i min lägenhet. :-X

Magnus den store

Citat från: Gideon skrivet 02 Juli 2025 kl. 11:27(Men på allvar skulle det vara nåt att hålla utkik efter ifall något apotek lägger ned och slumpar bort butiksinredning)

Det finns företag som är nischade på att köpa och sälja begagnade kontorsmöbler och butiksinredning. Där kan guldkorn hittas till ett rimligare pris. Har sett ett flertal apoteksskåp i Göteborgsregionen, genom åren. Tycker dock inte att apoteksskåp är så bra. Det behövs en stege för att få överblick i de översta lådorna.

Citat från: MrUzagi skrivet 02 Juli 2025 kl. 12:23Synd bara att man verkar behöva en lastbil för att transportera det, och sannolikt inte går in i en vanlig lägenhet rent fysiskt, även om den kommer i delar. Åtminstone inte i min lägenhet. :-X

De finns i olika storlekar. Har sett moduler som bara varit 400 mm breda. Dock kommer man inte ifrån djupet på cirka 1200 mm och höjden på ett par meter.  :P
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

MrUzagi

Citat från: Magnus den store skrivet 02 Juli 2025 kl. 13:34Det finns företag som är nischade på att köpa och sälja begagnade kontorsmöbler och butiksinredning. Där kan guldkorn hittas till ett rimligare pris. Har sett ett flertal apoteksskåp i Göteborgsregionen, genom åren. Tycker dock inte att apoteksskåp är så bra. Det behövs en stege för att få överblick i de översta lådorna.

De finns i olika storlekar. Har sett moduler som bara varit 400 mm breda. Dock kommer man inte ifrån djupet på cirka 1200 mm och höjden på ett par meter.  :P

Mjo, höjden är inte optimal med lådor hela vägen upp.

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 02 Juli 2025 kl. 13:34Det finns företag som är nischade på att köpa och sälja begagnade kontorsmöbler och butiksinredning. Där kan guldkorn hittas till ett rimligare pris. Har sett ett flertal apoteksskåp i Göteborgsregionen, genom åren. Tycker dock inte att apoteksskåp är så bra. Det behövs en stege för att få överblick i de översta lådorna.
Nä så kan det nog vara. Jag ska precis göra plats i mitt legorum för ett större (eller i alla fall mellanstort A1) ritningsskåp som jag ropade in på auktion i våras, men det är inte högre än att jag kan titta ned i översta lådan.
Större än så rymmer man nog inte i ett legorum på 10-20 m2...

Apoteksskåp känns mer som nåt man skulle ha om man inreder en riktig verksamhetslokal för legobyggande.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

robinnilsson403

Har skaffat några av de populära lådorna på Bauhaus. 3x3 plates sitter med dubbelhäftande tejp på nånga av lådorna.

Funderar på om någon har tips på mindre lådor/insatser som passar i dessa? Tänkte på att ha till sånt jag har i mindre mängder, men använder ofta, för att kunna avskaffa mina sortimentskåp som inte har någon väggyta.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

MrUzagi

Citat från: robinnilsson403 skrivet 04 September 2025 kl. 14:06Har skaffat några av de populära lådorna på Bauhaus. 3x3 plates sitter med dubbelhäftande tejp på nånga av lådorna.

Funderar på om någon har tips på mindre lådor/insatser som passar i dessa? Tänkte på att ha till sånt jag har i mindre mängder, men använder ofta, för att kunna avskaffa mina sortimentskåp som inte har någon väggyta.

Tre stycken av de mindre insatserna till SmartStore Classic passar nästan tre i bredd, men någon enstaka mm för breda för tre i bredd. Det går att trycka ner med lite vilja.

Avklippta (jag tycker att 7cm är lagom marginal, men 8cm borde funka) 1l och 1,5l mjölk/juice-tetror funkar fint också, om man inte är petig på brokigheten och "budgetkänsla".

Raacos insatser i 80-serien borde funka, men inget jag testat själv. @Bricks By Jesper har sådana om jag minns rätt.

@matgri har designat lådor man kan 3D-printa om man har tillgång till en 3D-skrivare.

Jag själv använder en blandning av SmartStore-insatser, avklippta mjölkförpackningar och 3D-printade lådor av typen Gridfinity.

andreas E

Har tidigare tipsat om insatser som finns på Esska.se.

Använder själv smartstore insatser då deras outlet ligger 3 mil hemifrån.
Tyvärr stänger de nästa vecka för säsongen.
Insatserna som jag använder kostar 6 kr st i shopen.
Jag kan försöka att hinna dit imorgon om du skulle vilja köpa några? Skicka PM isåfall.

MrUzagi

robinnilsson403

Citat från: MrUzagi skrivet 04 September 2025 kl. 14:21Tre stycken av de mindre insatserna till SmartStore Classic passar nästan tre i bredd, men någon enstaka mm för breda för tre i bredd. Det går att trycka ner med lite vilja.

Avklippta (jag tycker att 7cm är lagom marginal, men 8cm borde funka) 1l och 1,5l mjölk/juice-tetror funkar fint också, om man inte är petig på brokigheten och "budgetkänsla".

Raacos insatser i 80-serien borde funka, men inget jag testat själv. @Bricks By Jesper har sådana om jag minns rätt.

@matgri har designat lådor man kan 3D-printa om man har tillgång till en 3D-skrivare.

Jag själv använder en blandning av SmartStore-insatser, avklippta mjölkförpackningar och 3D-printade lådor av typen Gridfinity.

Tack för tipsen! Ska kika på de där insatserna.
Mjölkpaket är ju annars en genialisk lösning! Det blir några paket i veckan, så då är det ju gratis!
3-D skrivaren sålde jag i våras, så det går tyvärr bort.

Citat från: andreas E skrivet 04 September 2025 kl. 14:40Har tidigare tipsat om insatser som finns på Esska.se.

Använder själv smartstore insatser då deras outlet ligger 3 mil hemifrån.
Tyvärr stänger de nästa vecka för säsongen.
Insatserna som jag använder kostar 6 kr st i shopen.
Jag kan försöka att hinna dit imorgon om du skulle vilja köpa några? Skicka PM isåfall.

Det behövs inte! Men tack ändå! :)
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Myko

Drömde att jag skulle ändra min sortering från primärt bittyp/sekundärt färg till primärt färg/sekundärt bittyp. För att det passar bättre med hur man behöver bitar när man bygger. Jag tror att det kan vara en bra idé men är inte helt sugen på allt jobb det skulle innebära.

CopMike

Joyride

Citat från: Myko skrivet 24 September 2025 kl. 12:35Drömde att jag skulle ändra min sortering från primärt bittyp/sekundärt färg till primärt färg/sekundärt bittyp. För att det passar bättre med hur man behöver bitar när man bygger. Jag tror att det kan vara en bra idé men är inte helt sugen på allt jobb det skulle innebära.

Hur "man" behöver bitar är säkert varierande. För mig skulle det bli väldigt konstigt.
Har du det väldigt sorterat enligt nuvarande system så borde det initialt bli flyttande av lådor behållare men alla blandlådor blir ju ett digert jobb. Tur att sortering är en hobby i sig själv 😄
Instagram: joyride_bricks

Eriol

Citat från: Joyride skrivet 25 September 2025 kl. 08:57Hur "man" behöver bitar är säkert varierande. För mig skulle det bli väldigt konstigt.
Har du det väldigt sorterat enligt nuvarande system så borde det initialt bli flyttande av lådor behållare men alla blandlådor blir ju ett digert jobb. Tur att sortering är en hobby i sig själv 😄

Så länge man går från grövre sortering till finare i takt med stigande bitantal så är det väl okej. Men om man plötsligt skulle börja blanda ihop redan sorterade bitar för att det stämmer bättre med "systemet" så är man nog ute på hal is. Risken är alldeles för stor att man ångrar sig senare.

Gideon

Citat från: Eriol skrivet 25 September 2025 kl. 09:36Så länge man går från grövre sortering till finare i takt med stigande bitantal så är det väl okej. Men om man plötsligt skulle börja blanda ihop redan sorterade bitar för att det stämmer bättre med "systemet" så är man nog ute på hal is. Risken är alldeles för stor att man ångrar sig senare.
Händer ibland att jag häller ihop bitar (oftast likadana bitar av olika färger) för att det passar med förvaringen, men ångrar mig ofta :P
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Myko

Citat från: Joyride skrivet 25 September 2025 kl. 08:57Hur "man" behöver bitar är säkert varierande. För mig skulle det bli väldigt konstigt.

Dröm-Myko var väldigt övertygad om att det passar arbetessättet mycket bättre! Vaken-Myko är lite mer skeptisk. Det beror ju mycket på vilket moment man bygger. När man sitter och vill bygga i en färg och undrar vilka bitar man har i den färgen så är det rätt hopplöst när man sorterat på form. Idealet vore ju att man kunde växla över sorteringen från form/färg till färg/form med en knapptryckning.