Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

nic89

Resistance troop transporter set nr .

trevligt bygge bra lastutrymme fick plats med många minifigs :).

nackdelen lite svår o öppna cockpit glaset.

lite för mycket klistermärken för min smak.

flög runt bra i rummet ;P.

Följ mig gärna på instagram (ice Planet 2002, Blacktron2):
https://www.instagram.com/p/B4mQ3TWpFNy/?igshid=18l0as06l4r26

BeardedNerd

Kanske minns fel men roterar man inte på grejen bredvid cockpit för att rutan ska öppnas lättare?

nic89

Citat från: BeardedNerd skrivet 22 Juli 2018 kl. 22:16
Kanske minns fel men roterar man inte på grejen bredvid cockpit för att rutan ska öppnas lättare?

ne tyvärr är den fastmonterad på sidan.

Mekkaniak

Citat från: nic89 skrivet 23 Juli 2018 kl. 06:50

Lustigt nog byggde jag 75140 igår, och det finns ett hjul för att öppna cockpit mellan cockpit och lastutrymme.

nic89

Citat från: Mekkaniak skrivet 23 Juli 2018 kl. 09:56
Citat från: nic89 skrivet 23 Juli 2018 kl. 06:50

Lustigt nog byggde jag 75140 igår, och det finns ett hjul för att öppna cockpit mellan cockpit och lastutrymme.

jaha trodde det var den på utsidan XD.

tur det finns folk här med koll ;P.

andreaseldh

Idag byggde jag så här kommer en liten mini-recension.

Detta set är mycket prisvärt och ser bra ut även utan stickers. En positiv funktion är spakarna som styr gaffellutningen. Det finns en spak på varje sida, så att man slipper leta efter den om man har kört runt ett halvt varv. Det är lite jobbigt att hissa gaffeln genom att vrida på saftblandaren, skulle hellre ha en vev. Å andra sidan kanske det är bäst som det är ur hållfasthetssynpunkt? En besvikelse är dock backspeglarna (som förresten var en besvikelse redan på Hundkojan ). Varför gör inte TLG tiles i Crome Silver?

DSC05711 by Andreas Eldh, on Flickr

Fler bilder i albumet på Flickr.

andreaseldh

... och idag byggde jag B-modellen.

Den är också snygg även utan stickers och har många små funktioner som öppningsbara dörrar och motorhuv. Men kranen är en besvikelse, och även denna gång kan jag referera till en liknande besvikelse i ett äldre sets B-modell.

DSC05712-beskuren by Andreas Eldh, on Flickr

DSC05713-beskuren by Andreas Eldh, on Flickr

Det naturliga för denna typ av kran är ju att man kan ska kunna justera armens lutning och längd och snöret till kroken individuellt och oberoende av varandra. Men här har alltså TLG valt att göra en allt-i-ett-lösning som absolut inte är "teknik som i verkligheten". Detta påminner om hjullastaren B-modell timmermaskin.

Här vore det naturliga att kunna styra kranarmens höjd och längd individuellt och oberoende av gripklon. Och det finns också tre pneumatiska cylindrar i asken för att kunna åstadkomma just detta, men däremot enbart två justerspakar 4694c01 eftersom det bara behövs två i A-modellen. Här har snålheten bedragit visheten.

Illuwatar

5 st Lejon tar upp platsen på mitt bord...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Skafte

I förrgår lyckades jag äntligen se Ninjagofilmen och kunde därför igår börja bygga seten som jag köpt på mig. Jag började med Green Ninja Mech Dragon.

Kul bygge med fyra minifigurer varav dubbeltorso-Garmadon väl är mest intressant. Men draken är förstås vad man köper setet för. För en gångs skull motsvarar den färdiga modellen förväntningarna, den är jättelång! 60 cm står det på kartongen, och det kan säkert stämma (orkar inte kontrollmäta). Jag hade nog förväntat mig fler missiler och bomber efter att ha sett filmen, men till formen överrensstämmer den bra. Inte så konstigt, kanske eftersom den är "byggd" i filmen också.  ::)

523 bitar säger Bricklink, och de flesta är sandgröna, mörkgröna eller i guld! Som vanligt kanske inte särskilt prisvärt till fullpris, men med 25% rabatt eller så är den verkligen att rekommendera. Betyg: fyra utskjutna generaler av fem.

mortil

Håller på med Mack lastbilen som jag haft ståendes bra länge.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

Byggt klart Mack lastbilen.  de va skoj. :) 
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Anders67

Citat från: Skafte skrivet 22 Augusti 2018 kl. 19:27
Betyg: fyra utskjutna generaler av fem.
Några bygg bilder och det hade varit en perfekt review! Blev lite sugen att köpa den efter att ha läst detta!

Skafte

Citat från: Anders67 skrivet 26 Augusti 2018 kl. 07:32
Citat från: Skafte skrivet 22 Augusti 2018 kl. 19:27
Betyg: fyra utskjutna generaler av fem.
Några bygg bilder och det hade varit en perfekt review! Blev lite sugen att köpa den efter att ha läst detta!

Jo, det var väl lite tanken med den här tråden från början, vilken intelligent människa som nu fick för sig att starta den... Att det skulle vara en "recension light"-tråd, för att ge tips om bra officiella byggen. Att lägga upp bilder var ju mycket krångligare förr, jag har bara svårt att anpassa mig till förbättringar...

Hoppas hinna bygga garmadon, Garmadon, GARMADON! idag!  :)

Gefle1970

Slutförde byggandet av .
Den har stått och väntat i garderoben ett tag.
För fyra dagar sedan såg min son den (2,5) och
resten är historia.
Byggtid ca 5 timmar.

BeO

Ikväll lyckades jag få ihop två trevliga set från anno dazumal, och . Stege och flagga saknas, snurrplattan på stegbilen ska vara röd, annars komplett  :)  Tyvärr är en del bitar väldigt slitna, men ändå kul att ha dessa set i sin samling.