Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Jesperrydhog

Idag har jag byggt upp denna set från Musse Pigg 90år i år med Musse stora år.

ingels

Bygger på som jag tycker är ett riktigt roligt bygge. Finns på BR ett par timmar till för 637:- (pris 899:- hos Lego)

Lite rolig teknik i påse #7 med en light brick och 12 minifigurer (och en baby minifig eller är det en miniminifig?) enligt långsidan på kartongen, själva sjukhuset är i modul format och det följer med både en helikopter och en ambulans. Ett fynd om man frågar mig om man gillar City serien.
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Jesperrydhog

Idag så köpte jag Lego City isfårskare set .

DanielEss

Jag satte ihop mitt tokfynd (50% rea) i natt. Det blev sent eftersom jag glömt att den i det närmaste är en mini-modular. :P

Det var nog bland de roligare officiella setten jag byggt p.g.a den nästan perfekta uppdelningen mellan de åtta påsarna. Var och en av dem kändes precis lagom för en liten session, men naturligtvis moffade jag alla på raken...

Många snygga och kul designdetaljer i vad som måste sägas vara ett PLAYset - min son kommer gilla det om några år! Råkade komma åt mekanismerna några gånger och lät till slut de utsprängda väggarna ligga löst till slutet innan jag satte in dem igen.
Det är även väldigt många dekaler men de flesta var lätta att sikta dit. Som vanligt är de genomskinliga för fönstren horribla, för de är i stort sett helt omöjliga att få dit utan några skavanker i transparansen. Tummen ned för såna i vilket set de än används!
Å andra sidan blev jag förälskad i lappen som ska sitta på sidan av Spindelmannen's bostad och erbjuder "web design classes". Briljans!

Minifigurerna är snygga med. En helt vanlig Iron Man kändes överflödig eftersom man får en med mer attiraljer i ett annat Infinity War-set. Storymässigt passar han helt klart här, men känner att 2 Tony och 0 Scarlet Witch är en miss i fördelningen av huvudpersonerna över linjen... Däremot följer det med en klart cool och unik bigfig - Cull Obsidian - och det känns ju inte helt fel.

Slutsats: För 600 kr känns det som jag rånat butiken. 900 spänn skulle också varit väldigt prisvärt. Riktpriset 1199:- är väl standard om man ser till antalet bitar (1004), licensen och figurutbudet men jag skulle inte betalat det själv, även om jag länge varit frestad att skaffa setet. På rea var det en helt annan sak - och med en sån extrem sänkning köper man ju nästan vilka stora lådor som helst bara för bitarna, om inte annat. I det här får man med ett antal 1x2x5 som är utmärkta för väggbyggen, och fyra av dem är i Medium Dark Flesh som såvitt jag förstått är unika för detta bygge (än så länge). Det printade runda fönstret för Dr Stranges hus är jättesnyggt, men eftersom det är så ikoniskt kan det bli svårt att använda till annat! Då är de fyra 4×4 plate with curved cutout i svart som omger det mer användbara - hoppas TLG börjar pumpa ut fler såna. De är inte så vanliga för ögonblicket.

Och samlare som jag är gladde det mig att få den gröna stenen till Thanos's handske. Jag är SÅ glad att de kommer i fyrpack, eftersom de både är lätta att tappa bort och kan användas till att byta med andra.

Köpte samtidigt Thresher Attack-settet till samma procent, men det kommer jag att plundra på bitar eftersom bygget verkar relativt ointressant. Däremot blir figurerna och stenen perfekta i samlingen...nu återstår bara att hitta Hulkbustern för en okej slant!:)

(PS. Pizzeriadelen innehåller en kebabrulle som är en av de mest genialt enkla lösningar jag sett. Stort tummen upp för såna små men effektiva detaljer!)

Edde

Idag byggde jag 21042 frihetsgudinnan, trevlig modell helt enkelt. Jag gillar att man bygger mycket på höjden, architecture-modeller är annars ganska låga upplever jag. Får se till att skaffa kinesiska muren x2 härnäst.

Jesperrydhog

Detta är då dags bygge. Lego Creator

Anders67

Myko

Visserligen igår, men försökte bygga ihop första Overwatch-settet (Omnic Bastion) på tio minuter. Det gick så där och klockan stannade på 18 nånting. Rätt kul bygge ändå, tror jag...

BeO

, det var några år sedan sist  :)

Jesperrydhog

Halloween Lego City set

BeO

Nu har jag hittat nästan alla bitarna till och i mina lådor. Saknar en panel till 6952 och batteriboxen till 6783. Har ingen aning om huruvida elektroniken fungerar :)
fick jag också ihop av bara farten när jag letade delar till de andra  ;D

ingels

Är på sida 24 i anvisningarna för av 170 och är väl det första rejäla bygget av modernt Lego. Man önskar att man tagit tid man hållit på hittills med detta bygget för att se hur lång tid detta 2 262 bitar stora bygge tar. Bara att komma underfund med hur man ska börja sortera bitarna i dom fyra påsarna (plus två mindre påsar) markerade med en bold 1 på påsarna (Jag kom fram till att sortera alla bitar efter färg är smartast) Började med att hälla ut varje påse #1 i varsin hög och det var då till ingen hjälp alls. Att det sedan finns 4 påsar med Bold 2, fyra med Bold 3 och fyra med en bold 4 kvar gör det hela bara mer roligt. Detta kommer nog att ta tid och jag ser fram emot varje Legapp (Etapp fast med Lego I guess)

Byggt mindre modulhus tidigare, b.la  och men dom är ingenting att jämföra detta bygga med

Gefle1970

Citat från: ingels skrivet 03 November 2018 kl. 00:52
Är på sida 24 i anvisningarna för av 170 och är väl det första rejäla bygget av modernt Lego. Man önskar att man tagit tid man hållit på hittills med detta bygget för att se hur lång tid detta 2 262 bitar stora bygge tar. Bara att komma underfund med hur man ska börja sortera bitarna i dom fyra påsarna (plus två mindre påsar) markerade med en bold 1 på påsarna (Jag kom fram till att sortera alla bitar efter färg är smartast) Började med att hälla ut varje påse #1 i varsin hög och det var då till ingen hjälp alls. Att det sedan finns 4 påsar med Bold 2, fyra med Bold 3 och fyra med en bold 4 kvar gör det hela bara mer roligt. Detta kommer nog att ta tid och jag ser fram emot varje Legapp (Etapp fast med Lego I guess)

Byggt mindre modulhus tidigare, b.la  och men dom är ingenting att jämföra detta bygga med
Fuskade lite och kollade YT, ser ut som det går: påsar 1, påsar 2 o.s.v  10246 såg riktigt trevligt ut btw :)

ingels

Håller fortfarande på med och jag börjar bli eller är antagligen bli färgblind alternativt så är belysningen i "pojkrummet" för klent för jag tar fel på gråa och mörkgrå bitar.

Däremot har min fru köpt och byggt ihop under stor glädje (min inräknad). Det ska nu rivas för att bygga nåt av dem andra två alternativ byggena

andreaseldh

Medan jag väntade på att Robert Gustafsson skulle göra entré i Hellenius hörna, byggde jag och samtidigt.