Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

andreaseldh

... som försöker klä ut sig till människa!

20251114_232129.jpg

Gory-Glory

Hej

Jag har byggt Lego City

Emergency Rescue Helicopter

20251115_170652.jpg

Box och Byggbeskrivning

20251115_170757.jpg

Jag har köpt setet på Clas Ohlson

https://www.clasohlson.com

Gory-Glory

Hej

Jag har byggt Lego City

Fire Rescue Helicopter

20251115_174654.jpg

Box och Byggbeskrivning

20251115_174718_1.jpg

Jag har köpt setet på Clas Ohlson

https://www.clasohlson.com

https://www.clasohlson.com/se/LEGO-City-Brandraddningshelikopter-60411,-fran-5-ar/p/31-7466

Gory-Glory

Hej

Jag byggde precis
Sprint Racer från år 1988

20251115_201123.jpg

Jag har köpt setet för 29 kronor på Tradera

Gory-Glory

Hej

Jag ser på Idol på TV4 och bygger Lego

Jag byggde precis Lego City
Police Helicopter från år 2013

20251115_204325.jpg

Jag köpte setet för 29 kronor på Tradera

Gory-Glory

Hej

Jag slötittar på Idol och fortsätter att bygga Lego

Jag byggde precis Lego City
Road Worker från år 2018

20251115_210045.jpg

Jag köpte setet för 39 kronor på Tradera

Gory-Glory

Hej

Sist ut ikväll är

Lego City
Desert Rally Race från år 2018

20251115_212334.jpg

Jag köpte setet för 39 kronor på Tradera

CopMike

- kul litet bygge men mycket stickers!

Joyride

Har haft två liggande i många år för att ge mig på det här officiella alternativbygget. Nu är det klart!

IMG_6897.jpg
Instagram: joyride_bricks

Skafte

Ikväll blev jag klar med , The Classic TV Series Batmobile.

Har byggt någon påse om dagen som extra julkalender (17 påsar totalt), men behövde bli klar eftersom vi lämnar ön i morgon för att fira jul med fruns familj nånstans på fastis.

Trevligt bygge på det hela taget, mycket välliknande förlagan, flera intressanta byggtekniker - ni vet sånt som är standard numera men ändå inte bara simpel snottning - fästa subassemblies uppochner mha clips, vända byggriktning med 20482 i apollo studs och liknande.

Extremt mycket detaljer, men vansinnigt många klistermärken. Räknar till 41 st plus den stora "UCS-skylten". Jag har inget principiellt emot klibbor, men det känns som att det blir ett avbrott i byggandet när man skall börja ta fram separatorn som applikationshjälp och hasa ner glasögonen på näsan... Och lite tråkig klistermärkslösning längst bak på vingarna, där hade jag absolut köpt något som var lite klumpigare om det gjorts med olikfärgade bitar.

Snygg Batmanfig, unik för det här setet, men nog borde Robin varit med också? "The Dynamic Duo" är ju minst lika signifikant för serien som Batmobilen. Och en eller annan eldflamma att fästa i efterbrännkammaren (?) baktill hade gett mer fartfeeling! Lättmoddat, dock.

Eftersom det är så VÄLDIGT mycket svart och med släta ytor så blir det tyvärr mycket synliga fingeravtryck på tiles och curved slopes mm. Jag kände att jag kanske borde byggt med handskar, som @Anders67 visade för några år sen, måste prova det någon gång! Nu återstår bara det vanliga problemet, att hitta en plats för åbäket (den är stor!), gärna i närheten av de andra stora filmbilarna.

Jag ger setet 3,5 KAPOW! av 5 möjliga - trevligt men inte super-wow.

Till Läderlappsgrottan, Robin!

MrUzagi

Citat från: Skafte skrivet 22 December 2025 kl. 00:13Eftersom det är så VÄLDIGT mycket svart och med släta ytor så blir det tyvärr mycket synliga fingeravtryck på tiles och curved slopes mm. Jag kände att jag kanske borde byggt med handskar, som @Anders67 visade för några år sen, måste prova det någon gång!
Microfiberduk kan hjälpa, eller åtminstone göra det mindre uppenbart. :)

Larry Lars

Julklappsbygge. Burgar-kiosk-lastbilen .

Ett roligt litet set med festlig hamburgar-look och funktionen att ha kiosken löst eller på flaket.
Stort plus för tryckta bitar som dekoration. Visste jag att det fanns City-set helt utan klistermärken skulle jag köpa oftare.

Bygg-upplevelsen blir något förvirrande för en AFOL pga. många bitar i glada färger som utfyllnad samt märkligt nog två stycken 79756 i tan för att fylla utrymmen på två plates.

Ett bra parts-pack för rundade bitar skulle jag säga.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Larry Lars

Jag fortsätter att bygga sådant jag fått i julklapp:

Death Trooper Battle Pack.

Faktiskt mycket roligare att bygga än meningslösa fordon i Battle Packs brukar vara. Dessutom känns alla bitar riktigt användbara i användbara färger. Känns som några askar av dessa kunde bli en rolig MOC-utmaning för nybörjaren. :)

Ett litet minus ger jag till de två hjälmarna som väl ska se ut som klassiska trooper-hjälmar. Vid någon tidpunkt för några år sedan blev dessa, och andra liknande, lite väl långa i nosen med ögonen väldigt högt upp.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!