Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Gory-Glory

Hej

Jag har byggt Lego Police Headquarters från år 1979 som jag har köpt på Tradera

20250822_235131.jpg

Jag fick med byggbeskrivning, men ingen vägbyggplatta, så jag tog en vägbyggplatta som jag har hemma, även om det är fel modell, så blev det ändå bra.

Zoor

Byggde färdigt 76444 idag, försökte ta några fina bilder.

BrickMe

Det var länge sedan jag byggde något officiellt set där det ingår hjul... kostade 99:- på Amazon så jag tänkte varför inte en Ford Vinglia  :P  .  Barn som bygger den reflekterar säkert inte varför det saknas stolar i den och att man får stå i den....

På bifogad bild eskorteras Harry av ståtliga riddare. Hästarna är ju bara för charmiga ;D

Magnus den store

Började bygga på den där katedralen i måndags och slutförde idag. Fruktansvärt tråkigt set att bygga, men i gengäld desto finare.

Notre-Dame de Paris.jpg
Notre-Dame de Paris
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gory-Glory

Hej

Idag har jag byggt tre Legoset i form av nästan hela Polisstyrkan som jag har köpt på Tradera

20250905_152413.jpg

@Magnus den store >>> Notre-Dame var ju ett rejält bygge (y)

Gory-Glory

Hej

Jag har byggt Safari Off-Road Vehicle/Safari Truck från år 1990 som jag har köpt på Tradera

20250906_192028.jpg

michaely

Jag byggde precis setet 10362-1 French Café {Cafe}. Kul bygge med många fiffiga lösningar.
10362.png

Men kanske lite i minsta laget för det jag var ute efter. Jag har ett elskåp med en massa fula elledningar som går upp i taket som jag skulle vilja dölja. Min tanke var att använda någon sorts husfasad. Anledningen till att jag byggde denna var att djupet bara var 8 bitar. Men den var inte tillräckligt bred eller hög.
Har någon tips på andra byggen (officiella eller MOC's) som skulle kunna passa? Jag vill ha fasaden ca 50% bredare och 75% högre :) men behålla samma djup. Alla tips emottages tacksamt.

Ozp

Kasnske eller något av de andra bokvrårna

Joyride

Idag byggde jag färdigt 10276 Colosseum.
Extremt enformigt i perioder men ett häftigt bygge när det är klart och med flera intressanta tekniker.

Smäckte i ett lightset också!

IMG_6557.jpgIMG_6558.jpgIMG_6560.jpgIMG_6562.jpgIMG_6563.jpg
Instagram: joyride_bricks

CopMike

Snyggt (y)! Tan är verkligen fint ;D! Med ljus blev den ju grym <3!   

Joyride

Citat från: CopMike skrivet 03 Oktober 2025 kl. 18:04Snyggt (y)! Tan är verkligen fint ;D! Med ljus blev den ju grym <3

Ja ljuset gjorde mycket. Tyvärr har jag 0 cm2 att displaya/förvara den på så den får väl belägra byggbordet någon vecka innan jag river den 🙄😄

Skafte

Hakan är officiellt tappad, jag har byggt Game Boy.

Åkej, nästan 2kr/bit hos Lego (799kr/421bitar), betydligt bättre t ex hos Toyspace (595kr) där jag köpte, men jag hade nästan varit nöjd om jag betalat fullpris.

Jag är medveten om att jag är exakt målgrupp för setet, spelade de två spelen som följer med under stora delar av 90-talet, och jag har väl rotat fram mitt Game Boy ett par gånger sedan dess för att spela just Link's Awakening.

Men här har Lego tagit nästa steg i produktutvecklingen (eller fan-servicen eller vad man nu skall säga). Vi har väl vant oss vid trevlig information i instruktionen om vad som avklossas i 18+-seten på sistone, det finns förstås här. Tydliga instruktioner, mycket intrikata byggtekniker på liten yta och väl efterliknande förlagan, det är vi väl vana vid - här är det lite extra av allt.

Klistermärken bara på de två spelkassetterna (det hade blivit sämre med tryck), men allt annat är printat. 16 bitar räknar jag till, med perfekt utförda tryck. Dessutom tre vinylplastellernåt-skivor som man kan sätta i apparaten för att få olika bild på skärmen - och de rör sig! Mario hoppar, Link och Marin vrider på huvudena medan måsarna flyger förbi och "Nintendo" glider ner på skärmen som när man slog på sitt Game Boy. Det är sex olika bilder på den sistnämnda som man bara ser en i taget när man vinklar setet. Jag fattar inte hur det funkar, men snyggt är det.

Massor av nya bitar eller bitar i nya färger, bara en (4x4-kloss med rundat hörn och slät ovansida, nere till höger) känns lite krystad. Bracket 1x2-2x4 inverted, tile 6x8 (visserligen med tryck), dörrkarm med glas 6x6 mm.

Däck och hattar som knappar, gummi under styrkrysset, kugghjul till volym- och kontrastknappar gör att det känns som att hålla i och trycka på ett riktigt Game Boy.

Ja, och sen plockade jag fram mitt gamla original och insåg att SÅ himla likt var det kanske inte. Men ändå. 6 av 5 Secret Seashells i betyg. Jävlar!

IMG_0589.jpg

IMG_0590.jpg

Lähnn

En barnfri lördagkväll tillbringas så klart med att bygga ihop   ;)
Väldigt kul bygge med många roliga byggtekniker och ett litet påskägg.

Samtidigt satt frun mittemot och byggde färdigt   :)

Joyride

Ideas Luxo JR
Gulligt litet set, roligt att bygga med en smart design. Några (för mig iaf) nya bitar och ett väldigt displaybart slutresultat.

Personligen är jag inte förtjust i de små easter eggen som ska symbolisera olika karaktärer, men eftersom de inte ses i slutresultatet så får jag leva med dom (eller plocka bort dom 😄)

IMG_6592.jpgIMG_6593.jpgIMG_6591.jpgIMG_6590.jpg