Vad byggde du idag - officiella set

Startat av Skafte, 21 Maj 2012 kl. 21:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

Leksak till en vuxen är årets julklapp till mig själv varje år.

Precis byggt "Time Machine from Back to the Future" , vilket jag sett fram emot med skräckblandad förtjusning. Jag har ju haft lite negativa åsikter inför släppet, kanske mest för att jag gillar att göra MOCs och inte vill bli överglänst av proffsen. ;)

Bygg-upplevelsen var över förväntan. Flera riktigt smarta idéer för att få in mycket detaljer på liten yta, och för att många ska kunna bygga denna ikon. Klistermärken går alltid fetbort, så för mej blir det ett minus att många kännetecken görs med stickers.

Andra minus:

-Att göra lutningen vid motorhuven med sänkt bakhjul och stänkskärm ser skumt ut på bild. (Något bättre i verkligheten)

-Årtalsdisplayen är en 1x2 brick med tryck som också är fäste för vindrutan. Hade varit bättre med en tile eftersom en MOC av bilen knappast kan innehålla några så stora bitar. :)

-Det cylinder-formade röret under dörren ser ut som ett gäng vanliga "legobitar". (ev. märklig kritik)

Roligt att bygga detta set och att återigen få bli imponerad av ansvarigt design-team. Dock känns det som resultatet mer hör hemma på en hylla med andra "Speed Champions" än i MOCade scener från filmerna.

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

andreaseldh

Så du har alltså använt en tidsmaskin för att kunna köpa och bygga en tidsmaskin innan den har släppts offentligt?

Larry Lars

Citat från: andreaseldh skrivet 26 December 2025 kl. 01:15Så du har alltså använt en tidsmaskin för att kunna köpa och bygga en tidsmaskin innan den har släppts offentligt?
Precis. Den typen av klurigheter är ju det jag älskar med film-franchisen, så det kändes väldigt passande. :) :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

BrickMe

Fortnite skulle jag förmodligen inte uppskatta att spela... Den här kom med posten idag. Det ligger en hel del GWP:er oöppnade så jag tänkte... Äsch, varför inte. Det var ett bra tag sedan jag byggde ihop en Brickhead och en paus från båtbygget går ju för sig  ;D .

LToming

Idag byggde jag ett kul och lite annorlunda set.
Bricklink - Mushroom House 910037.
Köpte det i Skaerbaek i år och fick en trevlig pratstund med min namne Jonas som designat setet och som satte en liten kråka på lådan.

Ltoming @ Instagram & TikTok

https://flic.kr/ps/47bEQt

Eriol

Det är väldigt sällan jag bygger set, men nu passar jag på när barnen är bortresta och inte kan hindra mig från att riva och sortera in bitarna i samlingen innan de är tillbaka. Känner mig dock lite besviken. Borgen är ju mycket mindre än på kartongen:

IMG_20251229_204710.jpg

BrickMe

Citat från: Eriol skrivet 29 December 2025 kl. 21:04Borgen är ju mycket mindre än på kartongen:
Ojdå, lite av en Temu känsla alltså ;D

Magnus den store

Kvällens bygge
Har säkert spenderat en halvtimma bara att öppna och stänga kassettluckan.

0,5 Soundwave.jpg
0,5 Soundwave. Återstår fem påsar.

Kvällens tilltugg

Heffaklump.jpg
600 g minigris.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Joyride

42172 McLaren P1
Den femte i ordningen av legos moderna supersportbilar i 1:8. Tyckte att segmentet började trampa vatten med Ferrarin som kom senast men jäklar - nu är dom tillbaka.
P1:an i original är sjuväxlad vilket Lego gett sig i kast med att replikera, svårt tydligen men med lite nya robusta bitar verkar den hålla måttet. Dörrarna är fantastiska och funktionen för att höja bakvingen är riktigt fin. Förutom att det kräver demontering av vingen för att ta bort bakre delen av karossen är den enda besvikelsen väskan - den får bli kvar i bagageutrymmet 😄

P1:an är min klara favorit i serien där de kommit långt på åtta år sedan de släppte Porsche GT3 RS (Följt av Bugatti Chiron, Lamborghini Sían och Ferrari Daytona SP3)

IMG_7116.jpgIMG_7118.jpgIMG_7130.jpgIMG_7132.jpgIMG_7122.jpg
Instagram: joyride_bricks

Eriol

Citat från: Eriol skrivet 29 December 2025 kl. 21:04Det är väldigt sällan jag bygger set, men nu passar jag på när barnen är bortresta och inte kan hindra mig från att riva och sortera in bitarna i samlingen innan de är tillbaka. Känner mig dock lite besviken. Borgen är ju mycket mindre än på kartongen:

IMG_20251229_204710.jpg

Hittade några påsar till i lådan och byggde klart. Inte så roligt bygge egentligen och en hel del konstiga byggdetaljer där man använder massor med småbitar på ställen som inte syns men ändå lämnar många synliga studs på helt omotiverade ställen. Antagligen en konsekvens av 3in1-formatet, men alternativbyggena ser ju inte så roliga ut heller. Rev allt direkt med gott samvete. Absolut värt de 860 kr jag betalade för att få sex fina figurer och en hel del användbara bitar i alla fall. Särskilt grå cheese slopes och inverted slopes börjar jag få ont om till mitt eget borgbygge så tillskottet är välkommet.

IMG_20251230_135000.jpg

IMG_20251230_172030.jpg

janho

Citat från: Eriol skrivet 30 December 2025 kl. 20:02Hittade några påsar till i lådan och byggde klart. Inte så roligt bygge egentligen och en hel del konstiga byggdetaljer där man använder massor med småbitar på ställen som inte syns men ändå lämnar många synliga studs på helt omotiverade ställen. Antagligen en konsekvens av 3in1-formatet, men alternativbyggena ser ju inte så roliga ut heller. Rev allt direkt med gott samvete. Absolut värt de 860 kr jag betalade för att få sex fina figurer och en hel del användbara bitar i alla fall. Särskilt grå cheese slopes och inverted slopes börjar jag få ont om till mitt eget borgbygge så tillskottet är välkommet.

Jag tyckte att hästarna var också bra gjorda i alla fall...

Eriol

Citat från: janho skrivet 31 December 2025 kl. 12:20Jag tyckte att hästarna var också bra gjorda i alla fall...
Jo, dom var fina och det mest byggtekniskt intressanta i hela setet.

danielbrrssn

Citat från: Eriol skrivet 31 December 2025 kl. 14:52Jo, dom var fina och det mest byggtekniskt intressanta i hela setet.
När jag byggde det setet var hästarna det enda jag inte byggde utan jag sorterade in direkt 🙂. Tyckte "huset" ändå var roligt att bygga, murarna var dock ingen favorit hos mig heller. 

Lähnn

Idag byggde vi färdigt vårt julprojekt   :)
DSC_4038.jpg

God fortsättning!