Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 Januari 2011 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

CopMike

CitatPostNord pausar tillfälligt vissa försändelser för varor till USA och Puerto Rico
PostNord meddelar att man från och med den 23 augusti tillfälligt pausar postförsändelser med varor till USA och Puerto Rico, till följd av en nyligen genomförd förändring av tull- och tariffreglerna för USA som innebär att De Minimis-undantaget för inkommande varor tas bort.

De Minimis-undantaget är en amerikansk handelsregel som innebär att varor med lågt värde (under 800 USD) kan föras in i landet utan att tullar eller skatter ska betalas. Regeln är utformad för att förenkla och påskynda importprocessen för små försändelser.

Genom upphävandet av De Minimis-regeln tas det tidigare undantaget bort, vilket innebär att alla varor – med undantag för gåvor som skickas av privatpersoner, som är värda mindre än 100 USD samt paket med ett deklarerat värde på mer än 800 USD – måste ha tullar betalda före ankomst till USA. Transportören har ansvaret för att säkerställa efterlevnad. Regeländringen träder i kraft den 29 augusti 2025 och får en betydande effekt på internationella posttjänster och e-handlare.

Den 15 augusti informerade amerikanska myndigheter om detaljerna för genomförandet och vilka krav som ställs. På grund av den korta tidsramen för att anpassa sig till de nya kraven stoppar PostNord tillfälligt försändelser till USA och Puerto Rico tills en lösning som uppfyller kraven har utvecklats och implementerats.

‒ Beslutet är beklagligt men nödvändigt för att säkerställa full efterlevnad av de nyligen implementerade reglerna. Vi arbetar aktivt med relevanta internationella organisationer och med våra amerikanska samarbetspartners för att utveckla och implementera en lösning som uppfyller kraven, och vi är fast beslutna att återuppta servicen för våra kunder så snart som möjligt, säger Björn Bergman, chef för Group Brand and Communication.

Beslutet påverkar försändelser med varor från Sverige och Danmark till USA och Puerto Rico. Brev utan varor påverkas inte. Kunder och samarbetspartners hålls uppdaterade och informerade.
https://www.postnord.se/om-oss/nyheter-press-och-artiklar/2025/postnord-pausar-tillfalligt-vissa-forsandelser-for-varor-till-usa-och-puerto-rico/

CopMike

En vecka kvar till LEGO® Account integration:
CitatThis year marks an incredible milestone as we celebrate 25 years of BrickLink®! Since joining the LEGO Group in 2019, we've been working hard to make the platform even better, more enjoyable, and ready for an exciting future. Now, it's time for the next big step: LEGO® Account integration is coming to BrickLink on September 18th, 2025
LEGO® Account integration

Klas Almqvist

Ja då var det gjort, bricklinks inloggning sammanslagen med LGEOs!

Gick jättebra för mig.

CopMike

Citat från: Klas Almqvist skrivet 18 September 2025 kl. 16:37Ja då var det gjort, bricklinks inloggning sammanslagen med LGEOs!

Gick jättebra för mig.
För mig på LEGOs gick det ok förutom att jag inte kan ändra ID-pic från en papegoja! Tänker inte slå ihop med LGEO dock ;D!

Magnus den store

Hemsk ToS. Jag kunde inte förstora texten på den, men läsa den måste man göra. ::)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

CopMike

Citat från: Magnus den store skrivet 18 September 2025 kl. 17:15Hemsk ToS. Jag kunde inte förstora texten på den, men läsa den måste man göra. ::)
Man måste scrolla hela vägen, läsa .... ;D!

Klas Almqvist

Citat från: Magnus den store skrivet 18 September 2025 kl. 17:15Hemsk ToS. Jag kunde inte förstora texten på den, men läsa den måste man göra. ::)

TOS står för taktiskt omhändertagande av stridsskadad. Det fick man lära sig i lumpen.

ColA

Citat från: Klas Almqvist skrivet 18 September 2025 kl. 16:37Ja då var det gjort, bricklinks inloggning sammanslagen med LGEOs!

Gick jättebra för mig.
Jag godkände inget så jag är borta för alltid  ;D

Magnus den store

Citat från: Klas Almqvist skrivet 18 September 2025 kl. 17:19TOS står för taktiskt omhändertagande av stridsskadad. Det fick man lära sig i lumpen.

ToS ≠ TOS

Versaliseringsregler fick man lära sig i grundskolan eller behöver du också bättre glasögon?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Jag har slagit ihop, nu måste jag bara hitta på ett nytt lösenord på minst 10 tecken.

Silence101

Det bråkade för mig. Min verifieringskod ville inte gå igenom. Bad om nytt men fick ingen. Sen kom jag till BL-sidan, kunde inte logga in där. Efter lite trixande så fungerade det till slut. Vete f*n hur det fungerar, måste vara nåt elektroniskt.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

Klas Almqvist

Citat från: Magnus den store skrivet 18 September 2025 kl. 17:25ToS ≠ TOS

Versaliseringsregler fick man lära sig i grundskolan eller behöver du också bättre glasögon?

Har varken gått i glasögon eller behöver grundskolan..

Jenny242

Jenny242
Region Hufvudstaden

Godtfred

OK, vi har en blind, ett barn och en som inte kan läsa. Vet inte om jag vågar prova hur det går för mig att logga in...