Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips

Startat av mechamike, 13 Januari 2011 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Nån fick detta svaret:

"We don't currently have the resources to support Marketplace operations in these
areas at the same level as everywhere else. We're continuously reviewing
our options, however, in case we're able to return at any point in the future."

Men jag förstår inte vad det är för resurser som behövs. Det är väl bara privatpersoner som skickar grejer till varandra. Vad spelar det för roll vilket land man bor i?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

ColA

Högst märkligt @o0ger och förstår inte du så har inte jag en chans att förstå  :P

janhansson

Citat från: o0ger skrivet 28 November 2025 kl. 06:40Nån fick detta svaret:

"We don't currently have the resources to support Marketplace operations in these
areas at the same level as everywhere else. We're continuously reviewing
our options, however, in case we're able to return at any point in the future."

Men jag förstår inte vad det är för resurser som behövs. Det är väl bara privatpersoner som skickar grejer till varandra. Vad spelar det för roll vilket land man bor i?
De behöver hålla koll på lokala regelverk. En del länder kan ha krav på lokala representanter också. Men det borde inte motivera en nerstängning med två veckors förvarning (om de inte plötsligt tappat nyckelpersonal).
En intressant fråga är om LEGO själva säljer till länderna. I så fall kanske det är ett klumpigt sätt att bli av med konkurrenter.

MrUzagi

Citat från: lingonmirakel skrivet 27 November 2025 kl. 22:55Känns spontant väldigt unket. Beslutet i sig givetvis, men även hur det utannonserats och den otroligt korta tid mellan annonsering och genomförande.
För att inte nämna det faktum att informationen verkar bara ha distribuerats i en post på forumet. Inget på hemsidan i övrigt eller ens i ett e-post till berörda. Det betyder att när datumet kommer så kommer rätt många köpare och säljare få en kalldusch.

MrUzagi

F.ö. behöver jag använda Chrome för att kunna komma fram till BL nu. Firefox, som är min default, funkar inte alls just nu med BL. Ingen annan webbsida jag använder har problem i Firefox.

Kanske är dags att kolla närmare på BrickOwl?

Klas Almqvist

Ni som kan data varför behöver BL 30 cookies och FB bara 8 cookies?

MrUzagi

Citat från: Klas Almqvist skrivet 28 November 2025 kl. 11:27Ni som kan data varför behöver BL 30 cookies och FB bara 8 cookies?

Säg det. Lego.com har 40 kakor för mig (fördelat på 9 subdomäner), och jag säger konsekvent nej till "optional". Samtidigt finns det 59 kakor på 14 subdomäner för mig för BL.

Klas Almqvist

Kan man göra någon ändring i inställningarna för kakorna så man inte blir utkastad så ofta?

MrUzagi

Jag provade att rensa alla kakor för Bricklink.com i Firefox, och nu kan jag komma fram igen, och det är färre kakor kvar.
Det kanske är en väg.

MrUzagi

Citat från: janhansson skrivet 28 November 2025 kl. 08:43De behöver hålla koll på lokala regelverk. En del länder kan ha krav på lokala representanter också. Men det borde inte motivera en nerstängning med två veckors förvarning (om de inte plötsligt tappat nyckelpersonal).
En intressant fråga är om LEGO själva säljer till länderna. I så fall kanske det är ett klumpigt sätt att bli av med konkurrenter.

Precis. Om de hade haft koll på lokala regelverk så kan det knappast ha kommit med två veckors varsel. Det känns som att det är något annat som ligger bakom. Att det dessutom gäller inte bara säljare utan även köpare känns extra märkligt.

Skafte

Jo men alltså det här med färger på Bricklink...  ::)

Jag är inte säljare på BL, men ni som är det kanske kan svara. Om man laddar upp en bit för försäljning, men den inte finns listad som "in sets", kommer det då upp en varningsruta som berättar detta? (Jag gissar att det inte gör det). Vore inte det ett första steg att hjälpa nya säljare att lista korrekt nyans på det som säljs? Givetvis skall man kunna ignorera detta så att man kan sälja Q-element och annat sällsynt, men det är MÅNGA felaktigt inlagda bitar som kommer till besvikna kunder (källa: min feeling efter att ha läst en del inlägg på Fb).

andreas E

Nej man får inga varningar när man laddar upp en färg som inte finns i några set. Du kan ladda upp precis hur du vill.

Godtfred

Citat från: andreas E skrivet 24 Januari 2026 kl. 20:10Nej man får inga varningar när man laddar upp en färg som inte finns i några set. Du kan ladda upp precis hur du vill.
Det är något som man misstänkt länge och konstigt att det är kvar...

Skafte

Frågan är då om problemet (och dess eleganta lösning) diskuterats på BL-forumet?