Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego Friends Genusdiskussion

Startat av dalle, 05 Mars 2012 kl. 05:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Duchessa

Citat från: Myko skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:27
Mycket bra film, tack för den. Det som påverkade mig mest var inslaget där alla "pojkreklamerna" klippts ihop ("Fire the missiles, load the bomb, etc."). Jag skämdes nästan för att tycka om LEGO när jag såg det, och tog en rejäl funderare på om jag ska fortsätta köpa set ur de konfliktbaserade temana.

Jag tycker egentligen inte att det är seten i sig som är störiga - det är reklamen. Lego kunde ha utformat den på ett mycket bättre sätt, IMO. Själva klossarna i sig är ju egentligen inte tjejiga eller killiga. Jag skulle gärna se en Ninjago-reklam med och för tjejer, och en Friends-reklam med och för killar.

Harry Coma

Citat från: bj-brick skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:26
Jag tror inte det är så enkelt tyvärr, även om man skulle önska det. Människors sunda förnuft påverkas av en massa annat i samhället i form av normer och bilder av hur saker ska gå till. Sunt förnuft i kombination med lite sunt ifrågasättande tror jag mer på.

Nej, det är ju sant.

Men..

Romarpojkarna lekte med svärd, flickorna med dockor.
Sen lekte båda med kulor osv, men det gör ju barn idag också.

Vad jag ogillar är det hysteriska behovet vissa har av att helt plötsligt (nåja, men ändå) vilja ändra det och stämpla det som har varit till nåt fult.
Det går djupare än ett gäng reklamfilmers påverkan.
Det har varit så i tusentals år, det lär ta tid innan resan är slut.

Hursomhelst..
Jag är glad så länge min dotter bygger bilar ihop med min son och han låtsaslagar mat ihop med henne..
Om inte..?

No biggie..

AndersI

Citat från: Myko skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:27
Jag skämdes nästan för att tycka om LEGO när jag såg det, och tog en rejäl funderare på om jag ska fortsätta köpa set ur de konfliktbaserade temana.

Det var nog ungefär min reaktion också - framställt på det sättet (begränsat urval, upprepningar, etc.) blir det väldigt effektivt, och det var nog meningen. Sen är det ju inte fel att börja tänka på sina egna reaktioner och fördomar - ju mer självmedvetna vi blir, desto större möjlighet har vi att förändra det enda vi verkligen kan förändra - oss själva.

Det är ju inget snack om det, sätt ett slumpvis utvalt gäng killar i alla tänkbara åldrar att peka ut vilka Lego-set de helst skulle vilja ha, och inte blir det de konfliktbefriade seten inte. Frågan är vad som var först - hönan eller ägget (konfliktlängtan eller reklamen)?

Den mänskliga hannen har ju ett ganska aggressivt beteende (förmodligen även honan, men inte riktigt lika starkt), vi har lyckats besegra alla andra djurarter på Jorden, och verkar finna lycka i att betrakta de ruiner vi skapar (vem har inte vält ett torn av byggklossar?)...

Citat från: robban skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:57
köp eller låtbli.

Det går ju att hålla med om, men

Och varför har hon inte en blå tröja på sig? Jisses

kanske inte är det bästa sättet att uttrycka sig om man vill kalla det 'diskussion'?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

choban

Jag tror på biologiska skillnader generellt sett, samtidigt som det kan skilja sig stort på individnivå.  Sedan kan det manifestera sig lite olika, i olika tider och rum.

Tycker inte det är något fel med det. Inte heller tycker jag det är något fel med att lego appellerar till det.

Och skulle jag ha en son som var bra på ballet och som tyckte det var kul, så skulle inte jag försöka pracka på honom starwars lego. Tvärt om, jag skulle uppmuntra honom att fortsätta med ballet.

Sedan så kan man ju faktiskt fortfarande köpa helt könslöst, opersonligt klosslego i backformat om man vill. Fritt att forma med lite fantasi.

bj-brick

Citat från: Harry Coma skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:43
Det har varit så i tusentals år, det lär ta tid innan resan är slut.

Jag tror det går att ändra snabbare, hoppet finns!

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:31
Jag gillar också Lego, oreserverat. Men jag har invändningar mot deras marknadsföring. Själva bitarna berikar varandra. Jag har faktiskt funderat på om man borde föreslå en byggtävling där man fick använda bitar från ett Friends-set och ett från Ninjagotemat, (eller nåt annat typiskt "killtema") för att se vad som skulle kunna skapas där. Tänk vilka schyssta cross-overs det skulle kunna bli :)

Spännande! Något för Lego att möta debatten i DN med. Man skulle kunna vara lite på offensiven där!

AndersI

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:35Jag tycker egentligen inte att det är seten i sig som är störiga - det är reklamen. Lego kunde ha utformat den på ett mycket bättre sätt, IMO.

Jag tittade just in på www.lego.com och vad välkomnar mig där på första sidan? Två snurrande ninjas som slåss med varandra, två Hero Factory figurer som slåss med varandra, en Star Wars figur som intar en hotande pose, och så till sist fem fnittrande flickor...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

robban

Och varför har hon inte en blå tröja på sig? Jisses

kanske inte är det bästa sättet att uttrycka sig om man vill kalla det 'diskussion'?

[/quote]

Diskussion nej det var bara en fråga ang indelningen av färgerna på askarna som sen lyser igenom i vuxenvärden så tyvärr blev ju budskapet i filmen platt i mina ögon.

Ang jämnstäldhets diskusssionen kom jag att tänka på ett avsnitt av kontoret som gick på tv4 nyligen.

Och jag får väll krypa till korset och erkänna att jag inte aktivt eller mentalt puchar min son till att bli homo  ;)
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Duchessa

Citat från: choban skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:55
Jag tror på biologiska skillnader generellt sett, samtidigt som det kan skilja sig stort på individnivå.  Sedan kan det manifestera sig lite olika, i olika tider och rum.

Tycker inte det är något fel med det. Inte heller tycker jag det är något fel med att lego appellerar till det.

Och skulle jag ha en son som var bra på ballet och som tyckte det var kul, så skulle inte jag försöka pracka på honom starwars lego. Tvärt om, jag skulle uppmuntra honom att fortsätta med ballet.

Sedan så kan man ju faktiskt fortfarande köpa helt könslöst, opersonligt klosslego i backformat om man vill. Fritt att forma med lite fantasi.

Visst finns det skillnader mellan oss människor, både på individnivå och gruppnivå. Jag tillhör de som tycker att individskillnaderna är större (och viktigare).

Sen kan det ju också bero på hur man uttrycker sig. Män är generellt sett fysiskt starkare än kvinnor. Det är ett faktum. Men det betyder inte att det är omanligt att vara svag. Många tjejer gillar att laga mat. Men det är inte okvinnligt att ogilla matlagning. Och så vidare.

Duchessa

Citat från: bj-brick skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:58

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:31
Jag gillar också Lego, oreserverat. Men jag har invändningar mot deras marknadsföring. Själva bitarna berikar varandra. Jag har faktiskt funderat på om man borde föreslå en byggtävling där man fick använda bitar från ett Friends-set och ett från Ninjagotemat, (eller nåt annat typiskt "killtema") för att se vad som skulle kunna skapas där. Tänk vilka schyssta cross-overs det skulle kunna bli :)

Spännande! Något för Lego att möta debatten i DN med. Man skulle kunna vara lite på offensiven där!

Absolut. Kanske nåt för tävlingsansvariga här på Swebrick?  :)

Duchessa

Citat från: AndersI skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:59
Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 20:35Jag tycker egentligen inte att det är seten i sig som är störiga - det är reklamen. Lego kunde ha utformat den på ett mycket bättre sätt, IMO.

Jag tittade just in på www.lego.com och vad välkomnar mig där på första sidan? Två snurrande ninjas som slåss med varandra, två Hero Factory figurer som slåss med varandra, en Star Wars figur som intar en hotande pose, och så till sist fem fnittrande flickor...

Jag tycker att det hade varit mycket mer spännande med ninjas som fnittrar i ett hörn och två Friends-figurer som slåss med katanas!  ;D

Duchessa

Citat från: robban skrivet 05 Mars 2012 kl. 21:06
Diskussion nej det var bara en fråga ang indelningen av färgerna på askarna som sen lyser igenom i vuxenvärden så tyvärr blev ju budskapet i filmen platt i mina ögon.

Ang jämnstäldhets diskusssionen kom jag att tänka på ett avsnitt av kontoret som gick på tv4 nyligen.

Och jag får väll krypa till korset och erkänna att jag inte aktivt eller mentalt puchar min son till att bli homo  ;)

Jag tror inte att du kan få din son att bli varken homo-, bi- eller hetero. Det visar sig nog så småningom hur han vill ha det. Och varför skulle du försöka ändra på honom?

Pusha inte din son åt något håll alls. Låt honom välja själv vad han som person gillar att göra och vara, och strunta i vad samhällets normer säger. Samma sak om du haft en dotter. Låt henne välja själv. Sen kan du bara hoppas på att hon i framtiden blir uppskattad för vad hon gör och säger, inte dissad eller hissad beroende på vilken färg hon har på tröjan. Det är liksom hela poängen.

Mirandir

Problemet är väl att man via "testosteron-teman" fullpackad med action, vapen och nästan uteslutande män har kommit att sno åt sig nästan en tiondel av hela leksaksmarknaden... å länge man ser sådan framgång lär man inte ändra på någonting.

Och tyvärr för alla "Friendsbashers" så ser Friends ut att vara en succe som vi kommer att få vänja oss vid. För när vi får tio-i-topp listan för försäljningen för årets första halvår så skulle det förvåna mig om inte minst ett Friends set finns med på listan. Men jag är nästan övertygad om att Friends skulle ha varit lika framgångsrikt med vanliga minifigs. Känslan är nämligen att framgången främst beror på att där finns ett uppdämt behov skapat av att Lego varit väldigt grabbigt. Hade en mamma i butiken så sent som idag som uttryckte det i princip som så att äntligen fanns det legoset som tilltalade hennes döttrar. Set som inte bara handlade om krig och action.
Legobloggen: http://legobloggen.com

shutter

Den här tråden borde slå rekord i antal inlägg på ett dygn?

Genusfrågan började så smått diskuteras här http://www.swebrick.se/index.php?topic=3066.0

Utan att ha läst DN eller ens alla inlägg i denna tråd vill jag ändå dela med mig av min uppfattning.

Angående artiklen som uppenbarligen kastar skit på LEGO sitter jag med Barbie-katalogen framför mig. Något så rosa och glittrigt har jag inte sett på länge. Det går 51 barbiedockor på 5 Ken! och räknar jag in Barbies småsystrar blir förhållandet 62 tjejer på 5 killar...
Alltså fler än LEGO som har obalans.

På forumet har vi kunnat glädjas åt allt fler tjej-minifigurer och flera nya hår-bitar till dessa. Även om förhållandet långt ifrån är rättvisande har det gått åt rätt håll (City). (I ninjago går det en tjej (Nya) på fem ninjor på den goda sidan och bara killar på fiendesidan).
I Friends finns det en(1) mansfigur på 18 tjejer (och då spelar han mest en biroll).
Denna obalans är det största problemet som jag ser det! Själv är jag uppväxt med Fem-böckerna och Astrid Lindgrens Pippi där pojkar och flickor leker tillsammans.

Vi måste acceptera att vi gillar olika saker och bland mina referensbarn är det så att killarna gillar Ninjago och tjejen gillar Friends. Äldsta killen kom nyfiket fram och kollade vad hon fått, provade om man kunde byta huvud med vanliga minifigs, (vilket man ju inte kan), varpå han konstaterade att, detta var inget för honom. Varpå hon i sin tur kanske får ha sina gubbar, förlåt gummor, i fred...

Jesperallen

Kul att följa denna diskussion :) Var på middag med kurskamrater nyss och en hade med sig en friendskatalog så vi hamnade också in på detta genustema. Där liksom här på forumet var åsikterna mycket spridda. Det jag funderar över är själva benämningen "feminism" som flera gånger nämnts hä i tråden. Om målet är att öppna möjligheter och sinnen för båda pojkars och flickors rätt till att välja egen väg, varför kallas det idag fortfarande för feminism? Det handlar ju om personlig frihet för samtliga individer.
För övrigt tycker jag att allt för mycket genustänk snarare riskerar att cementera befintliga uppfattningar. Mycket kurslitteratur jag haft har varit tydliga på vad som är manliga och kvinnliga roller. Men vi ska ju inte ha några roller! Eller?

Duchessa

Citat från: Mirandir skrivet 05 Mars 2012 kl. 21:58
Problemet är väl att man via "testosteron-teman" fullpackad med action, vapen och nästan uteslutande män har kommit att sno åt sig nästan en tiondel av hela leksaksmarknaden... å länge man ser sådan framgång lär man inte ändra på någonting.

Och tyvärr för alla "Friendsbashers" så ser Friends ut att vara en succe som vi kommer att få vänja oss vid. För när vi får tio-i-topp listan för försäljningen för årets första halvår så skulle det förvåna mig om inte minst ett Friends set finns med på listan. Men jag är nästan övertygad om att Friends skulle ha varit lika framgångsrikt med vanliga minifigs. Känslan är nämligen att framgången främst beror på att där finns ett uppdämt behov skapat av att Lego varit väldigt grabbigt. Hade en mamma i butiken så sent som idag som uttryckte det i princip som så att äntligen fanns det legoset som tilltalade hennes döttrar. Set som inte bara handlade om krig och action.

Genom att sikta in sig på klyschigt grabbiga teman så har man visserligen tagit marknadsandelar, men man har också fjärmat sig från en potentiellt stor marknad: alla tjejer. Så på ett sätt kan man väl säga att Lego har målat in sig i ett hörn där man varit mer eller mindre tvungen att hitta nåt klyschigt tjejigt som motvikt.

För egen del är det, som tidigare sagts, egentligen inte Friends-temat i sig jag är emot. Det är marknadsföringen som säger att det bara är tjejer som ska leka med och gilla seten, på samma sätt som t ex Ninjago marknadsförs enbart mot killar. Varför inte låta några coola killar leka med Friends-seten i reklamen? Eller låta några Friends-dockor slåss med katanas?