Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego Friends Genusdiskussion

Startat av dalle, 05 Mars 2012 kl. 05:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 16:59
On topic: En kompis till mig länkade till två filmer på youtube i ämnet. Oavsett om man håller med upphovskvinnan/mannen om slutsatserna, så har hon gjort ett gediget arbete med att leta fram gamla reklamfilmer som Lego gjort genom tiderna. Kan vara värt några minuter av era liv :)

http://www.youtube.com/watch?v=CrmRxGLn0Bk
http://www.youtube.com/watch?v=oe65EGkB9kA

Feminism... hmm...
Skulle man säga till henne att hon var fin och man skulle kunna tänka sej och träffa henne så får man väl fingret och ett snäsigt: -Jag gillar inte killar...

Nej allvarligt... jag har inte så mycket över för fanatiska personer åt de ena eller andra hållet...

Duchessa

Citat från: Nextuz skrivet 05 Mars 2012 kl. 17:42
On topic: En kompis till mig länkade till två filmer på youtube i ämnet. Oavsett om man håller med upphovskvinnan/mannen om slutsatserna, så har hon gjort ett gediget arbete med att leta fram gamla reklamfilmer som Lego gjort genom tiderna. Kan vara värt några minuter av era liv :)

Feminism... hmm...
Skulle man säga till henne att hon var fin och man skulle kunna tänka sej och träffa henne så får man väl fingret och ett snäsigt: -Jag gillar inte killar...

Nej allvarligt... jag har inte så mycket över för fanatiska personer åt de ena eller andra hållet...

Alltså... Jag känner inte tjejen som gjort filmerna. Jag har ingen aning om hon gillar killar eller inte. Sexuell läggning syns sällan utanpå. Däremot vet jag att hon gjort ett gediget jobb med att sammanställa en historik över hur Lego har marknadsfört sina produkter genom tiderna. Jag tyckte att det var både roligt och intressant att se reklamhistoriken, och det var därför jag postade länkarna.

Jag är också ganska säker på att hon inte lagt ner massor av tid på att dokumentera Legos reklamhistorik för att manliga legofans runtom i världen ska bedöma hennes utseende och om hon går att dejta. Hon vill nog att folk ska titta på det hon gör, inte vem hon är. Och vips - där har vi själva kärnan i vad feminismen faktiskt handlar om.

bj-brick

Väldigt spännande diskussion! Har redan köpt ett par Friends-sets just för att det är nya färger och bitar att använda i MOCar.

Och till diskussionen som många pläderar bra i, kan jag inte annat än att hålla med mycket av det Duchessa och RedGigant säger.

Ska jag själv lyfta fram två saker som jag vill förstärka är det dels det egna föräldraansvaret. Man kan aldrig som förälder ge upp för att samhället i sig är orättvist och redan från dag 1 matar ungar med könsroller som de inte frågat efter. Barn ska få vara trygga i sig själva samtidigt som de ska lära sig att ifrågasätta allt från Lego till annat i samhället.

Sen det andra och Legos ansvar som företag. Det är intressant. Min relation till Lego kan liknas med den jag har till IKEA. Inte så att jag beundrar mina IKEA-byggen på samma sätt som mina Lego-byggen. Men ändå. I vilket fall kan jag se att företaget Lego inte alltid agerar som jag tycker att man ska. Och det gäller också IKEA som arbetsgivare och dess grundares felsteg genom livet. Men likförbannat köper jag en Billy till att ha mina böcker i.

Och eftersom då Lego är en del av samhället och en viktig sådan, så hoppas ju jag att de kan vara ett redskap när jag försöker uppfostra mina barn på det sätt och med de värderingar som jag tycker är riktiga.

Harry Coma

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 17:34
"Det får du självklart tycka.

För mig ligger problemen i att det finns stukturer i samhället som tar ifrån barn möjligheter att utvecklas."

Tack. :)

Vilka strukturer är det du tänker på?

Jobbar själv på ett fritids där vi jobbar med genus väldigt mycket, så mycket att barnen själva påpekar att det är för mycket..
Och med tanke på att det är barnen det handlar om så kan man ju inte låta bli att fundera över var/när gränsen skall dras.

Jag blandar inte in transexuella, bi, eller homosexuella i detta då jag antar att vi, till största del, pratar om mindre barn.
Ovanstående är ett kapitel för sig..

choban

Det sämsta med lego är ju att de vägrar att göra krigsleksaker.

Nextuz

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 18:34

Feminism... hmm...

Alltså... Jag känner inte tjejen som gjort filmerna. Jag har ingen aning om hon gillar killar eller inte. Sexuell läggning syns sällan utanpå. Däremot vet jag att hon gjort ett gediget jobb med att sammanställa en historik över hur Lego har marknadsfört sina produkter genom tiderna. Jag tyckte att det var både roligt och intressant att se reklamhistoriken, och det var därför jag postade länkarna.

Jag är också ganska säker på att hon inte lagt ner massor av tid på att dokumentera Legos reklamhistorik för att manliga legofans runtom i världen ska bedöma hennes utseende och om hon går att dejta. Hon vill nog att folk ska titta på det hon gör, inte vem hon är. Och vips - där har vi själva kärnan i vad feminismen faktiskt handlar om.

Det gör inte jag heller...  Men tyvärr är det erfarenheten av feminism..
Men jag tyckte Det hon tog upp var väldigt bra...
Klart som sjutton att inte sexuell läggning syns utanpå :)

Duchessa

Citat från: bj-brick skrivet 05 Mars 2012 kl. 18:35
Väldigt spännande diskussion! Har redan köpt ett par Friends-sets just för att det är nya färger och bitar att använda i MOCar.

Och till diskussionen som många pläderar bra i, kan jag inte annat än att hålla med mycket av det Duchessa och RedGigant säger.

Ska jag själv lyfta fram två saker som jag vill förstärka är det dels det egna föräldraansvaret. Man kan aldrig som förälder ge upp för att samhället i sig är orättvist och redan från dag 1 matar ungar med könsroller som de inte frågat efter. Barn ska få vara trygga i sig själva samtidigt som de ska lära sig att ifrågasätta allt från Lego till annat i samhället.

Sen det andra och Legos ansvar som företag. Det är intressant. Min relation till Lego kan liknas med den jag har till IKEA. Inte så att jag beundrar mina IKEA-byggen på samma sätt som mina Lego-byggen. Men ändå. I vilket fall kan jag se att företaget Lego inte alltid agerar som jag tycker att man ska. Och det gäller också IKEA som arbetsgivare och dess grundares felsteg genom livet. Men likförbannat köper jag en Billy till att ha mina böcker i.

Och eftersom då Lego är en del av samhället och en viktig sådan, så hoppas ju jag att de kan vara ett redskap när jag försöker uppfostra mina barn på det sätt och med de värderingar som jag tycker är riktiga.

Tack för en tänkvärd post. Jag tror också att föräldraansvaret  - och föräldrainflytandet - är jätteviktigt. När det gäller Lego: Visst, det är barnen som leker med leksakerna. Men vem är det som öppnar plånboken och därmed i slutändan också bestämmer vad som ska köpas? Självklart är det föräldrarna.

Jag tycker att det är helt okej med killar som gillar Star Wars och tjejer som gillar Friends. Men jag hoppas samtidigt att föräldrarna uppmuntrar dem (åt båda håll) att titta på andra leksaker, och uppmuntrar dem att ta ut svängarna på alla områden.

När det gäller CSR så har jag nog högre tankar om Lego än IKEA. Jag vet inte om jag kan peka på något konkret som ligger till grund för det. Kanske är det bara min magkänsla? Det gör iaf att jag blir mer besviken när jag inte tycker att Lego tar sitt ansvar. De borde leda utvecklingen - inte bara följa den.

Duchessa

Citat från: Harry Coma skrivet 05 Mars 2012 kl. 18:36
Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 17:34
"Det får du självklart tycka.

För mig ligger problemen i att det finns stukturer i samhället som tar ifrån barn möjligheter att utvecklas."

Tack. :)

Vilka strukturer är det du tänker på?

Jobbar själv på ett fritids där vi jobbar med genus väldigt mycket, så mycket att barnen själva påpekar att det är för mycket..
Och med tanke på att det är barnen det handlar om så kan man ju inte låta bli att fundera över var/när gränsen skall dras.

Jag blandar inte in transexuella, bi, eller homosexuella i detta då jag antar att vi, till största del, pratar om mindre barn.
Ovanstående är ett kapitel för sig..

Det är svårt eller omöjligt att peka på alla strukturer i samhället som jag tycker är begränsande. Men jag kan ta ett exempel. Det är hög status att vara pojkflicka. Tjejer som klättrar i träd, spelar hockey eller något annat som traditionellt sett varit pojkars domäner, de får ofta hög status i skolan. Men hur är det med killar som dansar balett eller syr kläder på fritiden? Inte högst på den sociala rankingen, eller hur?

Varför uppmuntras tjejer att ta för sig på traditionellt manliga områden, medan killar som ger sig in på traditionellt kvinnliga områden sjunker i status? Jag ser ingen annan förklaring till det än att det är det manliga som ses som finare och bättre.

Alla killar behöver inte dansa balett, ha rosa kläder och leka med Friends. Alla tjejer behöver inte spela hockey, ha slitna blåjeans och leka med Star Wars-lego. Men det är upp till oss som finns runtom barnen att signalera att det är okej oavsett vad de gillar och väljer.

Duchessa

Citat från: Nextuz skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:03

Feminism... hmm...

Men varför kommenterar du då hennes utseende och om hon skulle vilja dejta dig eller inte? Du skrev ju inte ett ord om innehållet i filmerna som hon producerat. Dissar du dem bara för att hon är feminist?

Nextuz

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:16
Citat från: Nextuz skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:03

Feminism... hmm...

Men varför kommenterar du då hennes utseende och om hon skulle vilja dejta dig eller inte? Du skrev ju inte ett ord om innehållet i filmerna som hon producerat. Dissar du dem bara för att hon är feminist?

Jag nämnde inte hennes utseende...
Jag skrev inget om innehållet, sant. 
Och nej, jag dissar absolut inte filmerna för att hon är feminist...
Filmerna var välgjorda och hon har helt rätt i det hon säger, SEN stämplar de det hela med feminism... det är det jag är skeptisk till...
Det jag dissar är ordet och själva feministgrejen.

Jag tycker att vi ska ha ett jämställt samhälle, Inte ett feministiskt samhälle... Ochvi kommer ingenstans genom att göra ett feministiskt sådant.

Duchessa

Citat från: Nextuz skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:23

Filmerna var välgjorda och hon har helt rätt i det hon säger, SEN stämplar de det hela med feminism... det är det jag är skeptisk till...

Jag tycker att vi ska ha ett jämställt samhälle, Inte ett feministiskt samhälle... Ochvi kommer ingenstans genom att göra ett feministiskt sådant.

OK, jag tolkade "skulle man säga till henne att hon var fin" som en kommentar om hennes utseende. Men du kanske syftade på något annat än utseendet.

Du skriver att du dissar ordet (kan du väl få göra) och "själva feministgrejen". Vad är det du syftar på då?

Jag vill för övrigt också ha ett jämställt samhälle. Tyvärr behövs feminismen för att ta oss dit.

Nextuz

Citat från: Duchessa skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:32
Citat från: Nextuz skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:23

OK, jag tolkade "skulle man säga till henne att hon var fin" som en kommentar om hennes utseende. Men du kanske syftade på något annat än utseendet.

Du skriver att du dissar ordet (kan du väl få göra) och "själva feministgrejen". Vad är det du syftar på då?

Jag vill för övrigt också ha ett jämställt samhälle. Tyvärr behövs feminismen för att ta oss dit.

Nej alltså.. det har inget med hennes utseende att göra, utan min erfarenhet av när saker stämplas med feminism.. :/  Uttryckt väldigt felaktigt av mej...

Problemet med Ordet feminism är att det utesluter männen...

Feministgrejen ska tydliggöras, det är kriget mot männen som pågår...

Jag har kallat mej feminist... tills jag kom i kontakt med allt fler Extrem feminister.. sen dess är det stopp...

Duchessa

Citat från: Nextuz skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:36

Nej alltså.. det har inget med hennes utseende att göra, utan min erfarenhet av när saker stämplas med feminism.. :/  Uttryckt väldigt felaktigt av mej...

Jag har kallat mej feminist... tills jag kom i kontakt med allt fler Extrem feminister.. sen dess är det stopp...

Jag tror inte att jag hänger med riktigt. Din kommentar om att hon var fin hade inget med hennes utseende att göra, utan din erfarenhet av när saker stämplas med feminism? Hur menar du där?

Som sagt, du behöver inte alls gilla ordet feminism. Just nu är det dock det ord som finns i vokabuläret för att på ett enkelt sätt beskriva åsikter om män och kvinnors lika värde och allt som hör ihop med det. Men ordet i sig är inget självändamål.

Jag vet nog fortfarande inte riktigt vad du menar med "själva feministgrejen". Eller menar du att feminism handlar om "kriget mot männen"? Och vad är då i så fall det kriget för något?

bj-brick

Citat från: Nextuz skrivet 05 Mars 2012 kl. 19:36

Synd att du upplevt det så. Själv kallar jag mig feminist och är man. Den feminism jag känner handlar inte om att utesluta män, den handlar om att män och kvinnor ska kunna leva de liv de önskar utan att behöva leva som samhället anser att en man eller kvinna ska leva. Det finns ju en norm som de flesta uppfattar om vad som är manligt respektive kvinnligt.

Något som vi kan enas kring på detta forum är att normen som säger att Lego är en leksak och inget för vuxna, är fel. Det handlar om att ifrågasätta.

robban

Wtf hur orkar dom?? köp eller låtbli. Och varför har hon inte en blå tröja på sig? Jisses
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk