[WIP] Järnväg längs Stadsgatan?

Startat av RetroBricker, 08 Mars 2026 kl. 18:50

Föregående ämne - Nästa ämne

RetroBricker

Jag har länge funderat på hur jag ska kunna visa upp lite Legotåg på en utställning. Det kräver ju en del plats och det blir ganska tråkigt med bara räls och tåg. Så jag har funderat på att kombinera tågintresset med mina moduler för Stadsgatan.

Så äntligen nu i slutet av veckan fick jag inspiration och kom igång. En rundbana kräver ju fyra kurvor och nu har jag fått klart en kurva speciellt anpassad till Stadsgatan-moduler. Det är alltså en modul som har järnväg i ytterkurva, en Stadsgatan-väg i innekurva och ett landskap som normalt ligger lägre än bägge (nere till höger i bilden).

Jvg-gatan01.jpg
Till denna kurva håller jag även på med ett hörnhus som passar Stadsgatan. Den gör kanske ingen nytta i CB:t, men gör att järnvägen kan få hus utefter två sidor. Huset blir till en början ganska enkelt, jag nöjer mig med att jag med hjälp av en Lego-bok fick till dörren i hörnet!

Jvg-gatan-02.jpgJvg-gatan-03.jpg
Jag har sen tidigare både byggt ett par raksträckor med räls anpassade till Stadsgatan och en modul som anpassar rälsens höjd mellan Moduverse och Stadsgatan. Plus att jag hade en del järnväg på Moduverse sen tidigare. Så nu har jag bra förutsättningar att bygga en liten utställningsbana och min tanke är att försöka få detta tillräckligt klart för att vara med på museet i Gävle. Det borde gå om jag håller det enkelt och kanske fuskar lite där det inte syns. :-)

Men som ni ser finns det minst en tom plats just nu. Så jag undrar om någon är intresserad av att ta med ett Stadsgatan-hus till utställningen?
Det finns ju direkt plats för ett 32x32-hus, men jag kan även tänka mig ett hus upp till 3 Moduverse brett. Då kan jag koncentrera mig mer på landskap, hörnhuset och järnvägen och inte behöva ta med alla mina "Stadsgatan-hus".

Å andra sidan går det att få med mer/större hus än så, men då behöver ni troligen bidra även med motsvarande bit järnväg. Inte så avancerat, men kanske inte så intressant? Det är väl mest @Emma eller @Eriol det här gäller, så vad säger ni?
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Eriol

Intressant! Jag har också funderat en del på hur jag ska kunna få till något tågrelaterat att ställa ut på Järnvägsmuseet och att haka på dig skulle ju göra det mycket enklare. Min plan är att jag ska försöka få med mig alla mina stadsgatanbyggen inklusive vägar hem från Örebro hur som helst så de kommer att finnas i Gävle till påsk. Om jag själv skulle behöva bygga till lite extra järnväg så tror jag det också är genomförbart. Har i och för sig inte en enda modern järnvägsbit hemma, men desto mer av olika plates i DBG och grönt, bruna tiles osv. Du får gärna lägga ut någon tydlig bild där man kan se hur järnvägssektionerna är byggda! 

Gideon

Detta hade varit excellent till Järnvägsmuseet!

Behövs det tillfälliga Moduverse-plattor för att fylla ut innanför banan då så kan jag nog lösa några gröna såna med lite rudimentärt landskap på, eller eventuellt nån järnvägssektion också om det krävs.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Emma

Å så roligt! Jag kan säkert hjälpa till att fylla upp om det behövs nånstans.
Region Mitten

RetroBricker

Oj, kul med så postiv respons! Nu känner jag pressen att göra något bra av det här också...    :D

Jag ska fundera lite på hur vi kan organisera/bygga det här så enkelt och bra som möjligt. Men under tiden så kan jag ni titta i bifogade Studio-fil hur jag tänkt med järnvägsmodulerna (exemplet är 16x16, men längden är förstås valfri). Tyvärr har senaste uppdateringen av Studio gjort att alla legobitar i mina instruktioner blir genomskinliga, så instrukionen jag skapade blev ganska oanvändbar.  >:( 

Det man kan notera är att det gröna är lite olika högt på respektive långsida. Den ena sidan har en extra lager med grön, för att symbolisera ett dike intill vägen. Naturligtvis finns det lite "vingelmån" på det kravet. Jag har dessutom gjort rälsen med sin banvall löstagbar, men det är förstås inte heller nödvändigt. 

Jag har förresten gott om raka rälsbitar och tiles i reddish brown och kan ta med till Örebro om nån vill låna. Däremot har jag slut på banvalls-bitar så det är bra om ni kan ordna så många egna som möjligt. Naturligtvis ligger bitarna i en önskelista på BL, men jag vet inte hur många jag hinner få tag på innan Gävle.

Jvg-modul 16x16.png

Jvg-modul 16x16.io

(Extra info: Jag har glesare mellan syllarna än vad som är förebildsmässigt och vad som är normalt i Lego-tåg-sammanhang. Anledningen är att jag tycker tätare syllar gör rälsen alldeles för framträdande och tycker detta avstånd ger ett "lungnare" intryck... Att det kan göra att avståndet blir avvikande i någon modulskarv, gör det bara mer verklighetstroget.) 

RetroBricker

Nu har jag funderat ut ett förslag till layout, baserat på följande:
 - Jag behöver inte bygga så många fler moduler (har nog med att bygga klart befintliga  ;) )
 - Två motstående sidor klara - lätt att variera järnvägen på bredden
 - Helt valfritt om/hur mycket andra vill bidra
 - Bör kunna byggas med öppning i mitten
Gävleutställning-01.png
Ovanför dubbelspåret finns en växel jag inte orkat rita ut (än?)
Observera att det bara är de två sidorna med Stadsgatan som har lägre rälsmoduler. Övriga sidor har räls på vanliga Moduverse (därav texten "Ramp"...).
Två av kurvorna har räls med syllar. De övriga två kan komma att bli enklare beroende på hur mycket DBG-bitar jag hinner köpa.
Skulle många vilja vara med, så kan vi säkert fixa så att även baksidan (övre i bild) blir användbar. Ganska enkelt att modifiera Moduverse till Stadsgatan-höjden. Annars får den sidan vara mot väggen och kan enkelt anpassas i längd efter hur många gästmoduler det blir.

Eriol

Citat från: RetroBricker skrivet 10 Mars 2026 kl. 18:08Nu har jag funderat ut ett förslag till layout, baserat på följande:
 - Jag behöver inte bygga så många fler moduler (har nog med att bygga klart befintliga  ;) )
Gävleutställning-01.png
Observera att det bara är de två sidorna med Stadsgatan som har lägre rälsmoduler. Övriga sidor har räls på vanliga Moduverse (därav texten "Ramp"...).
Två av kurvorna har räls med syllar. De övriga två kan komma att bli enklare beroende på hur mycket DBG-bitar jag hinner köpa.
Skulle många vilja vara med, så kan vi säkert fixa så att även baksidan (övre i bild) blir användbar. Ganska enkelt att modifiera Moduverse till Stadsgatan-höjden. Annars får den sidan vara mot väggen och kan enkelt anpassas i längd efter hur många gästmoduler det blir.

Jag tänkte annars att vi säkert skulle kunna hjälpa dig att fylla ut hela området innanför järnvägen så att det inte blir något hål i mitten. Jag har ju en del modulhus som både är höga och har en ganska tråkig baksida som man skulle kunna ställa i bakkanten och låta tåget passera direkt bakom utan väg mellan (det funkar ju också bra om järnvägen då är på "moduverse"-höjd där). Sen har jag också åtminstone Gävle rådhus (64x32) som kan stå som ett eget kvarter med vägar på alla sidor + ytterligare någon byggnad som jag inte vet riktigt hur den skulle kunna passa in. Men jag är ju extremt okunnig om tåglayouter så det finns säkert en massa saker jag inte tänkt på som spelar in hur man vill bygga också...

Eriol

Jag blev lite inspirerad, testbyggde en remsa och inventerade bitförrådet. Insåg dock i efterhand att jag nog missförstått rälsbitarnas geometri så det blev inte helt rätt. Att bygga 4-5 såna här remsor till borde dock inte vara några problem för mig. Motsvarande på moduverse i stället ska också gå att lösa. Så om RetroBricker koncentrerar sig mest på de svårare kurvorna så fixar jag de extra raksträckor som behövs.

IMG_20260310_100838.jpg

RetroBricker

Kalasbra att vi kan få till fler rälsmoduler, då är vi flexibla med storleken på bana/staden!

Jag började också mina funderingar med att se om det gick att fylla ut hela området innanför banan. Då såg jag själva planeringen som utmanade - att se till att det inte blev tomrum och samtidigt inte alltför konstiga lösningar (skog mellan hus, typ).

Men nu har jag tänkt på detta också och ser att det går att förenkla även en sån typ av layout. Jag är fortfarande inne på att försöka undvika allt för mycket pusslande...

Förslaget nedan är en minimal layout att utgå från. Kurvor, ramper & stickspåret sätter gränserna men det går minska lite och framför allt öka om vi vill. Kan blir lite tråkigt med många raka gator, men kanske kan justeras när vi vet vilka hus som dyker upp?

Gävleutställning-02.png

Några av mina tankar kring det här förslaget:
  • Baksidan blir den sida som är till vänster på bilden. Övriga tre sidor borde funka att visa för besökarna.
  • Det två färdiga kurvorna, är de som nu har syllar. Övriga två är fullt fungerande, men har kanske inte så snygg (om någon alls) banvall.
  • Tomma ytor (8 x 32x32 plus vägar) behöver jag hjälp att fylla (men några fler gatubitar har jag nog...)
  • Vi kan lätt bygga ut på längden och får vi många hus kan vi även bygga en rad till på "höjden"
  • Vägarna mot stickspåret blir två plates lägre än modulerna, men jag har DBG som bas i mina Moduverse så det borde inte störa så mycket. Besökarna ser det ju dessutom mestadels från "rätt håll".
  • Det behövs mycket vägar, men det borde inte vara ett problem?
  • Jag behöver lite plats där jag kan ställa ett eller två tåg och en batteriladdare men det borde gå att lösa.
  • Layouten är c:a 120x218 cm och borden på bilden är c:a 80x160 cm

Till sist kommer då frågan: Vilken layout föredrar ni?

Eriol

Citat från: RetroBricker skrivet 11 Mars 2026 kl. 19:02Kalasbra att vi kan få till fler rälsmoduler, då är vi flexibla med storleken på bana/staden!

Jag började också mina funderingar med att se om det gick att fylla ut hela området innanför banan. Då såg jag själva planeringen som utmanade - att se till att det inte blev tomrum och samtidigt inte alltför konstiga lösningar (skog mellan hus, typ).

Men nu har jag tänkt på detta också och ser att det går att förenkla även en sån typ av layout. Jag är fortfarande inne på att försöka undvika allt för mycket pusslande...

Förslaget nedan är en minimal layout att utgå från. Kurvor, ramper & stickspåret sätter gränserna men det går minska lite och framför allt öka om vi vill. Kan blir lite tråkigt med många raka gator, men kanske kan justeras när vi vet vilka hus som dyker upp?

Gävleutställning-02.png

Några av mina tankar kring det här förslaget:
  • Baksidan blir den sida som är till vänster på bilden. Övriga tre sidor borde funka att visa för besökarna.
  • Det två färdiga kurvorna, är de som nu har syllar. Övriga två är fullt fungerande, men har kanske inte så snygg (om någon alls) banvall.
  • Tomma ytor (8 x 32x32 plus vägar) behöver jag hjälp att fylla (men några fler gatubitar har jag nog...)
  • Vi kan lätt bygga ut på längden och får vi många hus kan vi även bygga en rad till på "höjden"
  • Vägarna mot stickspåret blir två plates lägre än modulerna, men jag har DBG som bas i mina Moduverse så det borde inte störa så mycket. Besökarna ser det ju dessutom mestadels från "rätt håll".
  • Det behövs mycket vägar, men det borde inte vara ett problem?
  • Jag behöver lite plats där jag kan ställa ett eller två tåg och en batteriladdare men det borde gå att lösa.
  • Layouten är c:a 120x218 cm och borden på bilden är c:a 80x160 cm

Till sist kommer då frågan: Vilken layout föredrar ni?

Jag skulle nog säga att jag föredrar en variant med två kvarter i bredd som i det sista förslaget, men där ett av kvarteren är 32 studs brett och det andra 64 studs. Många av mina byggnader funkar inte så bra med baksidan mot en gata utan blir bättre om man ställer dem "rygg mot rygg" så att det blir en gemensam bakgård mellan husen. Då skulle det i och för sig nog behövas fler hörnhus för att det ska bli snyggt, men det kanske går att fixa också. Om det är svårt att förstå hur jag menar kan jag skissa en layout senare. 

Om det ska vara en baksida där inte besökarna ser så vill jag nog boka in en plats för Katarinapalatset ( https://swebrick.se/index.php?topic=20700.msg367360#msg367360 ) med baksidan åt det hållet eftersom det huset är närmast en kuliss. 

Angående vägar så har jag en hel del i Örebro och ytterligare något paket hemma. Kan försöka inventera lite mer exakt senare. För övrigt har Toyspace rea på både väg och järnväg just nu.

Man blir ju lite sugen på att försöka bygga någon form av station också, men det är nog mer av ett långtidsprojekt.

Magnusengstrom

Citat från: RetroBricker skrivet 10 Mars 2026 kl. 18:08Nu har jag funderat ut ett förslag till layout, baserat på följande:
Gävleutställning-01.png

Om du menar ramp som i att det går upp och ner så har legotåg svårt att hålla farten uppe vid nivåskillnader.
Jag har kört tåg i över 10 år och vi hade ramper ett tag men gick ifrån de snabbt.
Nu kör vi allt på moduverse.

RetroBricker

Jag tror du menar så här, Eriol?
Gävleutställning-03.png

Jag tycker nog den förra med två 32-rader funkar bättre. Jag tänker att baksidan på husen ändå inte syns så bra för  besökarna...? Men det beror nog även lite på hur mycket hus vi har att fylla ut med.

Så frågan är hur mycket hus Eriol tänker ta med? Och är det nån annan som är intresserad av att ställa ut ett eller flera Stadsgatu-hus?

RetroBricker

Citat från: Magnusengstrom skrivet 12 Mars 2026 kl. 13:11Om du menar ramp som i att det går upp och ner så har legotåg svårt att hålla farten uppe vid nivåskillnader.
Jag har kört tåg i över 10 år och vi hade ramper ett tag men gick ifrån de snabbt.
Nu kör vi allt på moduverse.
Jo, det är en ramp med 3 plates höjdskillnad på 1½ Moduverse-längd.

Jag är medveten om att både ramperna och R40-kurvorna inte är de bästa. Allting med banan och tågen är (ännu så länge) otestat, men jag tänker att i värsta fall blir det en stad utan rörliga tåg.

Eriol

Citat från: RetroBricker skrivet 12 Mars 2026 kl. 19:21Jag tror du menar så här, Eriol?
Gävleutställning-03.png

Jag tycker nog den förra med två 32-rader funkar bättre. Jag tänker att baksidan på husen ändå inte syns så bra för  besökarna...? Men det beror nog även lite på hur mycket hus vi har att fylla ut med.

Så frågan är hur mycket hus Eriol tänker ta med? Och är det nån annan som är intresserad av att ställa ut ett eller flera Stadsgatu-hus?

Något åt det hållet tänkte jag. Men kanske snarare att ditt halvklara hörnhus skulle vara det ena främre hörnet i det breda kvarteret, annars blir det ju väldigt "ensamt". Om man har dina låga moduler "Parken" och "Husbygge" längst fram så gör det ju också att det andra kvarteret syns väldigt bra.

Det jag vet att jag har är:

- Katarinapalatset 64x32 (gärna mot baksidan och/eller med andra hus bredvid)
- Gävle rådhus 64x32 (eget kvarter)
- Gamla Teknis 32x32 (gärna med andra hus bredvid, men kan med fördel placeras så att även baksidan syns)
- Blått hus 24x32  (gärna med andra hus bredvid)
- Hirschska 24x32 (gärna med andra hus bredvid, funderar på att bygga ytterligare sektioner som passar ihop med denna)
- Mörkrött hus 16x32 (gärna med andra hus bredvid)
- Göteborgskravallerna 64 x 32 (vet inte riktigt hur det kan passa in, har tex genomgående väg som är fastbyggd som gör det lite klurigt)

Gideon

Jag har inte hängt med i turerna här, men är det nåt som ni behöver fylla ut till en layout i Gävle så kan jag absolut hjälpa till. Ett gäng "nya" vägplattor finns nånstans i (an)samlingen som jag borde kunna ta med också.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram