[WIP] Järnväg längs Stadsgatan?

Startat av RetroBricker, 08 Mars 2026 kl. 18:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Eriol

Kladdade lite på ett konkret förslag som får med alla mina moduler på ett någorlunda rimligt sätt:

Gävleutställning-03.png
Detta är med förutsättningen att ingen annan än jag och Retrobricker bidrar med byggnader och att jag lyckas bygga klart någon slags hörnsektion till Hirschska huset. Vägar, järnvägar och några mindre park/natur-moduler borde kunna lösas. Egentligen finns bara ett frågetecken på en 32x32-plats i layouten men jag kanske kan snabbkonstruera något som passar in där också.

Eriol

Började testa lite hur man skulle kunna göra en hörnmodul till Hirschska igår kväll:

IMG_20260312_223537.jpg

Tror att jag har i princip alla bitar som krävs för att bygga klart denna redan.

Gideon

Det tar sig! :)

Ska vi meddela Järnvägsmuseet att vi tror att vi får ihop ett 256x192 studs landskap iaf så att de planerar bord för det?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

RetroBricker

Jag satt också med ett förslag där jag lyckades få med alla moduler och slippa bygga så mycket nytt. Jag hade redan stationen så det vara bara att bygga ett par Moduverse så var den klar. Men det är lite klurigt när jag inte riktigt har koll på hur husen ser ut...
Gävleutställning-04.png
Jvg-station01.jpg
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

RetroBricker

Citat från: Gideon skrivet 13 Mars 2026 kl. 15:41Det tar sig! :)

Ska vi meddela Järnvägsmuseet att vi tror att vi får ihop ett 256x192 studs landskap iaf så att de planerar bord för det?
Tack! Jo, det går framåt sakta men säkert.

Ja, vi får ju åtminstone ihop den storleken så det är väl inte fel att förbereda dem. Och gärna kolla vilken storlek på bord de har.
Frågan är om @Emma eller @Hultan vill ha med nåt hus också?

Annars tror jag inte vi behöver så mycket annan hjälp. Möjligen om Eriol inte har 30 st vägplattor?

Gideon

Jag kan nog norpa nåt tiotal vägplattor av barnen om inte annat, och det kan eventuellt finnas mer oöppnat nånstans i nån låda i garaget.
Flickr   Instagram

Eriol

Citat från: RetroBricker skrivet 13 Mars 2026 kl. 18:17Jag satt också med ett förslag där jag lyckades få med alla moduler och slippa bygga så mycket nytt. Jag hade redan stationen så det vara bara att bygga ett par Moduverse så var den klar. Men det är lite klurigt när jag inte riktigt har koll på hur husen ser ut...
Gävleutställning-04.png
Jvg-station01.jpg

Ditt förslag funkar nog också skapligt. Åtminstone om man byter plats på Gävle Rådhus, kravallerna och Katarinapalatset. 

Om jag minns rätt så har jag köpt på mig 7-8 st  (som innehåller 4,5 vägplattor) + 5 extra 8x16 vägar. Så om jag inte slarvat bort några så borde jag åtminstone ha ganska nära allt som behövs.

RetroBricker

Jag är egentligen nöjd med att bara få ihop en järnväg med en stad innanför, utan att behöva bygga några fler hus.  :)
Så Eriol, du kan få bestämma layouten innanför så den passar husen. Om någon/några av mina moduler inte funkar, så gör det mig inget om den inte kommer med. Utanför layoten liggen mina extra moduler som kan användas vid behov.

Jag bifogar layouten i redigerbart SVG-format. Jag använder Inkscape för att redigera den - ett program med öppen källkod fritt att ladda ner. Men det finns fler program som kan hantera SVG.

Gävle-utställning-04.svg

Så här kan man göra i InkScape (www.inkscape.org):

Flytta moduler
Markera modulen genom att klicka på den. Håll sedan musknappen nedtryckt medan du flyttar modulen.

Rotera moduler
Klicka på modulen två gånger. Pilarna i hörnen visar att modulen kan roteras.
Ta tag i en hörnpil och håll samtidigt mner Ctrl-knappen.
Flytta nu musen så att modulen roterar med förbestämda steg.
Släpp Ctrl-knappen om du vill rotera utan fasta steg.

Fästa moduler
Uppe till höger i programmets knapprad finns två knappar
Med knappen som föreställer en magnet aktiverar/avaktiverar du "snäppfunktionerna"
Med pilknappen bredvid kan du ställa in vilka snäppfunktioner som ska gälla.

Lager
Olika saker kan ligga i olika lager och lager kan låsas samt göras osynliga.
Till höger i programmet finns en panel med olika flikar. Den öppnas/justeras genom att dra i de tre prickarna i högermarginalen.
I panelens övre, högra hörn kan du välja flikar som ska synas: Välj Lager och objekt
Du kan nu se vilka lager som finns och ute till höger finns möjlighet att dölja samt låsa lager

Eriol

Jag kan fundera lite mer på layouten. Att du har en station på 16x64 är i alla fall bra. Då borde den, åtminstone teoretiskt, kunna ersätta frågetecknet på 32x32 i min skiss. Så vi kanske kan sikta på 256x192 som totalformat ändå? (I din senaste skiss är det 240x192 om jag räknar rätt.) Kanske är det smart att jag bygger några extra järnvägsmoduler som är 16 studs långa i alla fall så att det blir lätt att justera på slutet?

Eriol

Tog lång tid innan jag faktiskt fick tid att rita på layouten. (Orkade inte försöka med något annat än att klippa och klistra i paint den här gången heller.)  Vad tror du om den här varianten? Skulle det funka med 8 studs trottoar/gångväg vid stationen? Jag har kommit ganska långt med utbyggnaden på Hirschska och lite trottoar och extra park som fortsättning på parken i Göteborgskravallerna ska jag kunna fixa fort. Har fått hem lite räls också så jag kan bygga några järnvägssektioner. Är det i så fall den låga varianten eller den på moduverse som det behövs mer av?

Gävleutställning-05.png

RetroBricker

Citat från: Eriol skrivet 24 Mars 2026 kl. 15:50Skulle det funka med 8 studs trottoar/gångväg vid stationen? Jag har kommit ganska långt med utbyggnaden på Hirschska och lite trottoar och extra park som fortsättning på parken i Göteborgskravallerna ska jag kunna fixa fort.
Funkar absolut med trottoar, men även med en remsa landskap. Du får välja.

Citat från: Eriol skrivet 24 Mars 2026 kl. 15:50Har fått hem lite räls också så jag kan bygga några järnvägssektioner. Är det i så fall den låga varianten eller den på moduverse som det behövs mer av?
Vet inte om jag nämnt det, men den räls jag ritat in har jag redan byggt. Dessutom hade jag även den bit som saknades på bilden. Så du behöver inte bygga någon räls.

Däremot verkar jag bara ha 19 st vägplattor? Lite underligt, men det vore bra om du har minst 25 st?

Återkommer med ny bild snart.

RetroBricker

Här kommer nytt förslag på layout. Jag tänker mig att stationen är baksida och att besökarna kan gå längs de andra sidorna. Alternativet är väl att de kan gå runt hela, men då skulle nog jag behöva ha ett separat bord för att hantera tågen.
Gävleutställning-05.png

@Eriol, har du en bild på det blåa huset, gärna sidan mot gränden? Så kan jag se om jag borde anpassa gränden.

Har @Gideon nån bättre uppfattning om/hur detta får plats på bästa sätt på tillgänglig yta?

RetroBricker

Och här kommer en bild på hur långt jag kommit med hörnhuset i verkligheten, även om fönster & dörr ska bli vita. Med tre BL-leveranser i Örebro och därefter två via posten så tror jag att jag har allt som behövs för att få det (tillräckligt) klart. Vi får se...  ,:)

Jvg-gatan-04.jpg

Gideon

Citat från: RetroBricker skrivet 24 Mars 2026 kl. 18:41Har @Gideon nån bättre uppfattning om/hur detta får plats på bästa sätt på tillgänglig yta?
Jag tycker den föreslagna layouten ser bra ut!
Bord skulle inte vara nåt problem.
Flickr   Instagram

Eriol

Citat från: RetroBricker skrivet 24 Mars 2026 kl. 18:41@Eriol, har du en bild på det blåa huset, gärna sidan mot gränden? Så kan jag se om jag borde anpassa gränden.

Hittar tyvärr bara bilder framifrån, som nog inte är det du är mest intresserad av. Men djupet på huset är 14-15 studs ungefär och baksidan la jag nog ingen större möda på när jag byggde. Gissar att det är bara tiles eller någon grön plate som gräsmatta där.

https://swebrick.se/index.php?topic=18469.msg361599#msg361599