[WIP] Järnväg längs Stadsgatan?

Startat av RetroBricker, 08 Mars 2026 kl. 18:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Eriol

Efter helgen har jag fått hem alla mina byggen och nu även testat att ställa upp dem enligt den senaste layouten. Förutom det som syns på bilderna har jag ytterligare 120 studs vägplattor. Det blev mer tät innerstadskänsla än vad jag trodde faktiskt, men tyvärr tycker jag Gävle rådhus skymmer Katarinapalatset lite väl mycket. Kanske skulle det funka bättre om man byter plats på rådhuset och Parken/Husbygge?

Tog nu också en bild från sidan på det blå huset. (Min son tyckte det skulle vara väldigt mycket blommor på baksidan av Hirschska, jag kommer nog plocka bort en del av det så småningom.)

Eriol

Från helgen fick jag förresten också med mig att @Hultan eventuellt är intresserad av att vara med i tåglandskapet i Gävle. Det gäller bara att han hittar till den här tråden...

Gideon

Citat från: Eriol skrivet 31 Mars 2026 kl. 23:39Från helgen fick jag förresten också med mig att @Hultan eventuellt är intresserad av att vara med i tåglandskapet i Gävle. Det gäller bara att han hittar till den här tråden...
Låter bra!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

RetroBricker

Här kommer ett alternativ att fundera på. Gamla Teknis saknas, men det borde göra de andra husen mer synliga.
Gävleutställning-06.png

När det gäller vägplattor behövs det 28-30 st förutom de jag tar med mig. Får du ihop det @Eriol eller behöver vi hjälp av andra?

Jag skulle även vilja att vi tar ett slutlig beslut om designen senast på söndag. Och om @Hultan vill vara med, behöver vi besked snarast för att se om vi kan få till det. Det kräver då att någon annan än jag bidrar med fler vägplattor och rälsmoduler (både låga och Moduverse).
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Eriol

Jag har 30 vägplattor utlagda i staden utan att jag ens sprättat mitt sista paket  så det ska inte vara några problem. Kan också bygga lite mer järnväg om det finns behov.

Vill du väldigt gärna ha väg hela yttervarvet runt? Jag tyckte inte det var nödvändigt eftersom det ändå finns en genomgående väg i Göteborgskravallerna (även om polisen spärrat av den). Jag skulle i alla fall gärna vilja ha kvar illusionen av att demonstranterna är inspärrade så jag vill helst ha byggnader på båda sidor av kravallerna. Jag ska testa att i stället flytta Katarinapalatset till andra sidan av kvarteret och se om layouten känns bättre så. Postar bilder strax.

Eriol

Jag flyttade runt och testade lite olika varianter, men det här är det jag blev klart mest nöjd med. Det blir dock ytterligare 16 studs på längden, men det borde inte vara några stora problem. Jag kan bygga två korta järnvägsbitar och en 16x32 parkremsa (eller kanske en parkeringsplats vid stationen?) så är vi i hamn sen

RetroBricker

Är det så här du tänkt dig?
(Edit: Om du byter plats på Teknis & Röda huset slipper du bygga fler moduler.)
Gävleutställning-07.png
I så fall behövs
  • 32 st vägplattor
  • 1 st låg 16x16 rälsmodul
  • 1 st Moduverse 16x16 rälsmodul
  • 1 st Moduverse 16x16 landskap (kan kombineras med rälsmodulen)
  • 2 st Moduverse 16x32 "nånting"

Jag får väl erkänna at jag inte känner mig så sugen på att starta fler byggen just nu, utan fokuserar hellre på finjusteringar av mina moduler och funderingar på hur jag ska få med allting in i husbilen...

Eriol

Precis så hade jag tänkt. Jag kan fixa alla de saknade bitarna. Har ju nästan ett helt påsklov på mig.

Fick ett ryck och byggde en liten parkeringsplats direkt. Nu saknas bara bilar som faktiskt ryms i rutorna...00000IMG_00000_BURST20260403184052_COVER.jpg

RetroBricker

Snyggt! Den idén kommer jag nog att stjä... förlåt, låna.  :)

Kanske ser bättre ut med en fyrhjuling eller motorcykel? Men å andra sidan är det nog ingen av besökarna som bryr sig så mycket. Och den har ju alla fyra hjulen innanför markeringarna.  ;)

RetroBricker

Jag fortsätter nog ändå i den här tråden för att hålla ihop planeringen, även om det blir lite fel.  :(

Om du @Hultan vill vara med, behöver vi lösa utökningen av vägar, spår och landskap också. Det vita i bilden.
Gävleutställning-08.png

Det måste ju inte vara du som bygger allt, men nån/några byggare behövs...
Några funderingar/alternativ:
  • Vill man bygga dubbelspår i övre delen av bilden, så funkar det ockå. Ger bara mer plats på stickspåret.
  • De nedre landskapsmodulerna (64x32) kan förstås också vara något annat än landskap.
  • P-platsen kan placeras vid Rådhuset, mot Husbygget, också.

Emma

Region Mitten

MrUzagi

Citat från: Eriol skrivet 03 April 2026 kl. 18:49Precis så hade jag tänkt. Jag kan fixa alla de saknade bitarna. Har ju nästan ett helt påsklov på mig.

Fick ett ryck och byggde en liten parkeringsplats direkt. Nu saknas bara bilar som faktiskt ryms i rutorna...00000IMG_00000_BURST20260403184052_COVER.jpg

Oh, snygg handikappsymbol.

Hultan

Citat från: RetroBricker skrivet 03 April 2026 kl. 19:30Jag fortsätter nog ändå i den här tråden för att hålla ihop planeringen, även om det blir lite fel.  :(

Om du @Hultan vill vara med, behöver vi lösa utökningen av vägar, spår och landskap också. Det vita i bilden.

Väg har jag så det räcker. Ska kolla vad jag kan få ihop i övrigt morgon. Jag tror inte jag har tiles till slipers. Jag har moduvers så det räcker. Kan bygga en med gröna 16x16 upptill. Ska kolla hur jag har möjlighet få ihop träd och buskar imorgon. 
Regionansvarig Mitten

Eriol

Citat från: Hultan skrivet 03 April 2026 kl. 22:46Väg har jag så det räcker. Ska kolla vad jag kan få ihop i övrigt morgon. Jag tror inte jag har tiles till slipers. Jag har moduvers så det räcker. Kan bygga en med gröna 16x16 upptill. Ska kolla hur jag har möjlighet få ihop träd och buskar imorgon.

Jag byggde ihop de små skarvbitarna med järnväg som behövs. Blev dubbelspår så att jag slapp fundera på vad jag ska fylla den gröna ytan med. Jag tror att jag kan greja ytterligare 128 studs järnväg på moduverse också (inklusive bruna tiles), men någon annan får gärna bygga parkområdet i så fall.

Eriol

Glömde bilden.