Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO® SMART Play™ System

Startat av CopMike, 06 Januari 2026 kl. 10:04

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Lego introducerar en ny grej:
CitatSmart Brick, som produkten heter, är helt enkelt en 2×4-kloss som innehåller en liten dator, sensorer och möjlighet att reagera på omgivningen. Till skillnad från tidigare elektroniska Lego-lösningar, som ofta varit kopplade till specifika serier eller åldersgrupper, är Smart Brick tänkt att fungera som en grundläggande byggsten – fast med inbyggd intelligens. Den kan kommunicera med andra Smart Brick-produkter och anpassa färger och animationer på kompatibla figurer eller på klossen själv.

Hemsidan:
https://www.lego.com/en-de/smart-play

Från Beyond the Brick

CitatLego presenterar Smart Brick – största förändringen på 50 år
Från Techsajten.se

Godtfred

Den trådlöst laddbara klossen kan låta och lysa (men bara i två punkter, varför inte hela översidan eller hela biten runt om?) beroende på rfid-taggar i tiles och minifigurer. Klossen har dessutom sensorer för acceleration och läge.

Har jag missat något?

o0ger

Det känns lite som att de har spunnit vidare på Super Mario-figuren och tryckt ihop allt i en 2x4 brick (Dock 4 plates hög?) Lite kul, men ganska värdelös för AFOLs om den inte går att programmera själv tycker jag.

Jag ser inget användningsområde för den förutom för lek.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Har varit nyfiken på det här nu i några månader.
Går det att integrera ljudet på något vis under en utställning?
Många Star Wars-figurer är smarta med ljud, men kommer lasersvärden att lysa?

Några av seten med Smart Brick:

75421.jpg

75423.jpg

75427.jpg
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67

Manfred87

Intressant idé, men med tanke på priserna och det fula trycket på figurernas ryggar och sidor tror jag detta kommer floppa. Lär hamna i reabackarna som Vidiyo gjorde

o0ger

Citat från: Manfred87 skrivet 06 Januari 2026 kl. 14:13...det fula trycket på figurernas ryggar och sidor...

Vad menar du? Figurerna har ju vanligt tryck?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Tunnan

Citat från: Manfred87 skrivet 06 Januari 2026 kl. 14:13Intressant idé, men med tanke på priserna och det fula trycket på figurernas ryggar och sidor tror jag detta kommer floppa. Lär hamna i reabackarna som Vidiyo gjorde
Ja jag tror inte heller vi vuxna är berädda att betala för detta för prishöjning lär komma på de set som innerhåller detta tyvärr.

Tunnan

o0ger

Damn, det där var inte så snyggt. Men det går ju att ta bort tryck  ;)

RetroBricker

Jag tror också det behövs möjlighet att programmera klossen själv för att det ska kunna bli något mer användbart för AFOLs. Men jag är tveksam; om inte Lego aktivt gör det möjligt så tror jag det kan bli svårt?

En annan begränsning för AFOLs är väl att klossen reagerar på händelser, d.v.s när den rör sig eller när en tag/minifig kommer nära. Vi som bygger statiska modeller har kanske ingen större nytta av klossen, men däremot kanske GBC- eller tåg-byggare?

Egentligen är det väl mest spekulationer från min sida. Den som lever får se!

Men hade det här funnis när jag var liten, hade jag nog älskat det. Tänk om man hade kunnat få bilarna att låta när man körde med dem eller få höra ljudet från brandbilens sirener. Däremot vet jag inte om mina föräldrar då hade orkat med allt ljud i längden.  ;D
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Tunnan

Citat från: RetroBricker skrivet 06 Januari 2026 kl. 15:46Jag tror också det behövs möjlighet att programmera klossen själv för att det ska kunna bli något mer användbart för AFOLs. Men jag är tveksam; om inte Lego aktivt gör det möjligt så tror jag det kan bli svårt?

En annan begränsning för AFOLs är väl att klossen reagerar på händelser, d.v.s när den rör sig eller när en tag/minifig kommer nära. Vi som bygger statiska modeller har kanske ingen större nytta av klossen, men däremot kanske GBC- eller tåg-byggare?

Egentligen är det väl mest spekulationer från min sida. Den som lever får se!

Men hade det här funnis när jag var liten, hade jag nog älskat det. Tänk om man hade kunnat få bilarna att låta när man körde med dem eller få höra ljudet från brandbilens sirener. Däremot vet jag inte om mina föräldrar då hade orkat med allt ljud i längden.  ;D

Vi som hade äran att ha och hade det redan och de dög för oss :D

RetroBricker

Citat från: Tunnan skrivet 06 Januari 2026 kl. 15:51Vi som hade äran att ha och hade det redan och de dög för oss :D
Lycko dig!  :)
Själv hade jag vid den tiden kommit in i the Dark age... och har varit ovetandes om dessa set tills idag!
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

janhansson

Citat från: o0ger skrivet 06 Januari 2026 kl. 14:26Vad menar du? Figurerna har ju vanligt tryck?
R2D2 ska tydligen ha en röd tile med tryck på ryggen. Känns inte helt genomtänkt. 

Larry Lars

Citat från: janhansson skrivet 06 Januari 2026 kl. 23:52R2D2 ska tydligen ha en röd tile med tryck på ryggen. Känns inte helt genomtänkt.

Jag tror dessvärre användningen av rött är väldigt väl genomtänkt. ;) Byggena ser helt "muppiga" ut med stora röda kratrar och inga som helst försök att bygga in Smart-biten. Anledningen till dessa beslut är väl att du bara får en Smart-bit och att det därför behöver var tydligt vart du kan sätta den, och att den flyttas runt mellan de olika funktionerna.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!