Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO® SMART Play™ System

Startat av CopMike, 06 Januari 2026 kl. 10:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Tunnan

Citat från: CopMike skrivet 09 Januari 2026 kl. 07:08DN - Legos "smarta" nyhet är det dummaste jag hört på länge
Verkar vara den åsikten de flesta har runt om på nätet tydligen, säger nog en del om hur detta kommer gå 🫣

Teabox

Tipsandbricks har lite detaljer som var nya för mig
https://www.instagram.com/p/DTOWGRsknEH/

Två detaljer som jag anmärkte på.
- 45 minuters batteritid. Tar 3 timmar att ladda.
- Det tillkommer en app (bland annat för att uppdatera klossarna)

Tråkigt att den laddas ut så snabbt. Känns som de klämt in för mycket grejer i klossen.
Gillar inte att de blandat in en app i det här. Även om den är menad för föräldern så tycker jag inte om när en mobil ska blandas in.

Gideon

App-beroende känns som om det kan vara en stor risk att de är obrukbara inom 5-10 år ifall de inte prioriterar att hålla appen uppdaterad. Hidden Side-appen försvann ju t ex rätt fort?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Citat från: Gideon skrivet 09 Januari 2026 kl. 11:00App-beroende känns som om det kan vara en stor risk att de är obrukbara inom 5-10 år ifall de inte prioriterar att hålla appen uppdaterad. Hidden Side-appen försvann ju t ex rätt fort?
...och Life of George  :'(   (https://en.wikipedia.org/wiki/Lego_Life_of_George)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

CopMike

Citat från: Teabox skrivet 09 Januari 2026 kl. 10:56Tipsandbricks har lite detaljer som var nya för mig
https://www.instagram.com/p/DTOWGRsknEH/

Två detaljer som jag anmärkte på.
- 45 minuters batteritid. Tar 3 timmar att ladda.
- Det tillkommer en app (bland annat för att uppdatera klossarna)

Tråkigt att den laddas ut så snabbt. Känns som de klämt in för mycket grejer i klossen.
Gillar inte att de blandat in en app i det här. Även om den är menad för föräldern så tycker jag inte om när en mobil ska blandas in.

För den publik som inte har Insta - hur ser man deras artikel mer än kommentarerna?

o0ger

Citat från: CopMike skrivet 09 Januari 2026 kl. 11:27För den publik som inte har Insta - hur ser man deras artikel mer än kommentarerna?
https://tipsandbricks.com/
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Macrasse

Jag tror det här kan vara rätt kul, jag ska försöka se om jag kan integrera biten i mitt bygge till Örebro och se om man kan lyckas få lite roliga effekter med den. Jag tror den här biten har potential. Barn tror jag kommer gilla den här biten men med en del kreativitet så tror jag även att vi AFOL:s kan hitta på lite roliga saker med dem. 

Jag är faktiskt riktigt taggad för att se vad man kan lyckas hitta på
Macrasse may the inspiration be with you

MrUzagi

Jag känner mig lite försiktigt skeptisk. Mest för att jag nog inte ingår i målgruppen, och att LEGO inte har ett direkt lysande track-record gällande digitala medier.

Men det ska bli intressant att se vad folk kan hitta på ändå. Kanske det går att få till någon intressant interaktivitet för publiken på en utställning?

janhansson

Tydligen kommer det nya systemet bara i 6 länder, till att börja med iaf.
USA, Storbritannien,Tyskland, Frankrike, Polen och Australien.

Macrasse

Citat från: janhansson skrivet 11 Januari 2026 kl. 09:37Tydligen kommer det nya systemet bara i 6 länder, till att börja med iaf.
USA, Storbritannien,Tyskland, Frankrike, Polen och Australien.

Det där är en riktigt stor besvikelse. Hoppas något hinner ändras på så att den kommer hit till Mars. Vill så himla gärna få tag på några sådana till  Örebro 
Macrasse may the inspiration be with you

Tektor

Citat från: Godtfred skrivet 06 Januari 2026 kl. 10:14Klossen har dessutom sensorer för acceleration och läge.

Jag uppfattade det även som att det finns en färgsensor. Duttar man smartklossen mot en kloss med en specifik färg så triggas en specifik händelse. Jag tror att det är så själva skjutandet funkar till exempel.

Citat från: Teabox skrivet 09 Januari 2026 kl. 10:56Gillar inte att de blandat in en app i det här. Även om den är menad för föräldern så tycker jag inte om när en mobil ska blandas in.

Om smartklossen ska funka för fler set så behöver den kunna förses med ny kod utifrån. Blåtand och app känns som det mest gångbara sättet, och ger kanske till och med viss möjlighet för användaren att ändra beteenden (även om jag inte har särskilt stor tilltro till Legos vilja att öppna upp det till en användbar nivå för oss).

maartenh

Är det inte så att man måste skaka dem för att de ska starta? För små byggen är det väl inga problem, men för större byggen känns det ganska opraktiskt tycker jag.

MrUzagi

Citat från: maartenh skrivet 12 Januari 2026 kl. 11:07Är det inte så att man måste skaka dem för att de ska starta? För små byggen är det väl inga problem, men för större byggen känns det ganska opraktiskt tycker jag.
Det beror nog på hur djupt man bygger in klossen isf. I det läget bör man nog överväga att antingen har en mindre modul som klossen sitter i, eller att man har den lättåtkommlig ändå.

Tektor

Citat från: maartenh skrivet 12 Januari 2026 kl. 11:07Är det inte så att man måste skaka dem för att de ska starta? För små byggen är det väl inga problem, men för större byggen känns det ganska opraktiskt tycker jag.

Ja, det verkar bygga på att smartklossen sitter åtkomlig.
Inte bara det, utan grundtanken verkar vara att man ska flytta runt smartklossen till olika ställen i bygget medan man leker. X-vingen har till exempel en enda smartkloss, men åtminstone 4 olika ställen att flytta runt den mellan.