Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO® SMART Play™ System

Startat av CopMike, 06 Januari 2026 kl. 10:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Jag var intresserad att se vad vi betalar för Smart-grejerna, så tog några godtyckliga Star Wars set och räknade ut det genomsnittliga bit-priset till att bli 0,13 Euro. Sen applicerade jag det på bit-antalet i seten och diffande mot faktiska priset.

X-wing, 89,89 Euro, 584 bitar x 0,13 Euro = 77,71 Euro. Skillnad 12,28 Euro (13,6% av sälj-priset)
Tie-Fighter, 69,99 Euro, 473 bitar x 0,13 Euro = 62,94 Euro. Skillnad 7,05 Euro (10% av sälj-priset)
Duelen, 159,99 Euro, 962 bitar x 0,13 Euro = 128,01 Euro. Skillnad 31,98 Euro (20% av sälj-priset)

Att Tie-fighter setet är billigare än de andra två beror nog på att den har minst antal minifigs (och möjligtvis mindre antal tiles). Duelen har mest minfigs och två Smart-bricks så inte konstig att den är mer än dubbla så dyr som  X-wingen.

Jag antar att det här ger en fingervisning om hur mycket dyrare eventuella City-set kan bli. Förhoppningsvis snäppet billigare :)

Anders67

Jag var i Polen i veckan som gick och lyckades köpa ett Smart Play set ett par dagar innan officiell release, priset för detta set var 399 PLN kursen 2.40 så det var väl som förväntat pris på Careefor!

IMG_2709.jpg

IMG_2710.jpg

Inne i lådan hittar man 9 påsar och instruktion samt laddare och smart play brick!

IMG_2711.jpg

IMG_2712.jpg

IMG_2713.jpg

IMG_2714.jpg

IMG_2715.jpg

Anders67

Nu har jag byggt några påsar och "lekt" med smart bricken!

Jag tror yngre kids kan gilla ljud effekterna när man visar olika färger för bricken och använder de olika minifigsen ihop med den!

Och kombinerar dem med andra smart bricks!

Men inget för oss AFOLs

ColA

Citat från: Anders67 skrivet 03 Mars 2026 kl. 13:12Nu har jag byggt några påsar och "lekt" med smart bricken!

Jag tror yngre kids kan gilla ljud effekterna när man visar olika färger för bricken och använder de olika minifigsen ihop med den!

Och kombinerar dem med andra smart bricks!

Men inget för oss AFOLs
Saker som låter och blinkar är en mardröm för vilken barnfamilj som helst så det är inget för barn heller 😂😂

ckk

Är också nyfiken, så denna kom med Amazon-paket från Tyskland idag!

PXL_20260303_200940291.jpg

Anders67

Citat från: ckk skrivet 03 Mars 2026 kl. 21:44Är också nyfiken, så denna kom med Amazon-paket från Tyskland idag!

PXL_20260303_200940291.jpg
Då får vi ta med oss dem till Örebro och leka med dem tillsammans 😜🥰

ckk

Citat från: Anders67 skrivet 03 Mars 2026 kl. 21:56Då får vi ta med oss dem till Örebro och leka med dem tillsammans 😜🥰
Jönköping nu på fredag kväll? :)

Anders67

CopMike

Godtfred

Macrasse

Jag väntar på mina paket men de kommer förhoppningsvis i slutet utav veckan 
Macrasse may the inspiration be with you

Macrasse

Om de fungerar som jag vill tro att de fungerar så kommer jag med största sannolikhet bygga in dem i bygget till Örebro 
Macrasse may the inspiration be with you

Godtfred

Citat från: Macrasse skrivet 04 Mars 2026 kl. 11:41Om de fungerar som jag vill tro att de fungerar så kommer jag med största sannolikhet bygga in dem i bygget till Örebro
Kul att få se/lyssna irl!

o0ger

Här är ett bra exempel på hur man enkelt kan använda en smart brick för inbyggnad i tex ett rymdskepp: https://www.instagram.com/reel/DVauKdoAao9/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

ckk

Ljuden är verkligen en besvikelse. Darth Vaders andning är rätt ok, men resten av ljuden han gör låter som trasiga kassettband.