[WIP] HMS Chocolate Bounty

Startat av BrickMe, 31 December 2025 kl. 21:05

Föregående ämne - Nästa ämne

BrickMe

Skepp i nougat...

Jag tänkte först inte lägga upp en wip tråd... Risken är väldigt stor att skeppet blir klart om +- 12 månader ;D
Det kan med andra ord dröja ett bra tag emellan uppdateringar.

Jag bygger på en begränsad yta och det råder ständigt kaos bland bitarna. Ni får alltså ha överseende med att bilderna upplevs som röriga :-X .

Så här långt har jag hittills byggt. Jag är inte helt nöjd med förstäven.

Passar även på att önska alla Swebrickare ett gott nytt 2026 :)

lingonmirakel

Alltid kul med WIP-trådar oavsett uppdateringsfrekvens (y) Gott nytt!
Instagram: miken_mocs

BrickMe

Nyss hemkommen från jobbet så kunde jag inte hålla fingrarna borta utan plockade bort masterna (som bara var där för att ge er en fingervisning om hur det kommer se ut). Jag står i valet och kvalet om att använda master i tan. Jag har dem i brunt och får testa byta ut dem längre fram.

Jag vände på skorven för att kopiera motsatta sidan som jag tyckte blivit bra. Såg då att ena kanonporten behövde justeras in. Så nu kan jag passa på att visa lite av innanmätet. Kanonerna är inte fast monterade utan sitter på en 2x12 plate. På så vis kan jag trycka in kanonerna från ena sidan så att de är ute på motsatta sidan (eller växelvis om man så vill). 

Det var ett modulhusbygge som kom emellan men redan när skrovbitarna i nougat dök upp 2021 i set
köpte jag dem för att sedan bygga ett skepp i den kulören.

BrickMe

Nu har jag kommit lite längre fram med båtbygget. Jag flyttade skorven från torrdockan ut till en provisorisk fotoateljé ;) . Jag experimenterar lite med relingen innan jag fortsätter med däcket. Aktern tänker jag inte påbörja förrän fören, relingen och plankorna på däcket ligger där det ska vara.

Jag vill även "hinta" om precis som arbetsnamnet på skeppet så är det inte meningen att:
det blir är en galjon eller tidsenlig fregatt som blir slutresultatet.

lingonmirakel

Ser grymt ut! Väldigt följsamt och "snug" <3

BrickMe

Daylight

BrickMe

Jag har onekligen blivit lite mer driven att bygga på nu när jag lagt upp en WIP.
Det som underlättar är förstås att jag har ledig vecka.

Idag fick jag inte ett orange kuvert utan ett orange paket från en inte okänd BIT leverantör ;) .
Så det gick att bygga vidare lite till. Jag bytte färg på relingen och det ser bättre ut i brunt.

Magnus den store

Du har fått till en väldigt bra skeppslinje på skrovet.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

BrickMe

Citat från: Magnus den store skrivet 14 Januari 2026 kl. 19:08Du har fått till en väldigt bra skeppslinje på skrovet.
Tack :) . Till min lycka så kom med den nya biten 76797 så jag köpte två av dem för att snabbt få hem bitar att experimentera med. För min del ett bra parts pack i nougat till det här skeppet.
Nackdelen som jag ser det med att enbart använda sig av 2560 delarna och bygga ett långt skepp..
Så tenderar det att få ett skrov som mer liknar ett containerfartyg. Med kombinationen av 24309 och 76797 så blir skrovet lite rundare. Det är lite svårare att se helheten än så länge (beskådat på några få bilder här) men jag är väldigt nöjd med hur det ter sig. 

Det som liknar en lastlucka är en "dummy" som enbart ska hindra bitar att falla ner där. Den ska bytas ut mot något skoj längre fram.

andreaseldh

Mjölkchoklad, mandelnougat, vit choklad. Det ser verkligen mumsigt ut!

BrickMe

Nästa steg är att ta tag i aktern och dess utformning. Testade att fästa 67810, 65734 och 88293 i förhållande till skrovets utformning.

Jag får först lägga fokus på att testbygga kaptens hytt (exteriören). Min tanke är att pimpa aktern med lite inslag av guld. Även sidorna längst bak ska ha lite fönster och utsmyckning.

Jag maskade av "bruset" av klossar runt omkring så ni slipper se mitt byggkaos. För mycket ordning känner jag, hämmar min kreativitet ;D .

lingonmirakel

Tror det kommer bli grymt med lite inslag av (pearl) guld mot reddish brown, däremot lär det inte funka så bra mot nougaten kanske?

BrickMe

Citat från: lingonmirakel skrivet 16 Januari 2026 kl. 14:16Tror det kommer bli grymt med lite inslag av (pearl) guld mot reddish brown, däremot lär det inte funka så bra mot nougaten kanske?
Då tänker du lika som mig (y) . Det blir mer kontrast mot mörka nyanser i regnbågens alla färger.