[WIP] HMS Chocolate Bounty

Startat av BrickMe, 31 December 2025 kl. 21:05

Föregående ämne - Nästa ämne

T-86

Kul projekt att följa! Kör hårt!
Take care- stay strong, and enjoy every sandwich!
Finns på: FLICKR INSTAGRAM

BrickMe

BrickMe

Tanken var att testa bygga exteriören på kaptenens hytt men jag fastnade med aktern ändå... Jag har nu testbyggt .... jag vet inte hur många kombinationer för att rundheten inte ska se illa ut. Jag tror jag nöjer mig med det här. Så nu ligger ett temporärt "locket på". Nu vet jag ungefärlig yta att använda till hytt (kaptenens salong, sängkammare, bar, biljardbord mm). Jag kanske gör någon besviken men det blir inget "innanmäte" att beskåda ;)

Skafte

Wolcker

tycker om att följa denna underbara bygge =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

canuckwannabe

Citat från: Skafte skrivet 24 Januari 2026 kl. 10:57Biljardbord ombord!  (y)
På ett skepp som rör sig så lär det bli ett självspelande biljardbord.

Skafte

Jag såg en reel med en som lagade mat på en båt i rejäl gungning, det fanns gyro eller gimble eller vad det kallas på spisen så att stekpannan höll sig vågrät och köttbullarna inte flög ut. Kanske funkar till biljard också? Annars spela när det är stiltje.

BrickMe

Jag planerade visserligen en bowling bana under kanondäck...... Ska jag skippa det?

andreaseldh

En Moraklocka. Leve anakronismen!

BrickMe

Jag borde ju.... ha lagt upp i kronologisk ordning. Jag nämnde nog som hastigast att jag köpte skrovbitarna men sedan dröjde det ett tag innan jag började knåpa ihop en kanonport som blev en reviderad version. Fören testbyggde jag i flera olika varianter och med olika tekniker. Det tog ett bra tag innan jag började hitta rätt form för sidan på skeppet. Första upplagorna gjorde att däcket skulle bli 6 pluppar brett :-X

BrickMe

Det finns tusentals som bygger och gissningsvis borde det finnas många som redan klossat ihop samma sak som en själv. Här kommer ett par bilder på hur jag fick ihop aktern. Avslutningsvis en liten trappa som jag byggde två av i fören. Jag tyckte det var fiffigt istället för att använda en 18983pb01 och kapa en 30134 i önskad längd....

BrickMe

Motsatsen till uppdatering? Nåväl, jag har förvisso testat och kommit fram till lite olika idéer om hur aktern ska ta form. Mycket bling-bling är grundtanken. Jag vill även att aktern inte ska lossna och att den faller i bitar vid förflyttning så jag tänker använda mig av några 57909 och 67696.
Positionerna för dem är inte klara än då..... det slog mig att masterna sitter för tätt.

Så det blev att riva ner nästan halva skeppet på nytt. Jag kan inte mycket om båtbyggnad men i teorin så borde ett skepp tryckas ner i fören om det blåser hårt på akterifrån om masterna inte är bättre placerade. I mitt fall att bakersta masten hamnar mer i mitten på skeppet. Rätt eller fel kan man fundera på. Återstår att se efter att jag byggt tillbaka allt igen och kan fortsätta med "hytteriet" på nytt. Jag ogillar att ha den bakersta masten mitt framför dörren till kaptenens hytt. Jag tycker även att det borde finnas en trappa på var sida om den dörren så att man kan ta sig upp till rorskulten.

Jag glömde fota när jag endast hade en "våning" fönsterpartier. Jag kom fram till att det såg mer estetiskt tilltalande ut och att det ska vara lite högre upp än vad som syns på bild. Aktern med de två kanonernas inramning är inte spikad. Men det stora höga fönsterpartiet blir bra. Blir lite pyssel att få ihop det då det är ojämnt antal studs.

BrickMe

Det var ett tag sedan senaste uppdateringen. Det har byggts, klurats, rivits och byggt om.
Lägger till lite dagsfärska bilder som jag maskat av 78% röra i torrdockan ;)

danielbrrssn

BrickMe

Citat från: danielbrrssn skrivet 06 April 2026 kl. 14:15Snyggt!
Tack, nu är pingisrummet klart ;D . Nu är det fokus på att få till kaptenens hytt ovanpå det utrymmet. Jag inser nu att jag får bygga om det fönsterpartiet som jag var så nöjd med att ha i aktern. Det blir på tok för högt :o