Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Våra Lego-rum

Startat av lingonmirakel, 02 April 2025 kl. 10:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Itinloc

Citat från: MrUzagi skrivet 25 April 2025 kl. 17:53Vad har du för skåp och lådor till förvaringen?
Vi har använt oss av ikea kök metod.
Itinloc

lingonmirakel

Tack alla som har delat med er av bilder på era Lego-rum, så kul och inspirerande att se! <3

Jag skrev att jag skulle flytta in i ett dedikerat Lego-rum i källaren under 2025. Det återstår att se om jag hinner, men nu har jag i alla fall börjat tömma rummet.

Nu är jag här för att fiska efter goda råd (och samtidigt bumpa tråden ;) )

Förutsättningar:

• Rummet är ca 15 kvm och ligger i källare med endast en liten fönsterglugg
  • Smidig förvaring och byggupplevelse är högsta prio
  • Helst vill jag också kunna ha ett par, tre byggen igång samtidigt och ha en displayplats för några få byggen
  • Jag måste hyggligt smidigt kunna fota Lego i rummet. Har köpt några lampor för detta ändamål men har ingen erfarenhet i övrigt

Har ni några tips till mig nu när jag har chansen att "göra rätt" från början? Högt och lågt, jag är tacksam för alla inspel!
Instagram: miken_mocs

Gideon

Låter som en liknande setup som mig, har typ 13 m2 "byggstudio"/hemmakontor i källaren.
Har prioriterat att i första hand ha plats för många sortimentskåp/Bra Plast-lådor, som står i Billy-hyllor. Men hade jag börjat om från start nu hade jag nog valt en kombination av förvaringsskåp med stora lådor och sortimentskåp monterade direkt på väggen.

För foto så är bakgrunden viktigt, så en lösning där vore nog att montera en rullgardin i taket ovanför bakre änden av bordet, och låta den kunna hänga ned i en mjuk böj över bordet. Ljussättning är sen en hel vetenskap, jag gör det lätt för mig och fotar med blixt som får studsa på vitt tak men annars kan man ju lösa det på olika sätt t ex med justerbara "skrivbordslampor" med starka lampor i. Viktigt för ett bra resultat är att de ska ha någorlunda samma färgtemperatur, inte blanda "varmt" och "kallt" ljus.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Joyride

Har du någon förvaring idag som du tänkt använda?

Jag hade börjat med byggplatserna, känna in hur mycket yta du använder när du bygger, om det ska vara mitt i rummet eller längs väggarna.

Jag skulle satt mindre sortimentslådor vid byggbordet för delar du använder ofta. Jag har använt de här från Co-craft. Med lite lappar för innehållet så hittar jag snabbt i dem.

IMG_6894.jpg
Jag skulle kört någon mindre, snygg vitrinlösning och några hyllplan för display och integrerat dem med resten av förvaringen. Här hade jag nog blandat med lite större lådhurtsar (arkivskåp, Alex från IKEA etc) och andra storlådor (tex de från Bauhaus som många använder). 

Gideons förslag med rullgardin vid byggplatsen är väldigt bra, önskar jag tänkt på det tidigare. Sett några som dessutom satt upp flera stycken, i olika färg.
Instagram: joyride_bricks

lingonmirakel

Citat från: Gideon skrivet 28 November 2025 kl. 05:54Låter som en liknande setup som mig, har typ 13 m2 "byggstudio"/hemmakontor i källaren.
Har prioriterat att i första hand ha plats för många sortimentskåp/Bra Plast-lådor, som står i Billy-hyllor. Men hade jag börjat om från start nu hade jag nog valt en kombination av förvaringsskåp med stora lådor och sortimentskåp monterade direkt på väggen.

För foto så är bakgrunden viktigt, så en lösning där vore nog att montera en rullgardin i taket ovanför bakre änden av bordet, och låta den kunna hänga ned i en mjuk böj över bordet. Ljussättning är sen en hel vetenskap, jag gör det lätt för mig och fotar med blixt som får studsa på vitt tak men annars kan man ju lösa det på olika sätt t ex med justerbara "skrivbordslampor" med starka lampor i. Viktigt för ett bra resultat är att de ska ha någorlunda samma färgtemperatur, inte blanda "varmt" och "kallt" ljus.
Tack för bra input! Jag har en del större Bauhaus-lådor och mindre Stanley-lådor så tänker att jag ska fortsätta med dem. Bauhaus nedtill och Stanley ovanpå. Väggarna är betong så tror inte jag väggmonterar dem utan får skilja dem med en skiva.

Ang. foto så är takmonterad rullgardin väldigt intressant!

lingonmirakel

Citat från: Joyride skrivet 28 November 2025 kl. 07:21Har du någon förvaring idag som du tänkt använda?

Jag hade börjat med byggplatserna, känna in hur mycket yta du använder när du bygger, om det ska vara mitt i rummet eller längs väggarna.

Jag skulle satt mindre sortimentslådor vid byggbordet för delar du använder ofta. Jag har använt de här från Co-craft. Med lite lappar för innehållet så hittar jag snabbt i dem.

IMG_6894.jpg
Jag skulle kört någon mindre, snygg vitrinlösning och några hyllplan för display och integrerat dem med resten av förvaringen. Här hade jag nog blandat med lite större lådhurtsar (arkivskåp, Alex från IKEA etc) och andra storlådor (tex de från Bauhaus som många använder).

Gideons förslag med rullgardin vid byggplatsen är väldigt bra, önskar jag tänkt på det tidigare. Sett några som dessutom satt upp flera stycken, i olika färg.

Tack! Ja, behöver absolut landa i layout innan jag kan låsa in några beslut.

Det här med lättillgängliga oftabitar vid byggplatsen kommer jag absolut implementera. Ett jäkla springande efter plate 1x1, 1x2 osv idag när jag bygger!

setoryd

Jag kör en motoriserad bakgrundslösning med pappersrullar i taket. Jag skulle önskat att rummet va bredare så jag kunde ha 2.75 m långa pappersrullar men jag får nöja mig med 1.35m långa. Den klarar 3 st samtidigt vilket gör att jag kan välja vilken jag ska använda med ett knapptryck.

Bakgrunder från Kaffebrus

Gideon

Citat från: setoryd skrivet 28 November 2025 kl. 09:08Jag kör en motoriserad bakgrundslösning med pappersrullar i taket. Jag skulle önskat att rummet va bredare så jag kunde ha 2.75 m långa pappersrullar men jag får nöja mig med 1.35m långa. Den klarar 3 st samtidigt vilket gör att jag kan välja vilken jag ska använda med ett knapptryck.

Bakgrunder från Kaffebrus

Det var där jag inspirerades till den lösningen jag nämnde, och tänker eventuellt fixa nåt liknande framöver.

Du har ju också en rätt målbilds-mässig legovåning rent generellt ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

janhansson

En ganska självklar grej är att mäta upp rummet och göra skisser över hur du vill ha det. 
När jag höll på med mitt rum skissade jag upp flera ganska olika layouter innan jag kom fram till hur jag ville göra. 

Godtfred

I mitt förra rum hade jag Raaco-sortimentlådor vid byggytan med mindre mängder av plates, tiles och sådana "standard"-bitar. Behövde jag större kvantiteter eller andra bitar fick jag traska iväg några steg. Funkade bra.

Nu har jag annorlunda pga rummets storlek och att jag bara har ett fristående byggbord i ståhöjd.

Har nu många lagerlådor (ARCA 4530/4532) istället bakom mig. Större mängder finns bla i Bauhaus-lådor under byggbordet.

lingonmirakel

Citat från: janhansson skrivet 28 November 2025 kl. 09:44En ganska självklar grej är att mäta upp rummet och göra skisser över hur du vill ha det.
När jag höll på med mitt rum skissade jag upp flera ganska olika layouter innan jag kom fram till hur jag ville göra.

Inte helt självklart då jag absolut inte gjort detta än :D Men det är en bra grej, kommer börja med det i helgen, tack!

robinnilsson403

Citat från: lingonmirakel skrivet 28 November 2025 kl. 10:08Inte helt självklart då jag absolut inte gjort detta än :D Men det är en bra grej, kommer börja med det i helgen, tack!

Jag klippte skalenliga möbler i papper (både befintliga och några alternativ att köpa) för att lätt pyssla runt. Kom ihåg att markera blockerande saker som rör, element, eluttag.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

o0ger

När ni nämner "Bauhauslådor" är det de här ni menar då?: https://www.bauhaus.se/forvaringsvagn-med-hjul-6-lador
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

setoryd

Citat från: o0ger skrivet 28 November 2025 kl. 11:03När ni nämner "Bauhauslådor" är det de här ni menar då?: https://www.bauhaus.se/forvaringsvagn-med-hjul-6-lador
Yes, finns olika storlekar på lådor och man kan konfigurera om dem lite som man vill om man köper flera i olika storlekar.

lingonmirakel

Citat från: robinnilsson403 skrivet 28 November 2025 kl. 10:40Jag klippte skalenliga möbler i papper (både befintliga och några alternativ att köpa) för att lätt pyssla runt. Kom ihåg att markera blockerande saker som rör, element, eluttag.
Bra, finns ett ganska bulkigt element som definitivt skulle omkullkasta mina planer om jag inte tog med det i skisserna, tack!

Jag kommer nog köra floorplanner.com. Har kört det för renoveringar och tillbyggnader förut så jag är nog igång ganska snabbt då.

Citat från: o0ger skrivet 28 November 2025 kl. 11:03När ni nämner "Bauhauslådor" är det de här ni menar då?: https://www.bauhaus.se/forvaringsvagn-med-hjul-6-lador
Det är i alla fall dom jag menar :) Har 30 sådana lådor i nuläget. Har alltså köpt 5 enheter om 6 lådor, men de är modulära så har dem som två höga torn om 15 lådor vardera.