Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Våra Lego-rum

Startat av lingonmirakel, 02 April 2025 kl. 10:55

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Citat från: setoryd skrivet 28 November 2025 kl. 11:10Yes, finns olika storlekar på lådor och man kan konfigurera om dem lite som man vill om man köper flera i olika storlekar.

Citat från: lingonmirakel skrivet 28 November 2025 kl. 11:22Det är i alla fall dom jag menar :) Har 30 sådana lådor i nuläget. Har alltså köpt 5 enheter om 6 lådor, men de är modulära så har dem som två höga torn om 15 lådor vardera.

Ok, jag har en sån hurts med 6 lådor. Det jag inte gillar med dem är att det är svårt att nå längst in i lådorna. När man drar ut lådorna så stannar de med typ 1/5 av lådan kvar. Är det samma för er? Eller har ni en annan variant?

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

MrUzagi

Citat från: o0ger skrivet 28 November 2025 kl. 11:24Ok, jag har en sån hurts med 6 lådor. Det jag inte gillar med dem är att det är svårt att nå längst in i lådorna. När man drar ut lådorna så stannar de med typ 1/5 av lådan kvar. Är det samma för er? Eller har ni en annan variant?
Om man törs kan man trimma ner eller helt ta bort ett av stoppen för lådan så blir den lättare att ta ut. Men så länge det inte är knökfullt så brukar det gå hyffsat att drat ut lådan helt ändå. Men jag brukar ha saker längst in som jag behöver mer sällan. Eller större iläggslådor som syns ok ändå.

lingonmirakel

Citat från: o0ger skrivet 28 November 2025 kl. 11:24Ok, jag har en sån hurts med 6 lådor. Det jag inte gillar med dem är att det är svårt att nå längst in i lådorna. När man drar ut lådorna så stannar de med typ 1/5 av lådan kvar. Är det samma för er? Eller har ni en annan variant?
Ja, jag har bara som vana att trycka in sidorna och ta ut lådan när jag behöver rota runt ordentligt. Annars kan man ju ta fram mattkniven och göra sig av med dessa:

IMG_4135.jpg
Instagram: miken_mocs

o0ger

Citat från: lingonmirakel skrivet 28 November 2025 kl. 11:39Ja, jag har bara som vana att trycka in sidorna och ta ut lådan när jag behöver rota runt ordentligt. Annars kan man ju ta fram mattkniven och göra sig av med dessa:

Alright. Är stommen lätt att fästa i väggen?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lingonmirakel

Citat från: o0ger skrivet 28 November 2025 kl. 11:40Alright. Är stommen lätt att fästa i väggen?

Har inte gjort det eftersom jag köpte dem när tankar på ett annat Lego-rum redan börjat sjuda. Spontant tror jag att det i det avseendet lär finnas bättre alternativ, eftersom plaststommen känns lite tanig och sladdrig och därför behöver fästas på ganska många ställen. Kanske @setoryd har mer att säga?

MrUzagi

Citat från: o0ger skrivet 28 November 2025 kl. 11:40Alright. Är stommen lätt att fästa i väggen?

Det finns inget inbyggt sätt att göra det med. Jag har dock inte provat själv då mina står på hjul.

Godtfred

Stommen är inte tillräckligt stabil för att hängas.

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 28 November 2025 kl. 12:07Stommen är inte tillräckligt stabil för att hängas.
Ok, men jag tänkte ställa den på golvet och fästa den i väggen i överkant. Det borde väl funka? Är det så du har gjort @setoryd ? Eller är det lådorna som står ovanpå som ser till att Bauhaus-hurtsarna inte trillar framåt?

Bokeslundsparken

Jag har uppdaterat min tråd om mitt paradis! Legohörnan Förklarar gärna mer och kan ta fler bilder om du är intresserad.
In vino veritas.

MrUzagi

Citat från: o0ger skrivet 28 November 2025 kl. 12:08Ok, men jag tänkte ställa den på golvet och fästa den i väggen i överkant. Det borde väl funka? Är det så du har gjort @setoryd ? Eller är det lådorna som står ovanpå som ser till att Bauhaus-hurtsarna inte trillar framåt?

Bauhahus-hyllorna är hyfsat stabila så länge det är antingen tillräckligt i de övriga lådorna eller det står annat på dem. Står de på golvet med en skiva ovanpå så tror jag inte man behöver förankra dem. Mina står på hjul och även om de känns rangliga så har jag inte haft någon tippa för mig annat än om jag har för många lådor utdragna samtidigt.

janhansson

Min erfarenhet av Bauhaus-hurtsarna är att det kan vara svårt att dra ut lådorna över huvudtaget, samt att hurtsen lätt går sönder (blir skev) om man har på hjulen och/eller har (för många) lådor utdragna (vilket man har eftersom de är så svåra att öppna). Detta gäller främst de högre versionerna med många lådor.

En del av problemet berodde nog på att jag har en tendens att fylla lådor till max, samt ställa saker ovanpå.  :-[
Skulle jag använda sådana hurtsar igen skulle jag ta av hjulen, och använda lägre hurtsar - kanske instoppade i en lagerhylla.

setoryd

Citat från: lingonmirakel skrivet 28 November 2025 kl. 11:46Har inte gjort det eftersom jag köpte dem när tankar på ett annat Lego-rum redan börjat sjuda. Spontant tror jag att det i det avseendet lär finnas bättre alternativ, eftersom plaststommen känns lite tanig och sladdrig och därför behöver fästas på ganska många ställen. Kanske @setoryd har mer att säga?
Jag har fäst några i väggen. Borrat ett hål i plasten och skruvat med en platt skruv med fet skalle. Jag har 16st på rad och jag tror 3st sitter fast. Jag har Stanleyhyllor ovanför och sen en till träskiva (av estetiska skäl ;D ) och sen överst Raaco. Alla raaco sitter fast och håller fast resten så det är väldigt stabilt.

I bild nummer 2 kan ni se att jag har blandat större lådor med standard smålådorna. Man får vara lite försiktig när man plockar isär och sätter ihop dem. Det är lurigt att inte ha sönder dem när man gör det.

Jag har även kapat en på baksidan och sågat sönder plast stommen och lådorna för att det går rör bakom. I de lådorna har jag 3d printat inserts som jag sen har limmat fast med smältlim. Det blev okej, inte mer.

setoryd

Jag kan hålla med alla som skriver att det inte är den bästa lösningen för de är lite ranliga och svåra att dra ut. Men de är tillräckligt bra (utan hjulen) med tanke på priset. Jag köpte de flesta när det va nån rea, tror dom kostade 400,-/styck. Eftersom mina "sitter" fast så klarar de att vara fulla och utdragna utan att bli snea. 

setoryd

Kom på en sak till. Om jag ställde in dem idag hade jag byggt en sockel att ha under i trä. Den skulle vara ca 2-3 cm hög så jag kan lägga en matta på golvet. Om jag skulle göra det idag så skulle jag inte få ut lådorna längst ner.

lingonmirakel

Citat från: setoryd skrivet 28 November 2025 kl. 14:54Kom på en sak till. Om jag ställde in dem idag hade jag byggt en sockel att ha under i trä. Den skulle vara ca 2-3 cm hög så jag kan lägga en matta på golvet. Om jag skulle göra det idag så skulle jag inte få ut lådorna längst ner.
Japp, det här har jag med i mina planer eftersom jag behövt höja upp dem på grund av matta i nuvarande rum (y) Funderar dock på att höja upp dem kanske 30 cm när jag ändå håller på. Har ju trots allt passerat 40 och kroppen min åldras inte med värdighet.