Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Våra Lego-rum

Startat av lingonmirakel, 02 april 2025 kl. 10:55

Föregående ämne - Nästa ämne

lingonmirakel

Jag är omåttligt intresserad av hur andras Lego-rum/ytor/hörn/skrivbord/altare ser ut. Inte nödvändigtvis bara hur man förvarar/sorterar/visar upp sitt Lego, utan helheten — så man får en känsla för andras Lego-vardag.

I andra trådar kan man få glimtar av just detta, men det vore kul med en tråd dedikerad till det.

Jag börjar! Mitt Lego-rum agerar även gästrum, hemmakontor och huserar en samling av brädspel och annan bråte. Allt i ett rum med snedtak på båda sidor. Kort sagt ingen idyll. Tanken är att flytta ner till ett dedikerat rum i källaren under 2025. Min långsiktiga dröm är ett dedikerat attefallshus designat och endast till för Lego och andra hobbys. Vi får se om jag når dit någon gång :)

Nu är det din tur att visa upp dina stora, imponerande ytor — eller som i mitt, och säkerligen många andras fall, ge oss en inblick i din mer modesta verklighet (som i alla fall jag också tycker är intressant)! :) 

legorum.jpg
Instagram: miken_mocs

Joyride

Har belägrat ett hörn i vårt vardagsrum.
Har modifierat det efterhand och nu ändå landat i något som funkar helt ok.
IMG_4942.jpg
Instagram: joyride_bricks

lingonmirakel

Citat från: Joyride skrivet 02 april 2025 kl. 11:38Har belägrat ett hörn i vårt vardagsrum.
Har modifierat det efterhand och nu ändå landat i något som funkar helt ok.
Mycket bra utnyttjande av takhöjden! Ser att du har bättre belysning än mig också, något som jag verkligen måste ta tag i. Speciellt när jag är iväg och letar bitar på kvällarna, då jag endast har ett tamt sken från en taklampa som hjälp vilket gör det omöjligt att särskilja mellan t.ex. Dark Brown och Black i gömmorna.

Gideon

Ögonblicksbild inför event. Bygget klart och rummet i kaos :P
IMG_4280.jpg

IMG_4281.jpg

Sorteringsbordet blev hemmakontor under pandemin, men jobbar mest i hallen på övervåningen numera (där det finns mer solljus) när barnen inte är hemma. Ska därför försöka återta den ytan i samband med att jag möblerar om den sidan av rummet. Kommer dock behöva offra ett par av vitrinskåpen för att få plats med ett ritningsskåp med 20 st A1-lådor jag nyss hittade på auktion.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Memmla

Mitt rum som är lite extra kaosartat just nu då jag för tillfället bygger mycket och haft lite tid till städning.

Målet är att få bort onödigt stök men just nu har jag grejer under borden som egentligen inte hör hemma där.

20250402_161054.jpg

setoryd

Här är det också totalkaos inför Eventet. Pallbockar, Extra arbetsbord och träskivor för att kunna få en komplett överbild. Även helt tomt där vissa fristående sektioner stått innan.

MrUzagi

Ahem. Det visas upp bilder på städade och organiserade rum samtidigt som det nämns "kaos" m.m. ;D
Så för balansens skulle visar jag upp mitt kaos. 8)

Min byggyta är på vardagsrumsbordet.

I december såg det ut så här:
buildplace.jpg

För ett par veckor sedan såg det ut så här:
buildplace2.jpg

Lådan som skymtar i nedre vänstra hörnet är f.ö. halva Hogwarts som stått där sedan förra året, då lådan är för stor att ta in i något annat rum. (Jag kollade att den kunde komma ut från vardagsrummet och in i bilen, men noterade inte att alla andra dörrar i lägenheten var smalare...)

För att bespara er så visar jag inte upp legoförvaringen jag har i mitt sovrum, som två personer oberoende av varandra har beskrivit som "Ett lagerrum där det råkar stå en säng i ett hörn."

setoryd

Citat från: MrUzagi skrivet 02 april 2025 kl. 16:40Ahem. Det visas upp bilder på städade och organiserade rum samtidigt som det nämns "kaos" m.m. ;D
Så för balansens skulle visar jag upp mitt kaos. 8)
Menar du att vi har för höga förväntningar på oss själva när vi anser det vara kaos  ;D

MrUzagi

Citat från: setoryd skrivet 02 april 2025 kl. 16:47Menar du att vi har för höga förväntningar på oss själva när vi anser det vara kaos  ;D

Kanske. Eller att mycket är subjektivt och relativt. ;)

Jag är förhållandevis van vid mitt kaos numera, så jag har nog en högre toleranströskel.

Memmla

Ja, jag har inget emot bit-kaos på bordet, men gillar inte att ha grejer stående på hög eller på golvet. Ger mig lite stress  ,:)

AndersI

Mitt legorum är "temporärt" mindre än det brukade vara. Hobbyrummet som skulle renoveras blev istället förråd med nästan utflugna dotterns grejer, prylar från mitt föräldrahem och prylar från svärmor som flyttade till mindre lägenhet. Mycket oklar tidshorisont på renoveringen nu ...(heltäckningsmatta och sjögrästapeter från 1971).

Men så här ser det ut för mig just nu:

rps20250402_170948.jpg

rps20250402_171004.jpg

rps20250402_171021.jpg

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Anders67

Mitt lego rum - när det är städat vs när man bygger,

IMG_8373.jpg

lingonmirakel

Citat från: Gideon skrivet 02 april 2025 kl. 15:42Ögonblicksbild inför event. Bygget klart och rummet i kaos :P
Snyggt! Bra belysning återigen, gör en notering :)

Hur gör du när du ska åt bitar bakom borden, är det sällanbitar då det är lite krångligare?

lingonmirakel

Citat från: Memmla skrivet 02 april 2025 kl. 16:15Mitt rum som är lite extra kaosartat just nu då jag för tillfället bygger mycket och haft lite tid till städning.

Målet är att få bort onödigt stök men just nu har jag grejer under borden som egentligen inte hör hemma där.
Vad fint, gillar verkligen layouten och enhetligheten!

lingonmirakel

Citat från: setoryd skrivet 02 april 2025 kl. 16:18Här är det också totalkaos inför Eventet. Pallbockar, Extra arbetsbord och träskivor för att kunna få en komplett överbild. Även helt tomt där vissa fristående sektioner stått innan.

Det här har jag sett mycket av, men endast digitalt. Ser fram emot ett fysiskt besök någon gång ;)