Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Våra Lego-rum

Startat av lingonmirakel, 02 April 2025 kl. 10:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Det är helt amazing att se hur engagerande denna tråd är! Det värmer i hjärtat!

Min input, av egen erfarenhet: Du har bara en fönsterglugg, men vill/kan du öppna den? se till att det inte är något i vägen. Mitt fönster, som jag gärna öppnar på sommaren, är en stor inpact på min möblering.  ;D
Region Mitten

lingonmirakel

Citat från: Emma skrivet 28 November 2025 kl. 15:33Det är helt amazing att se hur engagerande denna tråd är! Det värmer i hjärtat!

Min input, av egen erfarenhet: Du har bara en fönsterglugg, men vill/kan du öppna den? se till att det inte är något i vägen. Mitt fönster, som jag gärna öppnar på sommaren, är en stor inpact på min möblering.  ;D
Tack för input! Funderade lite på detta igår kväll och jag kommer nog ha en mörkläggningsgardin som för det mesta kommer vara igendragen för att stänga ute ljus när man inte är där eller ska fotografera. Men sitter man där nere en vacker sommarkväll vill man ju som du säger ha möjlighet att släppa in både ljus och luft (y)
Instagram: miken_mocs

Emma

Citat från: lingonmirakel skrivet 28 November 2025 kl. 15:43Tack för input! Funderade lite på detta igår kväll och jag kommer nog ha en mörkläggningsgardin som för det mesta kommer vara igendragen för att stänga ute ljus när man inte är där eller ska fotografera. Men sitter man där nere en vacker sommarkväll vill man ju som du säger ha möjlighet att släppa in både ljus och luft (y)

Sant, det är ju också en viktig grej, att täcka för fönstret, så man inte får solblekta bitar!
Region Mitten

Godtfred

Uv-film om du har fönster där solen kommer åt är så klart ett krav.

Godtfred

Vissa Bauhaus-lådor har en gjutrest mitt under varje låda. När lådan börjar bli full med lego så kan den bångna och ta i stommen så lådan är svår att dra ut mer än halvvägs. Då får man skära loss det som sticker ut. Nyare lådor är bättre.

MrUzagi

Citat från: janhansson skrivet 28 November 2025 kl. 14:07Min erfarenhet av Bauhaus-hurtsarna är att det kan vara svårt att dra ut lådorna över huvudtaget, samt att hurtsen lätt går sönder (blir skev) om man har på hjulen och/eller har (för många) lådor utdragna (vilket man har eftersom de är så svåra att öppna). Detta gäller främst de högre versionerna med många lådor.

En del av problemet berodde nog på att jag har en tendens att fylla lådor till max, samt ställa saker ovanpå.  :-[
Skulle jag använda sådana hurtsar igen skulle jag ta av hjulen, och använda lägre hurtsar - kanske instoppade i en lagerhylla.

Utan hjul är skevhet inte ett stort problem. Med hjul löste jag genom att sätta en mdf-skiva underst som sedan fick hantera hjulen. (Postade här om det. https://swebrick.se/index.php?msg=348666)

Om lådorna tar i botten när man drar ut dem kan det hjälpa att trimma gjutskägget mitt under lådan.

lingonmirakel

Har inte upplevt något av dessa problem som nämns i mina 15 lådor höga staplar. Få lådor är helt maxade dock. Men kanske bör tänka annorlunda i nya rummet och hålla mig till lägre staplar för säkerhets skull.
Instagram: miken_mocs

o0ger

Jag fick en idé som jag tror skulle kunna vara till stor hjälp för mig. Jag har så stökigt på mitt byggbord, för jag har en massa olika byggen igång samtidigt som jag inte vill städa undan. Tänk er då en byrå med breda lådor som man kan dra ut och bära med sig. Där skulle man kunna lagra sina olika pågående byggen i varsin låda. När man tröttnar på ett bygge så lyfter man bara tillbaka det i byrån igen, så får man en ren byggyta för ett nytt projekt.

Det finns något som heter ritningsskåp, men de har ofta väldigt låga lådor. Jag skulle vilja att lådornas höjd var ca 10 cm.

Tror ni det finns någon sådan produkt? Eller får jag bygga själv?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Skulle IKEAs köks hurts fungera? Det finns ju en 80cm bred och 60 djup eller behöver den vara bredare!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Magnus den store

Jag använder Ikeas bricka Tillgång. Jag tänkte använda den på liknande vis när jag bygger eller sorterar. Tyvärr hittade jag inget skåp med motsvarande mått så jag ställer brickorna på mycket större hyllplan.

https://www.ikea.com/se/sv/p/tillgang-bricka-gra-10419950/
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Godtfred

Citat från: MrUzagi skrivet 28 November 2025 kl. 18:52Om lådorna tar i botten när man drar ut dem kan det hjälpa att trimma gjutskägget mitt under lådan.
Verkar som att de åtgärdat det problemet i produktionen. Numera sticker den inte ut undertill på jag sett i butik.

MrUzagi

Citat från: Godtfred skrivet 06 Januari 2026 kl. 12:06Verkar som att de åtgärdat det problemet i produktionen. Numera sticker den inte ut undertill på jag sett i butik.
Intressant. Får kolla det nästa gång jag åker dit.

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 06 Januari 2026 kl. 11:14Skulle IKEAs köks hurts fungera? Det finns ju en 80cm bred och 60 djup eller behöver den vara bredare!
Kanske... problemet med kökshurtsar är att de inte är gjorda för att dra ut och bära med sig enkelt. Och fronten brukar vara onödigt hög. Iofs skulle man kanske kunna göra en egen front och på så sätt få in mer lådor.

Citat från: Magnus den store skrivet 06 Januari 2026 kl. 11:27Jag använder Ikeas bricka Tillgång. Jag tänkte använda den på liknande vis när jag bygger eller sorterar. Tyvärr hittade jag inget skåp med motsvarande mått så jag ställer brickorna på mycket större hyllplan.

https://www.ikea.com/se/sv/p/tillgang-bricka-gra-10419950/
Okej, det är ju en intressant ide. Jag skulle vilja ha något större än en bricka dock. Kanske mer som typ ett bakbord? En idé är ju isåfall att man har en bokhylla, tex Ivar, med ganska tätt avstånd mellan hyllplanen, och sen en större bricka eller bakbord som man lägger på hyllplanen.

Tex sådana här: https://www.rudell.se/shop/product/plastbackar-600x400x75?tm=

Finns det ännu större brickor/plastbackar?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Citat från: o0ger skrivet 06 Januari 2026 kl. 14:39Finns det ännu större brickor/plastbackar?

Jag har sett en del stora serverings brickor men bara i trä eller metall och då sticker priset iväg. Då är den plastbacken billigare.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

En sån här kanske: https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/odlingslador-och-tillbehor/odlingsunderlagg-60-x-80-cm-2000057379

Den är 60x80, billig, passar i Ivar om man slår ihop två hyllor.