Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Våra Lego-rum

Startat av lingonmirakel, 02 April 2025 kl. 10:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Citat från: MarLar skrivet 11 Juni 2025 kl. 11:48Funderar dock på om en av mina lådor monterats fel. Kan alla era lådor dras ut lika långt? En av mina stannar när den är två tredjedelar ute.

Alex har beslag av lite varierande kvalitet och vissa har lite mer motstånd. En av mina lådor behöver jag ibland använda två händer för att få ut lådan maximalt. Kan också rekommendera dig att läsa länkad tråd:

https://swebrick.se/index.php?topic=19843.0
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

MrUzagi

Citat från: Gideon skrivet 11 Juni 2025 kl. 13:32Jag har börjat skruva bort skruvarna som håller lådorna på plats i mina Alex-hurtsar. Funkar som vanligt om man inte drar ut dem så långt, men det går att vid behov dra ut dem lite extra så att skenorna glider i spåren, och sen knuffa till lite extra när man stänger dem.
Då riskerar man väl att de kan dras ut för långt och de lossnar?

Jag har sett en del olika anfallssätt att anpassa Alex så man kan dra ut lådorna längre, med olika grader av ambitioner. Allt ifrån gummisnodd eller modifiera skenorna till att nästan byta ut hela lådsidorna. Alla med sina för- och nack-delar.

Jag hade föredragit att det fanns något liknande där man inte behövde modda så mycket. Men det verkar som att man behöver konstruera och bygga något själv, eller pynta många slantar för något bättre alternativ.

Magnusengstrom

Varför alex inte går ut längre kan ha med säkerhet att göra, så att den inte tippar

Gideon

Citat från: MrUzagi skrivet 12 Juni 2025 kl. 15:22Då riskerar man väl att de kan dras ut för långt och de lossnar?
Jo men man får dra rätt hårt för att de ska lossna, jag har aldrig råkat dra ut en låda så långt av misstag. Den hänger fortfarande i skenorna längst in när den är mer än fullt utdragen.

Citat från: Magnusengstrom skrivet 12 Juni 2025 kl. 17:13Varför alex inte går ut längre kan ha med säkerhet att göra, så att den inte tippar
Ja så finns det en tipprisk med t ex små barn som kan klättra på den så skulle jag rekommendera väggförankring.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

MrUzagi

Citat från: Gideon skrivet 12 Juni 2025 kl. 21:47Jo men man får dra rätt hårt för att de ska lossna, jag har aldrig råkat dra ut en låda så långt av misstag. Den hänger fortfarande i skenorna längst in när den är mer än fullt utdragen.

Då låter det som att man behöver anstränga sig lite för att råka göra det, och det låter faktiskt rätt betryggande ändå.

maltMAN

Då kommer det lite bilder på mitt Legorum/byggplats. Blev ett rum över, då barnen flyttat hemifrån för några år sedan. Var tidigare deras lek/hobbyrum. Så jag tog inte upp Legobyggandet förrän jag fick denna platsen ledigt. Efter ett uppehåll på typ 35-40år....
Inte så mycket byggande för egen del på sistonde dock, håller på att ta hand om huset på utsidan.
(vilket man kan ana på en av bilderna) ;)

Bjuder även på en liten tjuvkik på det andra hobbyrummet, innanför Legorummet. Min 2a hobby  :D

CopMike

Vilken fin ordning och reda du har <3! Mycket coola byggen på display, verkligen snyggt med F1:orna! Och en Stig-Helmer anläggning i rummet bredvid ;D (y)

maltMAN

Citat från: CopMike skrivet 16 Juni 2025 kl. 21:40Vilken fin ordning och reda du har <3! Mycket coola byggen på display, verkligen snyggt med F1:orna! Och en Stig-Helmer anläggning i rummet bredvid ;D (y)
Tack :D  så länge man inte bygger eller sorterar nåt stort bulkinköp, så ser det ju ordnat ut...  ;)

Gory-Glory

maltMAN >>> Vilket fint Legorum som du har i källaren och coolt med modelljärnväg i äkta Stig-Helmerstil.  8)

Gory-Glory

Hej

Jag har rotat fram mitt gamla Lego från 1980-talet och här är mina gamla basplattor som är köpta på B&W på 1980-talet

Tanken är att mitt gamla skrivbord ska bli min Legohörna

Gory-Glory

Här är mitt Legobord :)

Jag kopplade ihop basplattorna med tunna grå dubbelfyror ,:)

Gory-Glory

Hej igen

Jag bytte plats på de gula flyplatsplattorna med de gröna vägplattorna  :D

Jag tror att det ser bättre ut så  ;)

Gory-Glory

Min katt Luna har godkänt mitt Legobord (y)

katesheldon

Mitt Lego-hörn är en liten del av vardagsrummet där jag har ett skrivbord med staplade förvaringslådor, hyllor med byggda modeller och några små skåp för sortering. Jag gillar att bygga på kvällarna och använder LEGO® light kits för att ge extra liv åt mina favoritmodeller. Det är ingen jättestudio, men en mysig och kreativ plats i hemmet.

Gory-Glory

katesheldon >>> Du får ta bild och visa upp din Legohörna i vardagsrummet. :)

Vad kul med Legobelysning ;)

Mitt Legobord står i mitt kombinerade sovrum/filmrum/nördrum 8)