Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Våra Lego-rum

Startat av lingonmirakel, 02 April 2025 kl. 10:55

Föregående ämne - Nästa ämne

ColA

Citat från: Odidoma skrivet 10 April 2025 kl. 09:14Jag har mer ett Legohörn i källaren. Fungerar finfint. Jag har i stort sätt inga byggen på display varken i lego-hörnet eller i hemmet. Jag har lite back-up lego i garderoben i sovrummet.
Har du även ett lik i bygghörnan?  :P

Itinloc

Inspirerande att se era  Lego rum här kommer vårt  
IMG_1790.jpgIMG_1789.jpgIMG_1788.jpgIMG_1787.jpgIMG_2502.jpg
Itinloc

MrUzagi

Citat från: Itinloc skrivet 25 April 2025 kl. 17:33Inspirerande att se era  Lego rum här kommer vårt 

Vad har du för skåp och lådor till förvaringen?

CopMike

Citat från: Stork skrivet 19 April 2025 kl. 11:02.......
Har även framme mina lite udda samlingar Galidor och Scala.
Love it <3!

Anders67

Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

iConloc

Citat från: MrUzagi skrivet 25 April 2025 kl. 17:53Vad har du för skåp och lådor till förvaringen?
Vi har använt oss IKEA metod köksskåp och lådor.

Gory-Glory

Det är riktigt kul att se allas Legorum.  :)

Själv har jag köpt ett bättre begagnat skrivbord till min dator och TV-spel, så det gamla skrivbordet får bli mitt Legobord som blir den kommande helgens pyssel.  ;)

Jag ska leta fram mina gamla basplattor med rymdlandskap och gator och vägar från 80/90-talet och bygga en liten Legostad med mitt gamla undanlagda Lego.

Hur är enklaste sättet att få basplattorna att sitta ihop, ska man koppla ihop dom med legoklossar eller tejpa ihop dom med gul maskeringstejp på undersidan.!?

andreaseldh

Citat från: Gory-Glory skrivet 09 Juni 2025 kl. 12:48Hur är enklaste sättet att få basplattorna att sitta ihop, ska man koppla ihop dom med legoklossar eller tejpa ihop dom med gul maskeringstejp på undersidan.!?

Definitivt klossar! Basplattor har annorlunda marginaler, så att det bildas en glipa när man lägger dom bredvid varandra.

Om du med gul maskeringstejp menar sådan som kan sitta länge utan att lämna limrester, så är det ett utmärkt val! Jag har bara goda erfarenheter av den tejpen. Men säkra först med bitar, så att glipan blir korrekt!

Gory-Glory

andreaseldh >>> Okej tack för svaret. 😀

Då blir det nog både legoklossar och maskeringstejp  som man har när man målar som inte lämnar kvar limrester 😀

Joyride

Jag har lagt mycket av min lediga tid senaste året på att bygga om vårt garage till en ateljé för min frus målande. I sig väldigt roligt men sidoeffekten var att det lösgjordes lite yta i vårt annars rätt trånga hem. Hallen på övervåningen har inget direkt ljusinsläpp vilket är kass när man målar tavlor men bättre för legobygge. Blev två arbetsplatser för mig och sonen samt lite yta för bitar i två alexhurtsar och våra lådmoduler från Bauhaus. Ett stort lyft från hur vi haft det tidigare.

IMG_5574.jpgIMG_5575.jpgIMG_5573.jpgIMG_5576.jpg
Instagram: joyride_bricks

Gory-Glory

Joyride >>> Ert Legorum blev riktigt bra och din frus ateljé blev säkert också bra. (y)

MarLar

Citat från: Joyride skrivet 10 Juni 2025 kl. 12:33bitar i två alexhurtsar
Har också köpt en Alex. Funkar mycket bra med de billiga lådorna Nojig.
Funderar dock på om en av mina lådor monterats fel. Kan alla era lådor dras ut lika långt? En av mina stannar när den är två tredjedelar ute.

ckk

Citat från: MarLar skrivet 11 Juni 2025 kl. 11:48Har också köpt en Alex. Funkar mycket bra med de billiga lådorna Nojig.
Funderar dock på om en av mina lådor monterats fel. Kan alla era lådor dras ut lika långt? En av mina stannar när den är två tredjedelar ute
Det låter snarare som det är just den som monterats rätt? Det vanligaste klagomålet på Alex är just det begränsade utdraget. De ska alla gå att dra ut lika mycket, men frustrerande kort bit.

Gideon

Jag har börjat skruva bort skruvarna som håller lådorna på plats i mina Alex-hurtsar. Funkar som vanligt om man inte drar ut dem så långt, men det går att vid behov dra ut dem lite extra så att skenorna glider i spåren, och sen knuffa till lite extra när man stänger dem.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

MarLar

Citat från: ckk skrivet 11 Juni 2025 kl. 12:02Det låter snarare som det är just den som monterats rätt? Det vanligaste klagomålet på Alex är just det begränsade utdraget. De ska alla gå att dra ut lika mycket, men frustrerande kort bit.
He he. Kanske ett life hack till fem sjättedelar då =)
Ser ingen skillnad i montaget men får väl kika extra på de som kan dras ut långt.