Bricks and Pieces - tips

Startat av Gideon, 17 September 2021 kl. 11:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Double00

Citat från: Magnus den store skrivet 13 November 2024 kl. 00:33PaB har uppdaterat lite tidigare än väntat.
Jag köpte bland annat:

Ska du bygga ett Bright Light Orange Castle? ;) 

(Trodde först dom va gula)

Magnus den store

Citat från: Double00 skrivet 15 November 2024 kl. 09:58Ska du bygga ett Bright Light Orange Castle? ;) 

(Trodde först dom va gula)

Nope, men det är för ett eventuellt framtida projekt till aik-riddaren. Dock finns inte 3675 än i BLO, men under tiden kan jag samla på mig de bitar som finns.

71027-4.jpg
Aik-riddaren

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ColA

Citat från: Magnus den store skrivet 15 November 2024 kl. 10:25Nope, men det är för ett eventuellt framtida projekt till aik-riddaren. Dock finns inte 3675 än i BLO, men under tiden kan jag samla på mig de bitar som finns.

71027-4.jpg
Aik-riddaren

Jag blir varm i hela kroppen när du skriver AIK  :-[

Magnus den store

Citat från: ColA skrivet 15 November 2024 kl. 19:06Jag blir varm i hela kroppen när du skriver AIK  :-[

Jag hade lika gärna kunna skriva häcken, elfsborg eller saik, men jag valde det hemskaste. Jag har inga goda intentioner med den riddaren. Det här är Smurfarnas Gargamel och Azrael, Bröderna Lejonhjärtas Tengil eller Bamses Knocke och Smocke. Varje historia behöver en antagonist som får stryk.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Citat från: ColA skrivet 15 November 2024 kl. 19:06Jag blir varm i hela kroppen när du skriver AIK  :-[
Samma här men då syftar jag inte på Solna utan såklart på Skellefteå AIK...! 💛🖤
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Myko

Jag med! Åh vänta jag sitter bredvid ett element.

andreaseldh

Jag trodde riddaren var från Hufflepuff.

Jemanuelson

Det kanske är en gammal nyhet att PickaBrick ska integreras med Stud.io, typ som med BrickLink om jag förstår det rätt.

https://www.instagram.com/p/DCbosmhTbF6/?igsh=MWtydWQ5amlycnhteg==

Än så länge bara USA, Tyskland och UK. Någon som vet om/när det blir tillgängligt från Sverige?

Skulle underlätta väldigt mycket. Bökigt som det är idag!

Eriol

Citat från: Jemanuelson skrivet 19 November 2024 kl. 09:49Det kanske är en gammal nyhet att PickaBrick ska integreras med Stud.io, typ som med BrickLink om jag förstår det rätt.

https://www.instagram.com/p/DCbosmhTbF6/?igsh=MWtydWQ5amlycnhteg==

Än så länge bara USA, Tyskland och UK. Någon som vet om/när det blir tillgängligt från Sverige?

Skulle underlätta väldigt mycket. Bökigt som det är idag!

Spännande! Men misstänker att det ändå inte koller lösa ALLA optimeringsproblem man ställs inför när man ska beställa bitar till ett bygge... 

Cleefuzz

Citat från: Eriol skrivet 19 November 2024 kl. 09:59Spännande! Men misstänker att det ändå inte koller lösa ALLA optimeringsproblem man ställs inför när man ska beställa bitar till ett bygge...
Håller med. Väldigt mycket snarlika bitar i olika versioner i studio nu, med a b och c-varianter. Alla element-nr är inte överensstämmande och vissa bitar finns för närvarande inte heller i studio... även om jag just ställts inför det problemet för första gången. Om det blir lättöverskådligt vilka bitar i en fil som inte finns eller hittas i Legos PaB-system så är det fortfarande bra, för då har man i alla fall möjligheten att dubbelkolla. Överlag väldigt positivt inställd till att de verkligen jobbar aktivt med att göra PaB till ett bra alternativ för alla MOC-byggare.

Gideon

De måste lösa problemet först att PaB inte har koll på snarlika element-ID innan det kommer funka tror jag.
Men om man kan ladda upp en CSV-fil med bitlistan från Studio är det mycket vunnet redan där (även om man manuellt får jobba med att bara välja bitar som finns i produktion i bygget).
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

andreaseldh

En fråga som lika mycket gäller BrickLink är hanteringen av olika varianter av samma bit.

Round tile 2x2
När jag i forntiden beställde bitar till Stadshustornet, behövde jag både 4150 och 14769 eftersom infästningarna såg olika ut på olika delar av urtavlan. På LEGO S@H kunde man skriva in båda numren och man fick ingen varning om att den ena egentligen var en utgången modell. Vid leveransen var samtliga 14769, men jag hade som tur var 4150 sedan tidigare så det räckte.

Jumper plate 1x2
Det är ytterst sällan jag behöver den speciella undersidan på 15573, men av slentrian skriver jag alltid det numret. Därmed går jag miste om 3794b i sökningen och dessa blir osålda i butikerna.

Tunt kugghjul Z20
32198 finns i två versioner, men så vitt jag vet har de båda samma artikelnummer. Dock kan den vänstra inte rotera fritt på undersidan av en Technic Plate.

Anders67

Sista datum för leverans från P&B

Screen Shot 11-24-24 at 09.36 PM.PNG

Jemanuelson

Jag ser på Instagram att det ska vara Black Friday på B&P och att det skulle gälla i bl a Europa. Jag kan dock inte omedelbart se något sådant på deras sida. 

Någon som begriper bättre?