Bricks and Pieces - tips

Startat av Gideon, 17 September 2021 kl. 11:10

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Sedan har ju Lego bara bitar som finns i nyproduktion. Allt vintage blir kvar hos Bricklink.

Eriol

Citat från: janhansson skrivet 09 Oktober 2024 kl. 17:24Sedan har ju Lego bara bitar som finns i nyproduktion. Allt vintage blir kvar hos Bricklink.

Och med "vintage" menar vi allt som inte funnits i set i år eller i fjol. Mycket försvinner väldigt fort från PaB. Men kan ju också återkomma om man har tur.

andreaseldh

Citat från: Gideon skrivet 09 Oktober 2024 kl. 16:51Absolut kommer dock BL tappa i konkurrenskraft, inte minst när leveranstiderna från PaB blir humana.

Senast jag handlade från PaB var sommaren 2022. Man kan väl säga att jag var tacksam för att BL fanns den gången...

Gideon

BL brukar också fortfarande ofta vara bättre på sånt som är lätt och går att köpa från "väggen" i lösvikt eller från Legoland i Tyskland, där jag tror att vissa större tyska BL-butiker fyller på sina lager.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Klas Almqvist

Beställningen har gjorts
10 September 2024

Kom idag 2024-10-18 lite mer än 28 dagar, Sist jag beställde bästsäljare tog 12 arbetsdagar.
Vi får se om det blir snabbare eller om trycket blir för högt även på detta lager?

lingonmirakel

Citat från: Klas Almqvist skrivet 18 Oktober 2024 kl. 10:30Beställningen har gjorts
10 September 2024

Kom idag 2024-10-18 lite mer än 28 dagar, Sist jag beställde bästsäljare tog 12 arbetsdagar.
Vi får se om det blir snabbare eller om trycket blir för högt även på detta lager?
Beställde standard 1 sep. Bitarna kom i förrgår, 16 okt. Tanken är att detta var min livs sista beställning ur standardsortimentet  ;D

Bestseller 1 sep kom 13 sep.

Nu har jag lagt en ny bestseller 16 okt, får se när den kommer. Undvek aktivt standardsortimentet och shoppar dem på BL i stället.
Instagram: miken_mocs

Gideon

Snubblade över ringvålnads-torson 6490187/973pb5858c01 på PaB nu :)

Fick givetvis bli en beställning på 9 st såna!

Dess cape 6106864/20547 finns också där:

Hittar tyvärr inte huvan 59276 där däremot.
Flickr   Instagram

janhansson

Jag hämtade en order idag, som jag beställt den 16:e. Den kom till ombudet igår, så 15 dagar, varav 11 arbetsdagar, tog det. Då var det ändå ganska många olika bitar. 

swestar

Citat från: Gideon skrivet 01 November 2024 kl. 16:48Snubblade över ringvålnads-torson 6490187/973pb5858c01 på PaB nu :)

Fick givetvis bli en beställning på 9 st såna!

Dess cape 6106864/20547 finns också där:

Hittar tyvärr inte huvan 59276 där däremot.
Tack för tipset, Blev en beställning på några stycken.
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

lingonmirakel

Citat från: lingonmirakel skrivet 18 Oktober 2024 kl. 11:05Nu har jag lagt en ny bestseller 16 okt, får se när den kommer. Undvek aktivt standardsortimentet och shoppar dem på BL i stället.
Blev två bestseller. En 16 okt och en 18 okt.

• Den från 18 okt innehöll 337 bitar fördelade på 49 lots. Denna skickades från Polen 10 dagar efter beställning och anlände hos mig 13 dagar efter beställning.
  • Den från 16 okt innehöll 2605 bitar fördelade på 200 lots. Denna skickades från Polen 9 dagar efter beställning och anlände 19 dagar efter beställning.

Det som var märkligt med den större beställningar var att den tog en annan väg, både via Tyskland och Danmark. Historiskt har, mig veterligen, alla mina bestsellers (även stora) gått från Polen, via Køge Pakketerminal och sedan till Sverige.

Får hoppas att det blir lite snabbare när de nya rutinerna i Polen satt sig :)
Instagram: miken_mocs

Gideon

Fick en bestseller-leverans idag som var beställd 21/10. Helt ok skulle jag säga ändå :)
Flickr   Instagram

Klas Almqvist

Sticker ut hakan och gör ett inlägg!

Jag undrar om det är fler som har problem med varukorgen på Pick a Brick, min går inte att visa vilka bitar man har lagt i den.

När jag lägger till nya bitar så börjar den med en ny varukorg och det går inte att uppdatera varukorgen.

Jag har kontaktat LEGO.

Gideon

Jag hade problem för flera år sedan med utcheckningen från BaP, efter många turer visade det sig att mitt konto blivit korrupt så det slutade tyvärr då med att jag fick skapa ett nytt konto...
Men kundtjänst var iaf tillmötesgående och flyttade över VIP-poängen då.
Flickr   Instagram

Cleefuzz

Citat från: Klas Almqvist skrivet 06 November 2024 kl. 09:44Sticker ut hakan och gör ett inlägg!

Jag undrar om det är fler som har problem med varukorgen på Pick a Brick, min går inte att visa vilka bitar man har lagt i den.

När jag lägger till nya bitar så börjar den med en ny varukorg och det går inte att uppdatera varukorgen.

Jag har kontaktat LEGO.

Ja, det är något problem med deras system. Vid min senaste beställning fick jag samma problem när jag hade skapat en kundkorg som jag sparat på min användare, men råkade börja välja bitar i en ny temporär kundkorg i utloggat läge och sen loggade in. Oavsett om jag gick till den sparade kundkorgen för att redigera den så kom jag tillbaka till den temporära kundkorgen och lyckades därför inte se vilka bitar som redan var lagda i den sparade kundkorgen. Försökte logga in på olika enheter utifall det skulle vara någon lokal kaka som sparade den temporära kundkorgen men den låg tydligen kopplad på användaren trots att jag inte själv sparat ner den. Tordes inte spara över den kundkorg som jag redan jobbat så länge med så till slut blev det en chansbeställning.

Gideon

På workshopen i Skaerbaek utlovade de funktionalitet för att exportera och importera kundkorgar, hoppas det lanseras snart...
Flickr   Instagram