Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Barockslott

Startat av Wineyard, 09 Januari 2016 kl. 15:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Wineyard

Tackar!
Citat från: CopMike skrivet 19 Januari 2016 kl. 08:14
Citat från: Odidoma skrivet 19 Januari 2016 kl. 06:56
Kan bara hålla med tidigare "talare" det skulle vara ett mäktigt CB och ett bra instegs CB, problemet är väl om inte alla dyker upp med sin modul till utställning.
Det tog väl "några" år även under 16-1700-talet att bygga tex ett slott, så om vi bara har tidstypiska lyftkranar, transporter och "byggjobbare" så går det att förklara med en arbetsplats ;D!
Även om det borde gå att lösa som CopMike påpekar, så måste nog ett potentiellt CB vara väldigt strukturerat och standardiserat - samtidigt som det skulle vara kul om alla hade sin tolkning av ett barockt slott.
Har petat nu på morgonen med en flygelmodul:

Då den är så pass "enkel" skulle man lätt kunna korta den till ex. två fönster eller förlänga till ex åtta. Skickar med en ldd-fil för hen som är intresserad.

NIN777

Såg detta byggeförst nu!!

Otroligt snyggt!!

Wineyard

En liten uppdatering. Har börjat med baksidan:

robban

Mycket vackert och imponerande, är det här 2017s bit urval till bulken spikas möne?
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Skafte

En uppvärmning inför CB Stockholms slott!  :)

shiftaltcmd

Riktigt, riktigt bra!

Skulle också kunna tilltala landskapsbyggarna. Stora trädgårdar som hör till. Och mindre hus, paviljonger, lusthus ...

Med barock så kan man ta ut svängarna ännu mer med färgerna.
Här är den ryske (nåja, född i Italien) barockmästaren Rastrelli. Lysande blått, grönt, gult.

Stockholms slott hade väl också ursprungligen en starkare, klarare färg.

CopMike

Wineyard

Tackar!
Citat från: shiftaltcmd skrivet 23 Januari 2016 kl. 17:47
Med barock så kan man ta ut svängarna ännu mer med färgerna.
Här är den ryske (nåja, född i Italien) barockmästaren Rastrelli. Lysande blått, grönt, gult.

Stockholms slott hade väl också ursprungligen en starkare, klarare färg.
Är inte detta en skillnad mellan barock arkitektur och rokoko-arkitektur?
(Självklart blir detta en definitionsfråga. Alla stilbegrepp är ju idealtyper, ofta utan ett flertal reala exempel. Inte blir det bättre av att de flesta palats har uppförts under långa perioder med varierande stilar.)

När jag tänker barock tänker jag på exempelvis Château de Maisons, med ett relativt stramt formspråk:

Och när jag tänker rokoko tänker jag ett ganska livligt och färgglatt formspråk, som exempelvis Katarinapalatset.

Gideon

Har glott en hel del på dina fasader här nu för att hitta idéer till ett bygge i Brethren of the Brick Seas, men jag blir inte klok på hur du har löst de små "taken" ovanför fönstren...?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Magnus den store

Jag har också försökt kopiera delar. Använde:

Technic, Brick 1x2 with Axle Hole i väggen, 32064.
Bar 4L i hålet, 30374.
Plate, Modified 1x2 with Clip Horizontal on End sitter fast på den utstickande pinnen, 63868.
Toppa med en tile 1x3, 63864.

Osäker på hur rätt det är.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Citat från: Magnus den store skrivet 06 Mars 2016 kl. 21:57
Jag har också försökt kopiera delar. Använde:

Technic, Brick 1x2 with Axle Hole i väggen, 32064.
Bar 4L i hålet, 30374.
Plate, Modified 1x2 with Clip Horizontal on End sitter fast på den utstickande pinnen, 63868.
Toppa med en tile 1x3, 63864.

Osäker på hur rätt det är.
Tack! Det borde fungera :)
Flickr   Instagram

Myko

Nåt annat som funkar bra är ta två bricks med technic-hål. Sätt en half-pin i den ena, och en flick fire missile i den andra. Sätt ihop dem genom att stoppa flick-fire-pinnen genom half-pin:en, så att bricksen hamnar "rygg i rygg".

Wineyard

Citat från: Gideon skrivet 06 Mars 2016 kl. 21:43
Har glott en hel del på dina fasader här nu för att hitta idéer till ett bygge i Brethren of the Brick Seas, men jag blir inte klok på hur du har löst de små "taken" ovanför fönstren...?
Magnus den store har rätt! Bifogar en ldd-fil om du vill se närmare.

Gideon

Jag laborerar lite med en fasad i kombinationen LBG/tan och hade inga 32064 i tan så jag har gjort en variant av Mykos teknik på mitt provfönster just nu, med en half-pin i en 1x2 med hål + bar 4L som sitter i en 32064 bakom. Men att hitta en användning för flick-missilen verkar ju nice :)

Är lite kluven till hur jag ska göra delen under tile 1x3, har ett par olika varianter på gång för att försöka få det lite mer slutet i mitten uppe. Kan fixa upp nån bild när jag testat lite mer.

Här är de två varianter jag pillar med just nu, den vänstra är stabilare och ligger dikt an mot väggen men den högra är snyggare tycker jag (åtminstone när man inte ser att det är ett glapp mot väggen):

Är också lite kluven kring hur jag ska göra runt fönstren, å ena sidan är det väl snyggt med lite stramt och inte så mycket lbg men å andra sidan kanske fönstren skulle må bra av att få en inramning?

En annan fundering är vita eller svarta fönster. Vita har fördelarna att jag bara kan bygga en svart kuliss bakom, de svarta kräver väl någon form av gardiner plus att jag för de vita skulle kunna använda 3 bricks höga fönster längst ner. Har bara ett par stycken såna svarta...

Det jag ska bygga är hur som helst en fasad med en balkong (det ska bli en "all lego"-bild med Oleons kungapar på balkongen), är rätt inspirerad av denna fasadritning från Stockholms slott men ville gärna göra vinklar ovanför fönstren istället.

Förresten hoppas jag att det inte gör nåt att jag kapat tråden lite, den heter ju bara "Barockslott" så det känns inte fel att diskutera sånt här iaf? ;)
Flickr   Instagram

Gideon

Ännu en variant, nu med grå inramning av hela fönstret:

Vad tycks om det?
Blir det snyggt om man har en liten detalj under den 4081b som sitter vid sidan av fönstret, och vad ska det i så fall vara (tile eller plate funkar båda eftersom de försänks ½ plate i en headlight brick)?

Har fortfarande lite svårt att bestämma mig hur jag vill göra överdelen, åsikter mottages gärna!
Som synes på bilden är den högra varianten som visserligen är tätare i mitten inte alls lika stabil, den halkar lätt snett...

Med 4081b som håller fast ovandelarna så blir det tyvärr också en liten glipa mot väggen:

Man kan väl också blanda lösningarna, så man tar en 6019 istället men det ger en viss estetisk förlust och man har även inte vunnit så mycket då jämfört med den vänstra lösningen... (dessutom har jag visst för få lbg 6019 ;) )
Flickr   Instagram