Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Barockslott

Startat av Wineyard, 09 Januari 2016 kl. 15:29

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Jag noterar att alla bilderna ur verkligheten har en ljusare ram runt fönstren (om det är någon alls), du har en mörkare. Jag tror i alla fall att du ska ha ljus (vit?) ram till vita fönster, den mörkare möjligen till svarta fönster.

Med en ljus ram ser fönstren större ut (skrytfaktor), och det blir kanske aningen ljusare inomhus...

Edit - kunde inte låta bli att googla lite...

Örbyhus har faktiskt mörkare (och bruna fönster) - http://www.orbyhusslott.se/visa_startsida_avd.asp?Avdelning=003&Sidrubrik=BYGGNADER
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Ozp

Tycker det blev mycket bättre med ramen runt fönsten

Nybohov Creation Ltd.

Vita fönster ser bättre ut, tycker jag. De svarta ger ett kompakt intryck.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Gideon

Tack för feedback!
Jag håller med om att ljusare inramning av fönstren egentligen är mer verklighetstroget. Provade att bygga ett helt vitt fönster, men jag är lite tveksam till om tjock kant bredvid fönstret behövs, det förstärker kanske de vertikala linjerna lite väl mycket?
Ett annat problem är vilken färg väggen runtomkring borde vara, medium blue känns lite väl klar färg kanske? Men i sand blue har jag inga technic bricks vilket kommer göra infästningarna klumpigare...

Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Wineyard

Kul att du satsar på mer arkitektur i botbs :)
Jag tycker absolut att medium blue funkar, se bara på Katarinapalatset i Ryssland! Sen tycker jag både att vita och svarta fönster fungerar, kanske lite beroende på färgval. Tan-versionen associerar jag till Carolina Rediviva i Uppsala, och där används svarta(ish) fönsterramar.

Jag håller med om det blir lite väl tjock inramning med en studs, men en tunnare ram kanske går att snotta till?

Min enda egentliga kritik är att jag inte tycker att 2540 passar så bra.

Peter S

Reddish Brown tycker jag är en användbar karmfärg om man inte ska ha vitt. Kan se ut som falurött också om de skulle behövas. Svart blir för platt.

Wineyard

Provade att experimentera lite med smalare inramning:

Gideon

Tillsammans med "beställaren" av detta bygge (det ska föreställa en fasad på Oleons kungliga palats, för Oleons presentationstråd i BoBS) har jag bestämt mig för att köra på lbg+tan denna gång, inte minst för att det kommer vara blåa figurer också.

Citat från: Wineyard skrivet 07 Mars 2016 kl. 13:46
Provade att experimentera lite med smalare inramning
Snyggt! Med lite tjockare fönsterbräda (det heter säkert något annat egentligen?) eller något annat under fönstret tycker jag att fönstret till höger skulle vara riktigt passande. Provade du att göra ramen bara med lbg tile också (alltså ha tan plate i SNOTen), funderar på om det skulle kunna bli snyggt eller om det bara ser för tunt ut?

Jag har inte tillräckligt med svarta fönster, det får bli vita denna gång. Men vitt är som sagt bra när man bara bygger en kuliss för att man lätt kan bara sätta svarta panels bakom fönstren ;)
Jag gillar också den kraftigare horisontella linjen du gjort där, ska kanske satsa på något liknande jag också.
Flickr   Instagram

Gideon

Testat en variant av Wineyards kanter nu, med min fönsterhöjd gick det inte jämnt upp så det fick bli en liten sockel till "pelaren".
Flickr   Instagram

General Brick

Wow!!! *tappar hakan* Så himla fint! Googlade på neogotiska legobyggen och av någon anledning dök den här upp, vilken tur, det här bygget ville jag inte ha missat! Vet att tråden är gamla, men det här var för fint för att lämna okommenterat. Projektet dig ut så småningom eller?

byStfn

Bästa tråden att skaka till liv! Hur gick det för allas barock-byggen?

o0ger

Ja Wineyard! Inga mer tomtar nu! Vi vill ha SLOTT! :D
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

CopMike

Citat från: o0ger skrivet 16 April 2020 kl. 14:33
Ja Wineyard! Inga mer tomtar nu! Vi vill ha SLOTT! :D
Instämmer!
Vi behöver slott, bakelser och flärd ;D!

Anders67

Tänk om vi hade haft ett CB att bygga drottningholsslott, speciellt nu när vi fått så många fler bitar i bright light yellow från nya afiat modellen/settet.

CopMike

Citat från: Anders67 skrivet 16 April 2020 kl. 17:20
Tänk om vi hade haft ett CB att bygga drottningholsslott, speciellt nu när vi fått så många fler bitar i bright light yellow från nya afiat modellen/settet.
Jag tror du glömde denna smiley för att subtilt lura Wineyard att just föreslå det och ta lead - "😉"!