Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Barockslott

Startat av Wineyard, 09 Januari 2016 kl. 15:29

Föregående ämne - Nästa ämne

KallEl75

Oerhört snyggt.

Gillar dock slott så jag är ju lätt partisk direkt här.

Skulle precis som vissa andra härinne älska att se en beskrivning på verket när det är färdigt.

Kvarnbacka

Bara att instämma, verkligen snyggt!

Anders67

Citat från: KallEl75 link=topic=9556.msg185136#msg185136 date

Skulle precis som vissa andra härinne älska att se en beskrivning på verket när det är färdigt.
skulle tro det  ;)

Wineyard

Tack för alla kommentarer!
En liten uppdatering:

Denna variant går också att bygga, då alla bitar finns i rätt färger! (men konsekvensen att den har lite konstiga detaljer som jag hoppas kunna bygga bort)

AndersI

Min första reaktion var att statyerna som står framför pelarna stör symmetrin gentemot de övriga statyerna. Nu vet jag inte hur symmetritokig man ska vara, men åtminstone jag reagerade kraftigt på dem. Kanske är en fråga om betraktningsvinkel också, men sådant brukar väl arkitekter tänka på?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Magnus den store

Har följt det här i några dagar nu och vet inte riktigt vad jag ska säga. Galet snyggt. En fundering med tanke på att du laborerade med färger lite tidigare. Har du provat med en annan färg på taket?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Anders67

Citat från: Wineyard skrivet 16 Januari 2016 kl. 16:40
Tack för alla kommentarer!
En liten uppdatering:

Denna variant går också att bygga, då alla bitar finns i rätt färger! (men konsekvensen att den har lite konstiga detaljer som jag hoppas kunna bygga bort)
Det där är ett CB jag skulle kunna tänka mig vara med på - om du inte bygger det själv! Otroligt vackert!

Anders67

Citat från: AndersI skrivet 16 Januari 2016 kl. 17:01
Min första reaktion var att statyerna som står framför pelarna stör symmetrin gentemot de övriga statyerna. Nu vet jag inte hur symmetritokig man ska vara, men åtminstone jag reagerade kraftigt på dem. Kanske är en fråga om betraktningsvinkel också, men sådant brukar väl arkitekter tänka på?

Jag tycker de sittandes gubbarna på taket ser lite för lekfullt ut, hade nog hellre sett dom stående eller åtminstone med små ben.

Wineyard

Tack så mycket!
Citat från: Anders67 skrivet 16 Januari 2016 kl. 18:17
Citat från: AndersI skrivet 16 Januari 2016 kl. 17:01
Jag tycker de sittandes gubbarna på taket ser lite för lekfullt ut, hade nog hellre sett dom stående eller åtminstone med små ben.
Svaret på era frågor är ganska enkla - jag utgår i hög utsträckning från detaljer från Louvren. Där finns både lite mer oregelbundna och sittande statyer som bland annat kröner halvkolonnerna. Men det ser lite konstigt ut med de sittande... får klura på det...
Citat från: Anders67 skrivet 16 Januari 2016 kl. 18:14
Det där är ett CB jag skulle kunna tänka mig vara med på - om du inte bygger det själv! Otroligt vackert!
Vad kul att så många tänder på denna idé :) Ett cb skulle man absolut kunna göra. Dock krävs ett ganska (väldigt) standardiserat flygel- och paviljongssystem för att det ska gå att ro hem.
Citat från: Magnus den store skrivet 16 Januari 2016 kl. 17:52
Har följt det här i några dagar nu och vet inte riktigt vad jag ska säga. Galet snyggt. En fundering med tanke på att du laborerade med färger lite tidigare. Har du provat med en annan färg på taket?
Tackar! Jag har provat lite grann, men jag tycker att dbg liknar färgen på taken hos mina referensbyggen mest (som Louvren, Château de Maisons, Versailles och Vaux-le-Vicomte Chateau). Något förslag på annan lämplig takfärg? :)

Skrytsson

Otroligt vackert - hatten av för dig!  :)

Magnus den store

Citat från: Wineyard skrivet 16 Januari 2016 kl. 20:34
Citat från: Magnus den store skrivet 16 Januari 2016 kl. 17:52
Tackar! Jag har provat lite grann, men jag tycker att dbg liknar färgen på taken hos mina referensbyggen mest (som Louvren, Château de Maisons, Versailles och Vaux-le-Vicomte Chateau). Något förslag på annan lämplig takfärg? :)

Dbg är kanske bäst och särskilt om Louvren är din förlaga. Funderade annars på svart tak. Ärgat koppartak i sand green eller rött stentak hade kanske också funkat, men det är tveksamt om du hittar bitarna.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Wineyard

En uppdatering:
Inga nya större delar för denna uppdatering. Istället har jag petat mycket för att kompensera bristen på bitar i dark tan, genom ny snotade valv på första våningen och ny fönsterdesign på våning tre. Jag har också omdesignat de sittande statyerna så att de ser lite mindre awkward ut.

CopMike

Grymt, grymt snyggt :D!!! Detta måste byggas IRL, CB Barock ON ;D!

Odidoma

Kan bara hålla med tidigare "talare" det skulle vara ett mäktigt CB och ett bra instegs CB, problemet är väl om inte alla dyker upp med sin modul till utställning.

CopMike

Citat från: Odidoma skrivet 19 Januari 2016 kl. 06:56
Kan bara hålla med tidigare "talare" det skulle vara ett mäktigt CB och ett bra instegs CB, problemet är väl om inte alla dyker upp med sin modul till utställning.
Det tog väl "några" år även under 16-1700-talet att bygga tex ett slott, så om vi bara har tidstypiska lyftkranar, transporter och "byggjobbare" så går det att förklara med en arbetsplats ;D!