o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Hej!

Jag hittade en ny byggteknik häromdagen som jag vill testa på er. Så här kommer o0gers Helgutmaning nr 34!

Det är fyra st 47753 som sitter ihop. Bygget ser likadant ut från baksidan.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

På måndag kommer avslöjandet.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- Godtfred
- Lews
- Anders67
- MattiasKr
- Andreaseldh
- Hassel
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Åh nej, nu missade jag ett perfekt tillfälle att använda den nya Nexo Knight-wedgen!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Den teknik jag hade använt var det ingen som kom på. Men det gick ju att lösa på flera andra sätt ändå. Godtfred skickade in 5 olika lösningar :) Bra där!

Längst till vänster är min lösning. Sen är det några andra varianter. Jag tog inte med alla. Lägg gärna upp bilder på era egna lösningar om ni vill.

Jag upptäckte denna teknik på en av Arvo Brothers bilder från deras senaste bygge (Chestburster)

Godtfred

OK, här är bilder på mina tre byggen som inte Ooger redan visat. Förstår om han inte ville rita av några av dom... Jag försökte verkligen få till en lösning med en skruvmejsel, men det var för trångt, fick bli T-kopplingarna istället.

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 03 Oktober 2016 kl. 21:30
Förstår om han inte ville rita av några av dom...

:D jag kom inte ihåg alla, gjorde bara ett urval. Jag gillar den med bracket bäst.

Stigge72

Jag hade tankar både åt bracket och T-koppling, men jag hann inte prova dem. Det jag hann prova blev fel tjocklek.

Meh

Jag började också pilla med den här, men jag fick inte till nåt med min något begränsade erfarenhet av avancerade tekniker.
Men kul var det, så jag hoppas på fler utmaningar!  :D

janho

Jag var inte där under helgen men mycket glad att helgutmaningen kommer tillbaka :-)

o0ger

Citat från: janho skrivet 04 Oktober 2016 kl. 20:31
Jag var inte där under helgen men mycket glad att helgutmaningen kommer tillbaka :-)
Det kommer nog dyka upp igen då och då, men jag har inte som ambition att göra det en gång i veckan som innan.

andreaseldh

Jag försökte först att göra en stud-vändning med min favoritbit 3176 och jumper plate 1x2, men det lyckades inte så det fick bli en trapping istället.

o0ger

Hej på er. Detta är tyvärr inte en ny utmaning. Det är istället bara en lite varning.

Dropbox kommer ta bort funktionen "Public" den 15/3. Public är en mapp som finns i ens dropbox. Allt man lägger i den blir tillgängligt publikt. Man kan använda den för att länka till bilder, LXF-filer, dokument osv osv. Det har varit otroligt användbart och jag har använt det flitigt. Just nu har jag 116 MB i min Public-mapp. Det låter inte så mycket, men nästan allt är små jpg-bilder som jag har klistrat in lite här och var, tex på Swebrick.

Framför allt så är alla bilder på alla helgutmaningar och alla svar och förklaringar publicerade på detta sättet. Så, den 15/3 kommer bilderna i denna tråd inte funka längre. Det var ju korkat av mig att jag använde Dropbox istället för att bifoga bilderna som alla andra gör. Ja, kanske det, men jag tyckte det blev snyggare och hade inte en tanke på att Dropbox (som jag använt på samma sätt i minst 8 år) skulle förändras. Det tror man ju aldrig.

De säger att man ska kunna fortsätta dela filer på något sätt, men just nu är det oklart hur. Jag kommer hursomhelst behöva gå igenom och göra om ALLA inlägg i den här tråden någon gång framöver. Just nu vet jag inte alls hur det ska gå till.

Anders67

Tråkigt att Dropbox gör sådär - en nyttig lärdom för oss alla - att hur ska man kunna lita på "molnet" och de olika aktörerna. Dropbox känns som en av de stora och att de gör en sådan här ändring måste jag nog gräva i, tack för infon!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

andli

Molnet = Någon annans dator....

Vilket bara belyser än en gång att jag verkligen borde ta tag i bilduppladdningsfunktionen hit!
Nästa gång är det väl Flikr som stänger av hotlinking...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

o0ger

God kväll!

Sugna på en liten utmaning? När ni sitter där i soffan med era chips och popcorn imorgon och hejar på Robin så kan ni mellan varven fundera lite på Helgutmaning nr 35!

Översidan och undersidan är slät. Bygget ser likadant ut från alla håll. Måtten är 3x3 pluppar. Den röda delen är 3 plates hög.

Skicka din lösning via PM eller maila till oscar.cederwall@gmail.com. Skriv under med ditt forumnamn om du mailar. Skicka inte LXF-filer, jag vill bara ha bilder som förklarar er lösning.

Som vanligt så vill jag inte att ni ställer frågor om bygget i tråden, utan maila eller PMa mig istället så gör jag förtydliganden om det behövs.

På måndag kommer avslöjandet.

Lycka till och trevlig helg!

De som klarat det:

- andreaseldh
- Myko
- Muede
- Wineyard
- Anders67

(Förresten så har jag laddat upp alla bilder till Flickr nu och håller på att gå igenom alla utmaningar och byter ut alla bilder. Det tar lite tid. Kan alla se bilderna i utmaning 1-5 utan problem?)

o0ger

Förtydligande: det finns alltså skarvar i den vita ytan som inte syns på bilden (för det skulle bli för lätt då) ;)