o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Nilseman

Citat från: o0ger skrivet 18 December 2015 kl. 23:36
Citat från: Nilseman skrivet 18 December 2015 kl. 22:33
Jahapp, dags för fredagens huvudvärk igen då  :P Du är riktigt farlig med dessa utmaningar. Blä vad man får tänka.
Det är ju valfritt! :D Jag väljer att ta ditt klagande som en komplimang.

Ja jo absolut, men så himla kul! Ja absolut ska du ta det som en komplimang, men vill veta liite mer på just bit-terminologi, en halv plate sa du? Hur räknar man då en plate? är det höjden utan stud (tänk tile, är en tile en plate hög?) tre plates blir ju en brick, men är man jättenoga så är väl då tre plates plus en stud en brick (med stud typ) Hängde du/ni med? :-)

Stigge72

Citat från: o0ger skrivet 18 December 2015 kl. 13:46
Dags för Helgutmaning nr 6!

Ganska fint va? :)
Riktgt fint.

Jag har provat ett antal olika varianter, men lyckas hamna en halv plate fel någonstans hur jag än försöker. :-/

Citat från: Nilseman skrivet 19 December 2015 kl. 00:15
Citat från: o0ger skrivet 18 December 2015 kl. 23:36
Citat från: Nilseman skrivet 18 December 2015 kl. 22:33
Jahapp, dags för fredagens huvudvärk igen då  :P Du är riktigt farlig med dessa utmaningar. Blä vad man får tänka.
Det är ju valfritt! :D Jag väljer att ta ditt klagande som en komplimang.

Ja jo absolut, men så himla kul! Ja absolut ska du ta det som en komplimang, men vill veta liite mer på just bit-terminologi, en halv plate sa du? Hur räknar man då en plate? är det höjden utan stud (tänk tile, är en tile en plate hög?) tre plates blir ju en brick, men är man jättenoga så är väl då tre plates plus en stud en brick (med stud typ) Hängde du/ni med? :-)
Knoppen/studen/pluppen lägger man på efteråt.
En tile är lite knappt en plate, om jag minns rätt.

Nilseman

Ja! fick till det, Måste utöka min arsenal på bitar efter dessa utmaningar, man saknar en del ;-)

Peter S

Får ett litet hål i mitten hela tiden... Måste hitta en annan approach (och andra bitar).

Dark_Link

Helt klart vackraste utmaningen hittills! :D

o0ger

Citat från: Nilseman skrivet 19 December 2015 kl. 00:48
Ja! fick till det, Måste utöka min arsenal på bitar efter dessa utmaningar, man saknar en del ;-)

Man bör äga minst en av varje bracket och SNOT-brick! ;)  Eller kanske minst 10 snarare.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Dark_Link skrivet 19 December 2015 kl. 08:33
Helt klart vackraste utmaningen hittills! :D
Tack! Jag har en ganska fin på gång till nästa helg också ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Emma

Men ååå, varför sitter inte bitarna ihop....
Region Mitten

o0ger

Sådär! Nu är det måndag. Utmaningen är slut! Det var inte jättesvårt denna helg tydligen ;)

Det många av er kom på (och som jag ville att ni skulle upptäcka) var vad som händer när man sätter ihop fyra st 99206. Det blir ett väldigt snyggt litet SNOT-"hjul".

Först hade jag tänkt att använda vanliga slopes istället, men sen upptäckte jag att det gick att göra på ett mycket enklare sätt (längst till höger), så jag bytte till curved slopes istället. Men det blir riktigt snygg med slopes också tycker jag. De fyra sidorna blir (nästan) samma dimensioner. (fasningen på en slope är inte exakt en halv plate)

Bra jobbat allihop! Jag tycker det är kul att det är så många som orkar engagera sig i mina små byggen!

Peter S

Aha, det var en hel plate mellan hörndelarna. Jag hade fastnat på en halv plate, så jag försökte med vanliga brackets.

o0ger

Citat från: Peter S skrivet 21 December 2015 kl. 11:18
Aha, det var en hel plate mellan hörndelarna. Jag hade fastnat på en halv plate, så jag försökte med vanliga brackets.

Ja, bredden skulle ju vara 4 pluppar :) Hörnbiten (6091) är ju två pluppar lång och 4 plates hög. 2 pluppar = 5 plates. Alltså blir det en hel plate mellan. (Varje sida är alltså 2 pluppar + 4 plates + 1 plate).  :o

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 21 December 2015 kl. 10:32
Bra jobbat allihop! Jag tycker det är kul att det är så många som orkar engagera sig i mina små byggen!
Tack själv, vi är nog många som klurar och klurar men inte kommer i hamn, men der är alltid lika kul att titta på svaren och upptäcka hur "enkelt" det är  ;D
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Stigge72

jag snöade in totalt på 4070 och 87087, men hur jag vände och vred och var det alltid en plate fel någonstans.

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 21 December 2015 kl. 10:32

Och hur fäster man 99206 botten mot botten, som längst till höger? Eller sitter de ihop av bitarna som man monterar utanpå?

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 21 December 2015 kl. 21:35
Och hur fäster man 99206 botten mot botten, som längst till höger? Eller sitter de ihop av bitarna som man monterar utanpå?
De sitter ihop av bitarna man sätter utanpå. Så det är inte en lika elegant lösning, men just i det här bygget hade det funkat.