o0gers Helgutmaning

Startat av o0ger, 13 November 2015 kl. 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

janho

Citat från: Emma skrivet 27 December 2015 kl. 21:25
Citat från: o0ger skrivet 27 December 2015 kl. 21:21
...

Jag kommer ändå ge godkänt för den lösningen eftersom jag redan sagt att det var ok och det kanske inte var tydligt i min beskrivning av utmaningen. Men från och med nu kommer jag vara hårdare. :) ok?

Det var kanske min lösning? Jag ska ta en titt till på min kub.

Jag tror det ska vara mina faktist... Tack då! :)

När jag kommer hem ska jag prova min lösning med fysiska bitar för att kolla om den funkar på riktigt. Och emellan ska jag också fortsätta söka för en annan lösning.

EpsilonEta

Jag har hittat en möjlig lösning. Måste bara hem till LDD för att kontrolera och lämna in. Tack för extra tid.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Jimpen

Gaaaaaah, jag blir tokig! Får inte rätt på det. :o

janho

Är det så att lösningen får innehålla några "olagliga" förbindelser? Jag kan inte tanka på något annat än så... Men jag är helt nyfiken för vad det ska vara!

andreaseldh

Citat från: janho skrivet 03 Januari 2016 kl. 19:08
Är det så att lösningen får innehålla några "olagliga" förbindelser? Jag kan inte tanka på något annat än så... Men jag är helt nyfiken för vad det ska vara!

Nej, inga olagligheter. Den går t.o.m. att bygga i LDD!

janho

Citat från: andreaseldh skrivet 03 Januari 2016 kl. 19:54
Nej, inga olagligheter. Den går t.o.m. att bygga i LDD!
OK, tack. Jag ska söka vidare...

o0ger

Det beror på vad man menar med olagligt. Bara för att det går att bygga i LDD så är det ingen garanti för att det följer Lego guidelines. Men jag har hursomhelst byggt min lösning i LDD utan större problem så det borde inte vara hur olagligt som helst. Alla bitar i bygget sitter ihop. Superkalle får gärna validera bygget när lösningen presenteras imorgon ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Ufff. Det var en tuff match. Jag är osäker på att lösningen jag hittat är den rätta men jag gör ett försök nu iaf..

Dark_Link

Lite i sista minuten och med febrig och konstant vaknande 2-åring lyckades jag krysta ihop en lösning! :D

o0ger

Hej!

Välkommen till ett nytt fantastiskt LEGO-år fullt av nya möjligheter! :)

Nu har ni haft mer än en vecka på er. Många har löst utmaningen. Kul att så många engagerar sig även i juletider!

Lösningen är en ganska kompakt skapelse med 6 studs per sida. Så varje 1x3 tile sitter fast med 2 studs. Jag har fått in många varianter. I många av lösningarna sitter flera tiles med bara en stud. Det funkar också såklart. Men så här hade jag tänkt:

Många som skickat in lösningar påpekade också att de inte började gråta av glädje när de kom på det så de var inte säkra på att de hade gjort rätt! :D

Jag tycker hursomhelst att lösningen är smått fantastisk... och legal?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Ett gammalt dokument från Jamie Berard som kanske kan svara på frågan. Antar att den fortfarande gäller. Se sida 4.

http://bramlambrecht.com/tmp/jamieberard-brickstress-bf06.pdf
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Ok. Men nästa utmaning blir helt legal. Promise

janho

Citat från: Magnus den store skrivet 04 Januari 2016 kl. 11:58
Ett gammalt dokument från Jamie Berard som kanske kan svara på frågan. Antar att den fortfarande gäller. Se sida 4.

Ja, baserad på det dokumentet undvikade jag också o0gers lösning. Men jag måste säga att jag gillar också mycket mer o0gers lösning en mina!

Peter S

Citat från: o0ger skrivet 04 Januari 2016 kl. 11:29
Jag tycker hursomhelst att lösningen är smått fantastisk... och legal?
Men vacker! Och det var ju huvudsaken! ;D

andreaseldh

Citat från: Magnus den store skrivet 04 Januari 2016 kl. 11:58

Den illegala kopplingen på sidan 10 användes i det officiella setet Frihetsgudinnan

Osäker på om sidan 22 används i Mini Cooper eller om det är andra bitar?

På sidan 24 finns en koppling som liknar en minifig som håller en tile i handen, som visas på sidan 32 som laglig. Vad är skillnaden?