Det långsiktiga hållbara samlandet ...

Startat av Mikael Sol, 06 April 2015 kl. 10:16

Föregående ämne - Nästa ämne

ColA

Det vore en dröm att kunna ha allt framme uppbyggt i små världar beroende på tema 😳

Nybohov Creation Ltd.

En tråd på Facebook gled över i de problem samlandet har resultera i. Hur vet man när samlandet inte längre är hållbart/hälsosamt? Hur ska man hantera det?

Som jag skrev på Facebook: Samlarivern skapar ibland en olustkänsla, på samma sätt som när jag fattar att folk omkring mig har alkoholproblem.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Peter S

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 08 Juni 2016 kl. 20:52
En tråd på Facebook gled över i de problem samlandet har resultera i. Hur vet man när samlandet inte längre är hållbart/hälsosamt? Hur ska man hantera det?

Som jag skrev på Facebook: Samlarivern skapar ibland en olustkänsla, på samma sätt som när jag fattar att folk omkring mig har alkoholproblem.
Så länge det inte påverkar personens möjligheter att ha ett normalt socialt liv är jag inte säker på att det är ett problem. Man ska inte moralisera över andras sätt att göra saker som inte stämmer överens med egna erfarenheter...

lingonfil

Citat från: Peter S skrivet 08 Juni 2016 kl. 22:24
Så länge det inte påverkar personens möjligheter att ha ett normalt socialt liv är jag inte säker på att det är ett problem. Man ska inte moralisera över andras sätt att göra saker som inte stämmer överens med egna erfarenheter...

Word.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: lingonfil skrivet 08 Juni 2016 kl. 22:47
Citat från: Peter S skrivet 08 Juni 2016 kl. 22:24

Word.
Jag moraliserar inte, var får ni det ifrån?

När det blir ett problem, hur ska man då hantera det?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Peter S

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 08 Juni 2016 kl. 23:18
Jag moraliserar inte, var får ni det ifrån?

Jag har inte läst inlägget på FB, så jag påstår inte att du gör det. Talar bara om det i svepande ordalag.
"Samlarivern skapar ibland en olustkänsla" tolkade jag som att det skapade en olustkänsla hos dig, men det kan ju vara fel. Men det kanske är en olustkänsla inför ditt eget samlande, vad vet jag?

Beroenden oavsett typ hanteras bäst genom att den beroende blir medvetandegjord och själv vill bryta med beroendet. Det kan betyda att man påpekar beroendeförhållandet och hjälper till att bearbeta det. Generellt sett tror jag KBT är en bra metod som inte anklagar utan bara hjälper till med att hitta sätt att förhålla sig till det. Dvs om man själv vill bli hjälpt så hjälper KBT med att hitta metoder.

Men det kan ju vara tillfälliga känslor också, så som när man ätit för mycket på ett smörgåsbord eller känner ruelse dagen efter ett sjöslag. Det behöver inte automatiskt betyda ett missbruk. De känslorna brukar innehålla en del fysisk påverkan och en del Luther på axeln i väl avvägd dos...

AndersI

Man ska definitivt inte fundera så mycket på vad man tror andra tycker!

Men visst kan samlande (eller internet-ande, eller tv-tittande, eller vad som helst) bli för mycket, för uppslukande. Vårt internet har varit nere sedan i fredags då åskan gick, och helt plötsligt finns det gott om tid till både det ena och det andra hemma när jag bara kommer åt nätet på arbetstid :-)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Nybohov Creation Ltd.

Jag borde nog ha skrivit köp-ivern istället för samlar-ivern. Det är inget fel på att samla.

Det jag menade med olustkänsla är att det garanterat finns de som inte har kontroll över sitt köpbehov, och att det kan ställa till problem. Frågan är då hur de reagerar när andra visar upp vad de har köpt, kanske för pengar de inte heller har. Risken är att köpbeteendet triggas av det.

Kanske är det för att jag själv inte vet om jag har kontroll. Jag tror att jag har det, men det tror väl alla som sitter fast i ett beroende? Visst, det är inga stora engångssummor, men några beställningar här och några där kan blir en ansenlig summa. Det är lätt att "glömma" att tänka tanken: Behöver jag verkligen detta set eller dessa bitar? Jag tror att det är lätt att man dras med och gör inköp som inte är nödvändiga eller genomtänkta.

Jag kanske är känslig, men det klingar lite illa i mina öron när man kallar Bricklink för Cracklink, när någon undrar vilket av två set de ska köpa och får svaret att de ska köpa två av varje, när man visar vilka dyrgripar man kommit över och den där roliga mardrömmen om att frun säljer Legot till det pris man sagt att det kostar.

Jag haft dessa funderingar en längre tid och ofta tänker jag på denna reklamfilm, Va som folk!".

Peter S

Köpberoende behandlas också effektivt med KBT... ;)
Förstår hur du tänker och har funderat en hel del i samma banor. Det är definitivt ingen billig hobby och man lockas lätt med. Att utsätta någon för grupptryck likt den i filmen är oerhört dåligt, oavsett vad som ska övertalas. Men jag tror inte heller att tysta ner frågan är särskilt effektivt. Vi kanske ska starta en AA? Anonyma AFOLs? (Varför heter det så egentligen? Enligt filmerna inleds sessionerna med att man sitter i ring och presenterar sig. Inte så anonymt...) Kanske också säga rent ut att man tyvärr inte har råd. Så som nyktra alkoholister gör...

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 09 Juni 2016 kl. 19:43
Köpberoende behandlas också effektivt med KBT... ;)
Förstår hur du tänker och har funderat en hel del i samma banor. Det är definitivt ingen billig hobby och man lockas lätt med. Att utsätta någon för grupptryck likt den i filmen är oerhört dåligt, oavsett vad som ska övertalas. Men jag tror inte heller att tysta ner frågan är särskilt effektivt. Vi kanske ska starta en AA? Anonyma AFOLs? (Varför heter det så egentligen? Enligt filmerna inleds sessionerna med att man sitter i ring och presenterar sig. Inte så anonymt...) Kanske också säga rent ut att man tyvärr inte har råd. Så som nyktra alkoholister gör...
Det är lite det som är tanken – att lyfta på locket.

Peter S

Du vet: på samma sätt som när en kollega stinker svett: Man måste ta sig i kragen och konfrontera och erbjuda sig att hjälpa. Lättare sagt än gjort.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 09 Juni 2016 kl. 21:10
Du vet: på samma sätt som när en kollega stinker svett: Man måste ta sig i kragen och konfrontera och erbjuda sig att hjälpa. Lättare sagt än gjort.
Precis, eller en kollega som pratar l-i-t-e för ofta om alkohol men inte visar några andra tecken på att ha problem.

Peter S

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 09 Juni 2016 kl. 21:27
Precis, eller en kollega som pratar l-i-t-e för ofta om alkohol men inte visar några andra tecken på att ha problem.
Och där kommer vi till kärnpunkten. Jag gillar alkohol. Både som kulturyttring, som måltidsdryck och som berusningsmedel. Pratar gärna om det och dricker ofta. Anser mig inte ha problem, liksom miljoner fransmän. Jag vill inte bli hjälpt... Å andra sidan håller jag mig på en lagom nivå, enligt mina egna normer. Ja ni har ju sett själva hur illa det kan bli. Tappar inte omdömet, tar aldrig några återställare och stannar aldrig hemma från jobbet pga baksmälla. Har jag problem? Beror på vem man frågar.

SvanteOlof

En viktig person i min närhet har sagt att jag blir maniskt intresserad av lego och legoköpande, sorterande, byggande osv. Nästan som ett missbruk har denne sagt. Nu har jag lång erfarenhet av blandmissbruk och vet att det jag nu sysslar med är något annat. Det är mycket svårt att sätta fingret på missbruk tycker jag. Eller kanske inte. Det beror på vem jag pratar med men förenklat skulle jag vilja säga när man gör något bara för att stillfredställa frestelse eller lust och sedan upprepar det samma gång på gång utan att känna sig tillfreds. Jag har slutat med alkohol, piller och hasch och sånt och det är inte ens lite svårt att hålla sig borta. Lego är inte ett substitut för droger för min del utan jag som hittat tillbaka till den kreativa lusten. Kreativitet kan såklart vara manisk och därför onyttig men jag tror inte det är vad jag sysslar med. Shoppingmissbruk är väl när man handlar saker utan att ha råd och sedan fortsätter att handla för att stilla ångern över att ha spenderat över tillgångarna. Vi kanske alla har problem mer eller mindre med nästan allt möjligt.

Jaja. Jag bara skriver och ältar. Vad kan vi göra för att stötta varandra om man anar att någon har problem? Jag vet inte.
ordvits: studsmatta = 4186

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Peter S skrivet 09 Juni 2016 kl. 21:46
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 09 Juni 2016 kl. 21:27
Och där kommer vi till kärnpunkten. Jag gillar alkohol. Både som kulturyttring, som måltidsdryck och som berusningsmedel. Pratar gärna om det och dricker ofta. Anser mig inte ha problem, liksom miljoner fransmän. Jag vill inte bli hjälpt... Å andra sidan håller jag mig på en lagom nivå, enligt mina egna normer. Ja ni har ju sett själva hur illa det kan bli. Tappar inte omdömet, tar aldrig några återställare och stannar aldrig hemma från jobbet pga baksmälla. Har jag problem? Beror på vem man frågar.
Det ÄR svårt att avgöra vad som är ett problem. Samma beteende kan vara hanterbart för vissa men inte för andra. Det gör det också svårt för de som är runt omkring.