Det långsiktiga hållbara samlandet ...

Startat av Mikael Sol, 06 April 2015 kl. 10:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Mikael Sol

Hej, jag heter Mikael och jag är nykter Lego-samlare ...

En sak som just slog mig är att jag samlat på Lego sedan 1999. Det gör att jag har en rätt stor samling nu efter 16 år. Eftersom jag har bättre ekonomi nu jämfört med när jag var 18 eller när jag pluggade på högskola så är det inte helt omöjligt att jag de kommande 16 åren kommer köpa ännu mer Lego än vad jag gjort hittills. Redan nu är det ett problem med utrymme. Jag vill absolut inte sälja något.

Men hur tänker ni kring det långsiktiga samlandet? Hur ska ni ha plats för allt? Måste man skaffa ett större boende? Det brukar bli dyrare vilket innebär ... färre Lego-köp!

Jag har seriöst börjat överväga att köpa en villa med en stor källare som i Lego-filmen. När jag kollade senast fanns det dock bara en enda villa med källare till salu i Malmö när jag kollar på Hemnet och den är bara på 70 kvm.

pehter aka ibbe

Mycket tror jag beror på livet i övrigt. Om du bor själv så kan du disponera en villa lite hur du vill, problemet är om familjeförhållanden ändras då kanske rummen måste utnyttjas till annat  ;D

Och en stor fråga kan vara hur centralt vill du bo? Om du kan tänka dig att bo lite utanför så brukar det finnas större utbud, vet inte hur det är runt Malmö.
Ett litet tag efter vi hade fått en dotter så "spontanköpte" vi ett hus en bit utanför Linköping. Visserligen tar det 25 min till jobbet men för en tredjedel av vad ett hus eller halvstor lägenhet skulle kosta i Linköping så har vi massor av utrymme, inte bara för Lego utan även för mycket annat som man har samlat på sig   8) 
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Ashman

Jag har inte samlat så länge men har ändå märkt att det blir lite problem. Min strategi är att börja plocka ner uppbyggda set och lägga dem i påse istället för originalkartong. Min plan är att inte köpa bara för att det är ett bra erbjudande, för jag har många sådana set som jag egentligen inte jättegärna vill ha. Istället satsa lite mer avancerade större grejer, i mitt fall andras byggares technic MOCs som är rätt dyra, men tar lång tid att bygga och är roliga att ha. 

Om du ska köpa hus med källare, kolla noga lukten. Kan vara bättre att satsa på hus med vind.

littlespleen

Önskar jag blivit klokare så tidigt som 1999 :)
Källare är oslagbart med lite ljusinsläpp och jag behöver inte ens städa bort legot för jag har sällan folk där nere.
Blev nytänd på lego i höstas, har bara hunnit skaffa ett par skrivbord.
Används mest till byggrum.

shutter

En befogad fråga.
Jag har sedan 2005 samlat på LEGO som vuxen, dvs precis när City introducerades. Nu börjar det bli trångt hemma ;)
En del set har jag nerpackade i zip-lock påsar i en kartong och de tomma förpackningarna sparade på vinden.
Jag tycker det är så synd att inte kunna ha legot framme så jag letar nu aktivt efter en permanent utställningslokal till min samling. Dvs ett museum.

Mikael Sol

Ja, man vill ju ha ett utrymme där man lätt kan välja att inte släppa in solljus. Vi hade en seriös översvämning i källarförrådet i somras så vind kan vara ett bättre alternativ. Minns från min barndom en bekant till mina föräldrar som hade ett stort tåglandskap på sin vind.

Det är också lite av en säkerhetsaspekt. Jag och min sambo ska få vårt första barn i sommar och vill inte att han ska sätta Lego i halsen när han börjar krypa runt.

Källare/vind har fördelen att det är utrymmen som är socialt godkända att ha lite röriga ...

Ashman

Malmö och källare är tyvärr ofta lika med översvämning... Vi klarade oss vid den stora översvämningen i höstas men flera på vår gata fick hela källaren full med avloppsvatten. Allt förstört. Efter det plastade jag in alla oöppnade set i soppåsar och ställde upp dem på en metallhylla eller flyttade upp dem på vinden.

Småbarn och lego är svårt tycker jag. Min tvååring delar rum med sin ena storebror som har massor av "smålego". Den lille vill såklart inte leka med Duplo längre eftersom storebrorsorna kör smålego så jag har släppt spärrarna. Egentligen känns han för liten med tanke på att han fortfarande stoppar en del grejer i munnen, så jag är med så ofta det går, men det ligger ju lego överallt i huset så full koll är omöjligt att ha.

Majkel

En stor samling betingar för det mesta ett större värde och därför verkar källare vara ett sämre val då fukt påverkar kartonger och papper och finns det risk för översvämning blir det än värre. Angående barn så är nog en låst dörr att föredra om man inte vill riskera kartongernas integritet, det skyddar ju även mot ätande av bitar...

Solljus är bra, det blir man glad av. UV-ljus kan filtreras bort med film eller i själva glasrutan :)

En möjlighet är ju att bygga en friggebod eller attefallshus om man har en tomt och ett hus men ingen plats... Men som du nämner så innebär ju det en kostnad... Det är väl som vanligt att man inte kan få allt...

Mikael Sol

Jag har övervägt att hyra plats i en ateljé så småningom och ha samlingen där, men då har man ju inte samma tillgång att småpilla med klossarna som man har hemma.

shutter

Citat från: Mikael Sol skrivet 06 April 2015 kl. 19:02
Jag har övervägt att hyra plats i en ateljé så småningom och ha samlingen där, men då har man ju inte samma tillgång att småpilla med klossarna som man har hemma.
Angående småpill tänker jag mig en levande utställning där jag kan komma och pilla så ofta jag orkar. Bygga om, bygga till, ta bort, ja ni förstår.

Ashman

Citat från: Mikael Sol skrivet 06 April 2015 kl. 19:02
Nu är jag kanske lite neggo, men baserat på egen erfarenhet från att få barn, så är det fel väg att gå om du flyttar ut en hobby från hemmet  :) Istället brukar man få flytta hem sina intressen. Istället för att gå på yoga får man köpa en yoga-dvd osv. Lego-bygge hemma är en superbra hobby att ha med småbarn (förutom att de river allt och kan sätta i halsen förstås...)

skitkid

Jag bor i centrala Malmö i lägenhet. Har ett rum i lägenheten som är "mitt", där finns allt mitt Lego, och allt annat mög jag gillar att samla på. Rummet är kanske 10kvm. och rymmer två skrivbord, flertalet hyllor och drivor med verktygsväskor och Legolådor. Kommer nog kunna få in ett landskapsbygge på ytterligare ett skrivbord samt allt Lego på väggmonterade hyllor innan jag flyttar eller trillar av pinnen. Så hus är inget tvång.
/skitkid

swestar

Har också haft en hel del tankar kring det långsiktiga samlandet. Känner att det här med lego inte längre är på en hobbynivå utan har gått över till en livsstil istället. Där begränsningar för mitt utövande sitter i 3 olika sammankopplade variabler. Ekonomi, utrymme och tid. För att jag ska kunna utöva denna livsstil på bästa sätt måste jag få ihop en bra ekvation av dessa så det passar mig(Inte lätt ;)). Så ja, jag måste skaffa ett större boende och ja, det kommer att bli dyrare. Om det blir färre lego inköp på grund av det? knappast troligt. Får dra ner på annat eller/och öka inkomsten.  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

CopMike

Ett Shurguardförråd för de ca 40 flyttlådorna som definitivt inte ryms hemma funkar också!