Minifigurer och dekaler custom made

Startat av shiftaltcmd, 10 Mars 2015 kl. 19:20

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Jag har kommit på två olika motiv som jag skulle vilja ha tryckta på ett par olika färgtorsos vardera. Men det lär ta lite tid att både designa trycket och leta fram rena torsos att trycka på.

Record

Jag vill skriva att jag verkligen sökte perfektion och det fick jag.
Hade nog inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att just Fredriksbergs Bruk och BAB örnen skulle bli så pricksäkert, men det är också det som bär upp hela bygget och för mig personligen är det
med stolthet jag visar upp det,  jag har förklarat för många att jag fått dessa ritade av en kompis i Sundsvall, och jag tycker du skall ta åt dig av framgången med detta bygge, det hade inte varit det det är utan dig, det menar jag verkligen!
Friskt satsat, hälften vunnet..

swestar

J-a vilket arbete du lägger ner. Och j-a vad snyggt det blir. :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Peter S

Otroligt vad bra det blev! Är djupt imponerad av graden av noggrannhet och utförande! Vilken tur att alla originalbokstäver satt kvar, om än på halv stång. Vad är de gjorda av? Emaljerad plåt? Då är det lättare att förstå bokstävernas udda utseende. Men R-en verkar vara identiska så det handlar nog om en mall ändå.

shiftaltcmd

Har anpassat de svenska vägmärkena efter lego-standard.
Storlekarna är anpassade efter legos roadsigns 890, 892, 30261 och 30258. Namnskyltarna får plats på tiles 1x. Går naturligtvis att skriva ut på legos roadsigns men det ställer högre krav på noggrannhet och tar då längre tid.
Märkena finns att hämta hos Transportstyrelsen. Hittade också typsnittet Tratex så det går att göra exakta orts- och vägnamn.
Den officiella blå tyckte jag blev lite för mörk och min påhittade för ljus. Får pröva en tredje omgång mitt i mellan.
Utskrivet på genomskinlig vinyl, vit färg underst så de går att sätta på färgad/mörk bakgrund. Tyvärr är dekalerna inte skurna, så det får man göra själv, men man behöver inte vara jättepetig då bakgrunden är genomskinlig.
Övergångsstället får jag byta ut mot en minifig. Förslag på andra märken som kan "legofieras"?

AndersI

Ett sånt där vägmärkesark skulle jag definitivt vilja köpa av dig - om du tänker/kan/vill ägna dig åt sådant - speciellt om ESKILSTUNA förekommer några fler gånger :)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Peter S

Wow! Supersnyggt! Jag tycker inte att dina blå hade fel färg. Kanske lite 50-tal i färgen, men eftersom de idag är reflekterande så går det inte att säga exakt vilken färg de har ändå.

Om jag skulle få önska fritt är det svenskspråkiga butiks- och serviceskyltar. Det finns en handfull skyltar, "pizza" och liknande från stadskvarter men inte Apotek, Livs, Närköp, osv. Ser framför mig ett antal stadskvarter som skulle kunna bli ännu roligare om man slapp klossa namnet eller använda bokstavsbitar.

shiftaltcmd

Citat från: Peter S skrivet 17 Mars 2015 kl. 08:15
Otroligt vad bra det blev! Är djupt imponerad av graden av noggrannhet och utförande! Vilken tur att alla originalbokstäver satt kvar, om än på halv stång. Vad är de gjorda av? Emaljerad plåt? Då är det lättare att förstå bokstävernas udda utseende. Men R-en verkar vara identiska så det handlar nog om en mall ändå.

Tackar!
Säkert en mall gjord i kartong, masonite eller liknande. Den som har gjort det hade nog inte full koll på bokstävers anatomi.
Företag och loggor var väl inte lika hårt "mallade" som det är idag. När jag sökte runt på BAB och Billerud blev det en mängd varianter på typsnitt, färger, örnar ... Men det gjorde inget, man kände igen företaget ändå.

shiftaltcmd

Citat från: AndersI skrivet 23 Mars 2015 kl. 11:29
Ett sånt där vägmärkesark skulle jag definitivt vilja köpa av dig - om du tänker/kan/vill ägna dig åt sådant - speciellt om ESKILSTUNA förekommer några fler gånger :)

Får fundera på det.  :)

shiftaltcmd

Klassiska hockeyspelare.
Då är frågan om man ska göra hela förstafemman: Fetisov, Kasatonov, Makarov, Krutov och Larionov.

dalle

Citat från: shiftaltcmd skrivet 06 April 2015 kl. 14:50
Klassiska hockeyspelare.
Då är frågan om man ska göra hela förstafemman: Fetisov, Kasatonov, Makarov, Krutov och Larionov.
Du får inte glömma Tretiak i målet. Vad gäller frisyren så var de svarthåriga. Blir svårt att hitta hjälmar till dom. Kanske ska du satsa på canadiker från 70-talet som Bobby Orr, Bobby Hull och Phil Esposito. De spelade oftast utan hjälm.

andreaseldh

Den moderna skateboardhjälmen kanske kan passa som klassisk hockeyhjälm?

Record

Ställer mig i kö på en nr4 (ORR)direkt :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

shiftaltcmd

Alla i Sverige kan ta sig ett eget vapen, man eller kvinna spelar ingen roll, frälse eller ofrälse.
Bara två regler. Man får inte ta samma vapen som någon annan och man får inte använda en kunglig krona (en krona som går ihop upptill, en öppen krona går bra.
www.heraldik.se är en utmärkt plats att börja på om man är intresserad.
Det man får passa sig för är om man vill använda tex en kommuns vapen i en logotyp för ett företag. Då kan kommunen, bolagsverket eller statsheraldikern vilja ha ett ord med i laget.
Men det är inga problem att använda vapnen till en legoarmé.

Jag har alla länsvapen och de flesta kommunernas. Gamla kommuner som försvann med kommunsammanslagningarna och sockenvapen är lite pyssligare att hitta.

Jag kommer ursprungligen från Hedemora, granen, i Dalarna, armborstpilarna.
Den gröna granen blev lite för mörk, får ljusa upp den. Eventuellt också förenkla den, istället för sex grenar på varje sida ta fyra grenar.
Tre kronor behöver vara någon millimeter större för att verkligen synas.

Sundsvall har egentligen en hjälm och två korslagda musköthållare som vapen. Så alla barn tror att det är en piratflagga. Draken är egentligen Sundsvalls logotyp.
Den gyllene granen är Sundsvalls medeltidsförening, Gyllengran. Tänkte ge några som gåva.

Fick i uppdrag att göra en blixtvarg. Gillar nog den med blixten i pannan bäst. Men det är svårt att se när den blir riktigt liten.

Swebrick måste ju ha några riddare också. Gör man tröjor så kan man ha texten med. Medeltida riddare, då blir det bara klossen.

Magnus den store

Snyggt! Det där är något som jag velat göra länge. Kanske inte hela vapnet men åtminstone en egen sköld. Swebrick borde också ha en egen sköld. Kanske inte med en Legokloss som den skölden du gjort. Det blir lite otidsenligt för att passa i en medeltida miljö. Färgschemat rött, vitt, svart kan däremot funka.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!