Minifigurer och dekaler custom made

Startat av shiftaltcmd, 10 Mars 2015 kl. 19:20

Föregående ämne - Nästa ämne

shiftaltcmd

Jag har börjat experimentera lite mer med tryck på Lego och tänkte dela med mig här av vad jag har gjort.
Att göra något så litet ställer en del krav. Hur liten kan läsbar text vara? Hur fina detaljer kan man få med? Hur tjocka linjer ska jag använda? Färger för att få tillräcklig kontrast. Hur mycket kan man förenkla utan att man tappar igenkänningen?

Börjar med en liten teaser. Jag och farsan har försökt uppfostra Lillemannen och nu är Lilleman värre än både pappa och farfar.

Anders67

En snabb kommentar, jag tror att jpeg kompressionen av bilden stör mer än vad tryckkvaliten gör.
Den minfig gubben jag fick när vi byggde åhlenshuset var i utmärkt kvalitet, inga taggigheter även om det var liten text.
Baserat på detta tror jag att undviker man ljusa färger som har större dithring/raster så blir det nog nära tryckt kvaliet.
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Nextuz

får jag köpa dem? :D
Har ett litet 11-årigt leksandsfan i familjen :D

Skulle stått
MY
04

På baksidan med på den vita ;)

Odidoma

Helt ok tryck med utrymme för förbättring. Om det inte är för krångligt så tror jag många på forumet är intresserad av att köpa en individuell torso, jag är definitivt det.

Record

Citat från: Nextuz skrivet 10 Mars 2015 kl. 19:54
får jag köpa dem? :D
Har ett litet 11-årigt leksandsfan i familjen :D

Skulle stått
MY
04

På baksidan med på den vita ;)

Håll dig till Köp&sälj tavlan med sånt här ;)

Intressant iaktagelse för övrigt, ingen av de avbildade mf är i vital ålder, endera har LIF  tiden bakom sig eller framför sig.. ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

jalex

Ser snyggt ut! Hur har du gjort för att trycka dem?
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

dalle

Vilket vackert tryck. En sån torso skulle man vilja ha.
:)

Odidoma

Citat från: Odidoma skrivet 10 Mars 2015 kl. 20:17
Helt ok tryck med utrymme för förbättring. Om det inte är för krångligt så tror jag många på forumet är intresserad av att köpa en individuell torso, jag är definitivt det.
jag såg min kommentar nu igen och tyckte den lät lite otrevlig, inte min avsikt. Jag gillade trycket/initiativet men det ser ut att kunna förbättras. Hoppas du inte tolkade det som nedlåtande.

sjerdna

Citat från: dalle skrivet 11 Mars 2015 kl. 07:19
Vilket vackert tryck. En sån torso skulle man vilja ha.
:)
Tvärtom, det var de fulaste Lego-kropparna jag någonsin sett.
Förstör inte Legot på sånt här sätt  >:(  ;)

#Andreas

shiftaltcmd

Superhjältar och soldater finns i massor så jag har försökt köra lite mer svenskt.
Det är speciellt att arbeta så smått som man gör med Lego. Man måste skala bort detaljer och förenkla men man ska fortfarande med en snabb blick känna igen vad det är.

Försökte först bevara alla sex blommorna på torson. Insåg att de blev för små. Tog bort två. Minskade också antalet blommor i förklädet.
Den gula färgen blev gulgrön i mitt första försök. Man måste först lägga vit färg för att sedan kunna trycka en ljusare färg ovanpå. (Även Lego slarvar med detta till och från) Slarvade med det vita först. Syns tydligt hur mycket bättre det gula är i sista versionen.
De gröna blombladen försvinner nästan helt. Storleken är ok men kontrasten mellan blått och grönt är för liten.
Fler dräkter blir det, måste bara bestämma mig för vilka. Kan ju inte ha svensk midsommar utan folkdräkt.

Det vita till Steve Jobs blev inte helt bra. Ska jag göra en till så kör jag ett extra lager vitt som med Sverigedräkten.

Tektor

Snyggt!
Vad använder du för teknik för trycket?

shiftaltcmd

Använder en bläckstråleskrivare där man kan höja och sänka skrivarhuvudet beroende på hur tjockt material som används. Färgen härdar med UV-ljus, ingen fara för plasten dock, det behövs bara några sekunder.
Färgen lägger sig ovanpå ytan, så det märks och känns om drar över ytan med fingertopparna. Speciellt då man lägger färg i flera lager.
Skrivaren har de vanliga färgerna cmyk plus vitt och lack. Det går att bestämma i vilken ordning färgerna/lagren ska läggas.

Största skillnaden mot Lego är att de trycker med en "ren" färg. Legos gröna är en färdigblandad nyans, precis som när man köper färg till huset. Skrivaren måste blanda cyan och gul för att få grönt. Det ger ett "grynigare" utseende. Toningar är svårt att göra snyggt, speciellt i så litet format, och det skippar ju Lego helt och hållet. Se blomman i bilden, den är helt OK i större storlekar men blir inte bra i minifig-skala.
Lego kan också trycka med metallic-färger som skrivaren inte alls kan.
Med färdigblandade färger kan man också få "starkare" mer mättade färger som är omöjliga att efterlikna i cmyk-tryck. J-t svårt att matcha Legos färger med vanligt cmyk-tryck.
Lego trycker med tampo(ng)tryck, padprinting på engelska. Man kan beskriva det som en mjuk stämpel, därför de kan trycka på armar och huvuden, stämpeln formar sig efter ytan. Jag kan bara trycka på plana ytor. Legos bästa maskiner verkar klara 5 tryck/färger och dubbelsidigt tryck.

Bäst resultat blir det i skrivaren om det bara behövs 1-2 färger. Sämre resultat om det är ljusa nyanser och 3-4 färger måste användas.
Vi håller på uppgraderar så snart ska vi kunna skriva ut med 1200 dpi, allt som jag har gjort hittills har gjorts i 600 dpi.

Tektor

Coolt - inga skrivare man vanligtvis har hemma alltså.
Har du specialpatron för den vita färgen, i samma skrivare?

shiftaltcmd

Citat från: Tektor skrivet 12 Mars 2015 kl. 11:30
Coolt - inga skrivare man vanligtvis har hemma alltså.
Har du specialpatron för den vita färgen, i samma skrivare?

Nej, skrivaren är fyra meter bred och tre meter lång.
Skrivaren kan ha sex färger/patroner och vi valde vit och lack som komplement. Gick också att välja metallic och primer. När man väljer kan man inte få allt.

Vi valde också en "mjuk" färg som fungerar på tex vinyl för att göra bildekor. Det får nog bli nästa presentation.
Det finns också en hård variant som blir mer som emalj.

shiftaltcmd

Fredriksbergs bruk
Hjälpte Record med dekaler till bruket.
Jag uppfattade det som att han var ute efter perfektion, även om jag kanske tog det ett snäpp för långt.
Detta var de två första bilderna som jag hade.

Lite för små för att riktigt kunna se detaljer. Örnen var också tagen snett nedifrån så det skulle bli extra jobb att få perspektivet rätt.
På den första bilden var "G" dolt och hade inte blivit rätt om Record inte fått fram fler bilder.

Jag kollade runt en del och funderade ett tag på att fuska och använda den tyska örnen som i stort är identisk.

Slutade ändå med att jag ritade av efter den bättre bilden. "BAB" ritades också medan Billerud gick att skriva, behövde bara justera bredden på och avståndet mellan bokstäverna.

Jag kunde inte hitta ett typsnitt som fungerade för "Fredriksbergs bruk", och jag har tusen typsnitt.
Med lite modifikationer så fungerade typsnittet Korinna. Men K, R, G och U gick inte.
G är nästan lite avhugget, men gick ändå ganska lätt att ordna.
K flyttade "benet" lite.
U stämde inte alls med Korinna så den fick jag rita på egen hand. Har för mig att jag utgick från något så vanligt som Helvetica och la till detaljer för att få det så likt som möjligt.
R tog längst tid. R ser inte ut som nåt jag sett förut. Titta på R som en kropp. Det högra benet ser ut som någon som snubblar och håller på att trilla på nosen.
B borde egentligen ha den största "öglan" överst men här gav jag mig.

Skrev sedan ut på genomskinlig vinyl i några olika färger och storlekar.
La först vit färg, så att man kan sätta dekalerna på färgade/mörka bakgrunder.
Storlekarna är anpassade efter Legos grundmått, 8 mm, 16, 24, 32 och så vidare.