Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 28 Maj 2014 kl. 09:59
Jag kommer nog hålla mig till flesh. Men det kommer vara valfritt.

Detta är enda gången jag ångrat att jag inte har snöat in på minifigs som alla ni andra. Jag har typ inga minifigdelar :(

Kommer behöva köpalite på BL.
I GoH funkar det jättebra att köra med antingen eller, så jag håller med om att det bör vara valfritt här också. Däremot sticker det kanske lite i ögonen på vissa om man blandar inom samma bygge? ;)

Jag behöver nog också komplettera lite på BL, har t ex hållit mig borta från de sci-fi-inspirerade CMFerna. Har dock iaf köpt ett huvud som jag tror ska funka till en civil sigfig ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Bara ca 2% av min samling huvuden är flesh och hälftenav dom är klonsoldater (desutom finns det inga flesh med hedsett/rymddetaljer). Gissa vad jag kommer att använda.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Peter S

Citat från: EpsilonEta skrivet 25 Maj 2014 kl. 20:38
Kolonisationen är nu i olika faser olika långt från Jorden. Vissa har precis landat och andra är på samma nivå som jorden (fast med mycket lägre befolkning). Man delar in det i tre "zoner".
Den yttersta (zon 1) där knappt någon bor. "Städerna" är inneslutna och syrgastuber behövs för att röra sig på planeten. Dessa väntar på att terraformingen ska göra planeten beboelig.
Mitten (zon 2) är beboeliga och är på väg att befolkas. Åkermark och infrastruktur byggs upp.
Den innersta (zon 3) har uppnått industriverksamhet och kan nu börja bygga nya koloniskepp för att påskynda mänsklighetens expansion.
Kan man tänka sig att den innersta zonen är 1 och den yttersta (hittills exploaterade) är 3, så kan man öppna för fler zoner bortom vår kännedom?
Citat från: EpsilonEta skrivet 25 Maj 2014 kl. 20:38

Kanske ut till zon 2, t.o.m.?

torso

Går det bra att bygga i minilandskala, eller är det uteslutande minifigs som gäller? Jag menar att man har en minifig som sigfig, men bygger vinjetter i olika skala beroende på humör. Det kanske bara komplicerar det hela i onödan?

Myko

Många utmaningar kommer ha valfri skala, ser ingen anledning till att förbjuda miniland om någon vill bygga i det.

mechamike

Citat från: EpsilonEta skrivet 28 Maj 2014 kl. 00:21
Citat från: AndersI skrivet 27 Maj 2014 kl. 23:24
Jag tror det heter J-u-ggernaut
fixat.

Här är storleken i meter baserad på minifigscale men nu blir klassnamnen lite fel

Klass:Storlek (m):storlek (studs):
JP Jet pack 0,2-2 1-8
ULC ultra light craft 2-5 9-16
LC light craft 5-15 16-32 
MC medium craft 15-35 32-64
HC heavy craft 35-55 64-99
SHIP Ship 55-75 100-132 
SH-II Ship class 2 75-100 133-164 
SH-III SHip class 3 100-150 165-199 
JGN Juggernaut 150-250 200-300 
JGN-II Juggernaut  class 2 250-350 300-400 

exempel:
light craft ~ Jet plan
ship II ~ jumbojet
Juggernaut II ~ hangarfartyg

Men kan vi inte införa fler klasser på tex SHIP då ? upp till tex klass 7? och sen börjar vi på med Juggernauts? 
?

mechamike

Finnd det några som vill finslipa på material på kammaren som rådslaget sedan kan kontrollera och sedna publicera?
Vi har en del texter och grova skisser som kan behöva lite handpåläggning innan de åker upp i wikin.
?

Cakeman

Nästa vecka kanske, lite ont om tid nu.

lingonfil

Jag kan hjälpa till med det om jag vet vad som ska göras.

Roger Brickjet

"Endast människor" står det i fig-tråden, räknas friends som utomjordingar eller människor?

Tunguska

Blir onekligen lite sugen på att gå med efter att ha läst igenom tråden. Kommer man att ha friheten att uppgradera sin sigfigs "personliga skepp" med nya delar och funktioner under äventyrets gång?
Mina LEGO-byggen på flickr.

Anders67

Citat från: Tunguska skrivet 01 Juni 2014 kl. 12:30
Blir onekligen lite sugen på att gå med efter att ha läst igenom tråden. Kommer man att ha friheten att uppgradera sin sigfigs "personliga skepp" med nya delar och funktioner under äventyrets gång?

Det förutsätter jag, bricklink finns i rymden oxå! ...och oändligt med kapital...

Myko

Anders67

Citat från: Roger Brickjet skrivet 31 Maj 2014 kl. 21:19
"Endast människor" står det i fig-tråden, räknas friends som utomjordingar eller människor?

friends är helt klart utomjordingar, stora huvuden med små kroppar, definitivt utomjordingar!

Tunguska

Citat från: Anders67 skrivet 01 Juni 2014 kl. 12:33
Citat från: Tunguska skrivet 01 Juni 2014 kl. 12:30

Det förutsätter jag, bricklink finns i rymden oxå! ...och oändligt med kapital...

Citat från: Myko skrivet 01 Juni 2014 kl. 12:54
Absolut kan man det!

Låter betryggande. :)
Mina LEGO-byggen på flickr.