Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Med fast design för samfundets skepp tänkte jag mig mer riktlinjer, exempel: Samfundets forskningsskepp är vita och blåa, med runda former. Militären är gråa och röda med skarpa vinklar.

Lews

Citat från: Gideon skrivet 27 Maj 2014 kl. 15:25
Visst bör man kunna använda dessa klasser även vid byggen i mikroskala, inte minst hjälper det ju betraktaren att förstå storleken på bygget?

Hur stor är mikroskala jämfört med minigifskala? Är det som mot eller är det större/mindre?

Myko

Mikroskala är alla skalor som är mindre än minifig. Finns fler än en standard.

Lews

Citat från: Myko skrivet 27 Maj 2014 kl. 15:50
Mikroskala är alla skalor som är mindre än minifig. Finns ingen standard.

Tack för klargörandet! :)

ByggareDan

Citat från: mechamike skrivet 27 Maj 2014 kl. 14:33
Skeppsklasser (minifig scale)
Visst bör man kunna använda dessa klasser även vid byggen i mikroskala, inte minst hjälper det ju betraktaren att förstå storleken på bygget?

Låter rimligt att man använder namnen även vid annan skala än minifigskala för att på så sett klargöra storlek.
Det enda som kanske skulle minskas är väl JGN-II då 401+ studslängd är ca: 3 meter om man sätter ner den till runt 350 studslängd så är det drygt 2,5 meter vilket ändå är fruktansvärt stort!
För övrigt tycker jag att klasserna verkar vettiga, hur ska propotionerna se ut finns det nån riktlinje på dom större skeppen ex. 1/3 bredd av längden, eller är det godtycklickligt lite beroende på skeppets användningsområde.

/ByggareDan

Gideon

Citat från: ByggareDan skrivet 27 Maj 2014 kl. 16:57
Det enda som kanske skulle minskas är väl JGN-II då 401+ studslängd är ca: 3 meter om man sätter ner den till runt 350 studslängd så är det drygt 2,5 meter vilket ändå är fruktansvärt stort!
Vi pratar minifigskala här, då blir det stort om man ska bygga hela skepp ;)
Men man borde ju kunna bygga interiörer från ett sådant skepp (t ex ett "landningsrum" eller vad nu "docking bay" översätts till på svenska?) och använda skeppsklassningen för att understryka skeppets storlek? I det sammanhanget låter ju 400 studs ganska lite ändå, motsvarar väl typ bara 130-140 m i minifigskala... Jag tänker mig att det lätt finns skepp på 500+ m (eventuellt flera kilometer stora) i detta universum.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

ByggareDan

Citat från: Gideon skrivet 27 Maj 2014 kl. 17:17
Citat från: ByggareDan skrivet 27 Maj 2014 kl. 16:57
Vi pratar minifigskala här, då blir det stort om man ska bygga hela skepp ;)
Men man borde ju kunna bygga interiörer från ett sådant skepp (t ex ett "landningsrum" eller vad nu "docking bay" översätts till på svenska?) och använda skeppsklassningen för att understryka skeppets storlek? I det sammanhanget låter ju 400 studs ganska lite ändå, motsvarar väl typ bara 130-140 m i minifigskala... Jag tänker mig att det lätt finns skepp på 500+ m (eventuellt flera kilometer stora) i detta universum.

Tänkte ju liksom bara hela skepp  :-[ men blir ju mera vettigt om man bygger del av skepp, men skulle ändå vilja se ett helt skepp  400+ studs  ;D. Har lagt ut ca:400studs o 6 brett på golvet för att se storleken och kan bara säga att det är stort, blir dessutom svårswoschat  ;)

/ByggareDan

Lews

Citat från: ByggareDan skrivet 27 Maj 2014 kl. 17:30
Tänkte ju liksom bara hela skepp  :-[ men blir ju mera vettigt om man bygger del av skepp, men skulle ändå vilja se ett helt skepp  400+ studs  ;D. Har lagt ut ca:400studs o 6 brett på golvet för att se storleken och kan bara säga att det är stort, blir dessutom svårswoschat  ;)

/ByggareDan

Alla har väl en mindre lyftkran hemma som man kan swoscha med?  ;D

EpsilonEta

Citat från: mechamike skrivet 27 Maj 2014 kl. 14:33
Skeppsklasser (minifig scale)
Jag tycker vi gör en tabell med klass, "riktig" storlek i meter och minifig skala i studs.
Om man då bygger ett mikroskepp (som är svårt att se storlek på) och man kanske inte vill ange exakt längd i meter kan man ju i alla fall klassa skeppet för att förmedla storleken. Vi kan ju använda officiella set och fundera på hur stora de "borde vara".
Man får komma ihåg att Minifig skala är "chibifierade" alltså detaljer (som huvuden) är överrepresenterade. Dessutom kan samma studlängd motsvara olika stora saker (tänk bara på bilar/lastbilar i lego "minifig skala" varierar ganska mycket).

Här är mitt förslag (samma studs dimensioner som mechamike, utom största Juggernaut som jag förminskade  )
vi kan ju fila på det men jag tyckte det såg bra ut.

Klass:Storlek (m):storlek (studs):
JP Jet pack 0,2-2 1-8
ULC ultra light craft 2-5 9-16
LC light craft 5-12 16-32 
MC medium craft 12-35 32-64
HC heavy craft 35-100 64-99
SHIP Ship 100-250 100-132 
SH-II Ship class 2 250-500 133-164 
SH-III SHip class 3 500-1000 165-199 
JGN Juggernaut 1000 - 2000 200-299 
JGN-II Juggernaut  class 2 2000-3000 300-399   
nästa Juggernaut klass ökar med 1000m / 100 studs

(jag vet att min "minifig skala" (Xstuds=Ymeter) förändras när modellerna blir större men tänk på hur små CC husen är jämfört med bilarna)
Jag fixade också så att SHIP (100studs) blev 100m och varje Juggernaut klass är lika många km.

Edit: Jag såg precis att jag tänkt fel med minifig skalan. (Jag tänkte på mikro-SHIP när det blev stort) UCS millenium falkon är ju 100 studs och motsvarar ett 40 meter långt skepp. I och för sig är det "true minifig skale" det finns ju många mindre MF som motsvarar samma skepp.
Dessa klasser och storleken i meter kanske kan användas för mikrobyggen och stud dimensionerna ligger till grund för poäng till fraktionen? Alltså, oavsett skala, om du får ihop ett 200 studs rymdskepp (som är mer än en massa plates på rad) har du gjort en "Juggernaut" åt din fraktion. Detta belönas med ett visst antal poäng (om vi ska ha sådana, annars räknar vi bara antal klasser per fraktion).
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

AndersI

Jag tror det heter J-u-ggernaut
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

EpsilonEta

Citat från: AndersI skrivet 27 Maj 2014 kl. 23:24
Jag tror det heter J-u-ggernaut
fixat.

Här är storleken i meter baserad på minifigscale men nu blir klassnamnen lite fel

Klass:Storlek (m):storlek (studs):
JP Jet pack 0,2-2 1-8
ULC ultra light craft 2-5 9-16
LC light craft 5-15 16-32 
MC medium craft 15-35 32-64
HC heavy craft 35-55 64-99
SHIP Ship 55-75 100-132 
SH-II Ship class 2 75-100 133-164 
SH-III SHip class 3 100-150 165-199 
JGN Juggernaut 150-250 200-300 
JGN-II Juggernaut  class 2 250-350 300-400 

exempel:
light craft ~ Jet plan
ship II ~ jumbojet
Juggernaut II ~ hangarfartyg
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

mechamike

/För info så kan Rådslaget medela att vi jobbar som vettvillingar på att skapa den struktur som behövs och att första utmaningen ska kunna släppas.

?

Illuwatar

Det har varit intressant att följa denna tråd, även om jag inte har bidragit med något. Förstår inte ens vad spelmomentet i det hela går ut på... men att bygga för någon av fraktionerna lär jag nog göra.

Men jag har en fråga som gäller själva människorna/minifigsen i denna värld: gula eller fleshies? Eller både och, beroende på vilket folkslag man tillhör?
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

mechamike

Både och men inte mixat? ;) ::)
De som vill bygga med gula får väl göra det och de som föredrar flesh får väl göra det..
(flesh känns väl mest rätt för egen del)
?

o0ger

Jag kommer nog hålla mig till flesh. Men det kommer vara valfritt.

Detta är enda gången jag ångrat att jag inte har snöat in på minifigs som alla ni andra. Jag har typ inga minifigdelar :(

Kommer behöva köpa lite på BL.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!