Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Citat från: Wuntin skrivet 22 Maj 2014 kl. 17:24
Jag satt häromdagen på vagnen hem ...

*gillar

Jumpgates gör att spelledarna kan släppa på allt eftersom till nya områden och ger även fraktioner något att slåss över..

Spika namnet så skapar jag ett nytt subforum för det här! ;)
?

Anders67

Jag gillar namnet Jumpgate Universe och det går nog att fixa en fräck logotype med en jumpgate i själva G'et! Tyecker det ser helt ok ut att forkorta till bara JgU när man refererar!

lingonfil

Jag tycker wuntins story var väldigt bra. Uppfyller alla tre kriterierna: Keep it simple, keep it realistic, keep it dark.

Jumpgates fungerar väldigt bra som källa till makt. Mycket bättre än någon naturresurs, ren och skär militärmakt eller gammal hävd.

Handelsintresserade vill ha tillgång till jumpgates för att kunna kränga grejer. Pirater vill hänga runt jumpgates för att råna nämda handelsintresserade. Makthungriga vill ha tillgång till jumpgates för att kunna invadera andra kolonier, osv. Fredliga typer vill bevaka dem, mindre välvilligt inställda vill spränga de i luften.

Tycker definitivt att namnet ska knyta an till jumpgates, men även gärna kolonierna. Kanske skulle man kalla jump gates för något annat för att göra det lite mer "eget" och inte bara copy paste. Man skulle kunna kalla dem för Helix Jump Gates eller bara Helix gates  Varför Helix? För att det låter tufft =P Vi kan efterhandskonstruera att rymdhoppen bygger på något slags fysikaliskt fenomen som grundar sig i spiraler.

Så skulle det hela kunna heta:
The Helix Colonies
The Helix conflict
Clash of the Helix Colonies

AndersI

Vi Emigranter på Hyperion IV uppskattar inte att du kallar vår och andras världar för kolonier! Vi är en alldeles självbärande värld, och har ingen som helst avsikt att vara resurs åt din profithungriga "centralplanet". Om du inte omedelbart tar tillbaka kommer vi att påbörja ett Vedergällningsprojekt!

/AndersI, Emigrantledare, Hyperion IV
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

mechamike

;D

(lekte lite i paint :P)
?

o0ger

Det är roligt att det finns så mycket idéer. Det känns som att många har väntat på något sånt här så nu börjar fantasin sätta fart.

Jag tycker inte att jumpgates bör vara en del av namnet på det här. Det är bara en av många teknologier i denna värld. Kanske får den teknologin inte alls lika stor betydelse senare och då känns det konstigt om man har låst fast sig i det i titeln.

Jag skulle inte heller vilja ha orden wars, conflict, uprising, combat, commander eller liknande i namnet för då antyder man att det bara handlar om krig. Jag vill inte att de ska handla om krig. Krig kommer säkert förekomma och alla gillar att bygga rymdskepp med stora kanoner, men det bör inte vara den drivande kraften.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Odidoma

Citat från: o0ger skrivet 23 Maj 2014 kl. 09:27
Det är roligt att det finns så mycket idéer. Det känns som att många har väntat på något sånt här så nu börjar fantasin sätta fart.

Jag tycker inte att jumpgates bör vara en del av namnet på det här. Det är bara en av många teknologier i denna värld. Kanske får den teknologin inte alls lika stor betydelse senare och då känns det konstigt om man har låst fast sig i det i titeln.

Jag skulle inte heller vilja ha orden wars, conflict, uprising, combat, commander eller liknande i namnet för då antyder man att det bara handlar om krig. Jag vill inte att de ska handla om krig. Krig kommer säkert förekomma och alla gillar att bygga rymdskepp med stora kanoner, men det bör inte vara den drivande kraften.
låter klokt.

mechamike

Kan vi lyfta ut namn förslagen i en egen tråd?
http://www.swebrick.se/index.php?topic=7007.0

Vi kan ev sätta up dubbla pollar en för epostets namn och en för ev underrubrik..

Så kan vi dunka vidare på grund iden här..
?

o0ger

okej, vi diskuterar inte namnet mer. Bra att lyfta ut det till en ny tråd.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

AndersI

Citat från: mechamike skrivet 23 Maj 2014 kl. 09:01(lekte lite i paint :P)

;D  - eller snarare ur Emigrantledarens synvinkel:   :(   :'(   :-\   >:(   :P
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

sweMezza

Citat från: Myko skrivet 22 Maj 2014 kl. 19:41
Pirater kan ha teknologi som fångar upp jumpgate-hopp och plockar ut det resande skeppet nåt helt annanstans och rånar dem där.
Vilka Elite-flashbacks jag fick nu!

Jumpgates skulle även kunna hackas m.m. Tycker vi har en bra story som grund för mycket varierande byggande och ett intressant universum.

Som lingonfil säger
Citat från: lingonfil skrivet 23 Maj 2014 kl. 01:08
Keep it simple, keep it realistic, keep it dark.

Och högst relevant som mecha lyfter fram så vi inte glömmer spelandet
Citat från: mechamike skrivet 22 Maj 2014 kl. 23:23
Jumpgates gör att spelledarna kan släppa på allt eftersom till nya områden och ger även fraktioner något att slåss över..

Bara köra igång nu!

EpsilonEta

Ok, jag har get upp att försöka rationalisera bort jumpgatarna och anmanat konceptet att man bara reser mellan givna system. (däremot måste ju skeppen mellan gaten och planeten) Som det ser ut nu är de yttre kolonierna nästan lika teknologiska  bara inte hunnit fått- eller  inte blivit betrodda jumpgates när kriget startade. De har även haft begränsad kommunikation (nästan bara med jorden) och sedan ingen kommunikation sedan kriget.

Jag har funderat på en (grov) tidslinje. Om man ska planera släktband kan det vara bra att veta på ett ungefär. Så här tänkte jag.
När samfundet bildas inför de en ny kalender med jordens undergång som "år 0". Den gemensamma tidräkningen räknas i jord-år som ett minne av deras ursprung och misstag. Det blir även lika "fel" för alla (och mycket lättare för oss).

Viktiga händelser: (säg till om ni inte håller med om något)
0 – Jordens undergång
ca 20 eJ (efter Jorden) – Jumpgatenätet har reparerats och går inte längre via Jorden. (Vissa system bl.a Sol anses för skadat för att vara värt att återta, dessa kanske besöks senare)
ca 30 eJ – Samfundet och dess grundlagar har accepterats av alla parter.
ca 40 eJ – De nya jumpgatarna når de närmaste av de yttre kolonierna. Ungefär 1 värld per år läggs till i nätet.
ca 50 eJ – (Nu) En grupp av kolonier utropar sig självständiga från samfundet. Tidigare försök att hålla sig utanför har möts med ockupation, att bryta sig lås är svårt att göra själv. De frias samarbete behöver inte vara mer än att gemensamt motarbeta samfundet. Vissa världar kan ha gått med och andra vill stå helt själv.

Det här scenariot är lite snabbare än Wuntins "Cirka hundra år efter jordens undergång" men jag tyckte det var mer intressant om kriget är i "färskt" minne och flyktingar från jorden fortfarande kan vara vid liv.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Odidoma

Citat från: EpsilonEta skrivet 23 Maj 2014 kl. 20:01
Ok, jag har get upp att försöka rationalisera bort jumpgatarna och anmanat konceptet att man bara reser mellan givna system. (däremot måste ju skeppen mellan gaten och planeten) Som det ser ut nu är de yttre kolonierna nästan lika teknologiska  bara inte hunnit fått- eller  inte blivit betrodda jumpgates när kriget startade. De har även haft begränsad kommunikation (nästan bara med jorden) och sedan ingen kommunikation sedan kriget.

Jag har funderat på en (grov) tidslinje. Om man ska planera släktband kan det vara bra att veta på ett ungefär. Så här tänkte jag.
När samfundet bildas inför de en ny kalender med jordens undergång som "år 0". Den gemensamma tidräkningen räknas i jord-år som ett minne av deras ursprung och misstag. Det blir även lika "fel" för alla (och mycket lättare för oss).

Viktiga händelser: (säg till om ni inte håller med om något)
0 – Jordens undergång
ca 20 eJ (efter Jorden) – Jumpgatenätet har reparerats och går inte längre via Jorden. (Vissa system bl.a Sol anses för skadat för att vara värt att återta, dessa kanske besöks senare)
ca 30 eJ – Samfundet och dess grundlagar har accepterats av alla parter.
ca 40 eJ – De nya jumpgatarna når de närmaste av de yttre kolonierna. Ungefär 1 värld per år läggs till i nätet.
ca 50 eJ – (Nu) En grupp av kolonier utropar sig självständiga från samfundet. Tidigare försök att hålla sig utanför har möts med ockupation, att bryta sig lås är svårt att göra själv. De frias samarbete behöver inte vara mer än att gemensamt motarbeta samfundet. Vissa världar kan ha gått med och andra vill stå helt själv.

Det här scenariot är lite snabbare än Wuntins "Cirka hundra år efter jordens undergång" men jag tyckte det var mer intressant om kriget är i "färskt" minne och flyktingar från jorden fortfarande kan vara vid liv.
jag tycker att den låter lagom enkel att överblicka och förstå. Känns som vi närmar oss mål.

EpsilonEta

Citat från: Odidoma skrivet 23 Maj 2014 kl. 21:01
jag tycker att den låter lagom enkel att överblicka och förstå. Känns som vi närmar oss mål.

Dessa (ungefärliga årtal) är mycket flexibla. Om vi börjar bygga och kommer på att det t.ex. uppstod en lång konflikt innan samfundet lyckades enas kan man ju flytta/utöka lite.
Men redan nu kan ju de som vill vara med göra som AndersI och muta in ett namn på en koloni/värd, rymdflotta, familjenamn, politiskt parti...

Själv skriver jag lite på tidig historia (helt på Wuntins ide, med jumpgates). Inga årtal men jag tänkte göra lite simpla kartor och beskrivande text över mänsklighetens expansion fram till kriget. (Kan senare användas till wikin)

Jag kunde inte hjälpa det och skrev lite om teknologin i detta universum (kommunikations-boxarna och "Fast as Light" drift) men det blir nog för "tungt" här. När ni har ett namn kan jag lägga det i wikin för den som vill "nörda ner sig"
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

EpsilonEta

Jag har filat på min text och gått tillbaka till jumpgate konceptet. Snart är texten värdig en wikisida  Har ni något ni vill ändra så säg till (eller vänta tills det ligger i Wikin där ni kan gör hur mycket ändringar ni vill)
(Ord som komunikations-boxar JumpGates och samfundet kanske kommer att ändras om någon har bra alternativ. Framför allt jumpgates är lite svårt att böja och få in i svensk text.)

The history so far...

Ny teknologi har lyft Jorden till en "golden age". Mars terraformas och koloniseras. Långa rymdresor blir möjliga men tar fortfarande många år.
Vi behöver inte gå in på tekniken men effekten är att man kan färdas i storleksordningen ljusetshastihget utan att förbruka enorma mängder energi

Ensam stjärna.

Man börjar ett massivt projekt att terraforma flera närliggande solsystem. Obemannade rymdsonder skickas med bakterier för att producera syre och biomassa. Sonderna får med sig "kommunikations-boxar" av tidig modell. De har låg bandbrädd och kan bara sända till jorden men detta räcker för att guida robotarna och ta emot data om planeten (de har lååång tid på sig att skicka).

Efter många år åker de första människorna för att överse och förbereda kolonisation. Det är ont om sökande eftersom få vill lämna sina lyxiga hem för att bli bönder. Men med tiden blir Jorden (och Mars) överbefolkade med brist på resurser som följd. Många ser nu emigration till kolonierna som ett allt mer rimligt alternativ, för vissa det enda alternativet. Länder och stora företag finansierar kolonisering mot de enorma vinster som kolonin senare kommer att inbringa. Nu när det börjar bli "trendigt" reser, förutom de fattiga som inte klarar sig på jorden, även uttråkade personer som söker äventyr. Makthungriga skyr inga medel att få en plats som styrande på dessa kolonier. De vet att med de begränsade kommunikationerna kan de i stort sätt styra som de vill. Kung, Kejsare, President/diktator, det är bara att välja en titel.

Kolonisationen är nu i olika faser olika långt från Jorden. Vissa har precis landat och andra är på samma nivå som jorden (fast med mycket lägre befolkning). Man delar in det i tre "zoner".
Den yttersta (zon 1) där knappt någon bor. "Städerna" är inneslutna och syrgastuber behövs för att röra sig på planeten. Dessa väntar på att terraformingen ska göra planeten beboelig.
Mitten (zon 2) är beboeliga och är på väg att befolkas. Åkermark och infrastruktur byggs upp.
Den innersta (zon 3) har uppnått industriverksamhet och kan nu börja bygga nya koloniskepp för att påskynda mänsklighetens expansion.

Zoner

Kommunikation kan bara göras med de "boxar" som skickats med och de flesta går bara mellan kolonien och till Jorden, övriga kolonier nås via jorden. Kolonierna längst ut har nyare modell av boxar och kanske fler än en redan från början, speciellt när zon 3 bygger gateskepp går kommunikationen till den planet som skickade kolonin men bara enstaka av dessa gateskep har landat så det är inte mycket att prata om.
De innersta kolonierna får fler och nyare boxar allteftersom kolonisatörer når planeterna. Dessa boxar går inte enbart till jorden, två olika koloniskepp kan ta med sig varsin tvilling.
Den begränsade kommunikationen gör att varje koloni är hyfsat självstyrande och utvecklar sin egen kultur. Vad de styrande säger kan skilja stort från hur det är eftersom ingen kan åka över och kolla. På många kolonier kontrollerar de styrande alla boxar och filtrerar/censurerar för att inga kontroversiella åsikter ska lämna- eller nå kolonin.

Plötsligt görs ett genombrott i transportteknologi. På samma sätt som "kommunikations-boxarna" gjort med data kan "Jumpgates" skicka objekt enorma sträckor nästan omedelbart. Man måste bara transportera start/stopp punkterna till sina slutliga mål. Arbetet drar igång att bygga upp ett nätverk av transpot-noder.

På Jorden är förhoppningarna höga. Privatpersoner hoppas kunna träffa gamla släktingar samt besöka nya spännande resmål. Företag ser nya möjligheter till import och export. Äntligen kommer de stora investeringarna ge avkastning. Politiker tycker det ska bli bra med gemensamma möten och lättare att kunna övervaka koloniledare.

På kolonierna är känslorna blandade, de har varit självständiga hela sin historia, ska det nu komma nytt folk. Kommer deras paradis att bli ett turistmål? Företag ser viss möjlighet till handel men är rädd för de "skatter" de som finansierade kolonin förväntar sig. Framför allt de styrande är inte helt glada att bli kontrollerade utifrån.

Gatarna som de såg ut innan kriget (zoom zon 3)

När transportnätet kommer upp startar, som förutspått, handel och resor mellan världarna. Detta  delvis till ökad ekonomisk tillväxt men också viss sjukdomsspridning (utan den medicinska teknologin som nu finns hade det blivit flera pandemier.) Allteftersom folk träffas uppstår konflikter. Kulturkrockar och rädsla för förändring gör att många är öppen för de extrema åtgärder som vissa politiker föreslår. Framför allt Jorden (och Mars) som tycker sig överlägsen och agerar extra föraktfullt mot "utomjordingarna"målas upp som fienden som rånar och invaderar kolonierna.

Situationen eskalerar och snart har ett krig brutit ut, Jorden slår tillbaka hårt för att visa vem som bestämmer men vissa kolonier har i hemlighet tagit fram massförstörelsevapen. "Hårt mot hårt" ledar till att Jorden och flera kolonier blir helt förstörda.

Gatarna efter kriget

I och med Jordens förstörelse brister kontakten som gick via Jorden och alla yttre kolonier (zon 1 och 2) är helt utan kommunikation. Gate-världarna har tillräckligt med boxar för att kommunicera sinsemellan och ganska snart påbörjas planering av återuppbyggnad. Vissa är oroliga att samma sak ska hända igen så det börjas skissas på gemensam regler för handel och resor. De yttersta gate-världarna är inte särskilt skadade och många hade redan börjat produktion av Jumpgatar som skulle utåt. Dessa skickas nu inåt för att återuppta förbindelserna.

återuppbyggda gatar

Handelsregler leder till politiskt samarbete och snart har "samfundet"/"unionen" bildats. Alla är inte helt glada men fler och fler går med och år XX eJ (efter Jorden) har alla gate-världar accepterat grundlagarna och gått med i samfundet.
Arbetet att ta kontakt med de yttre kolonierna påbörjas. Vissa är rädd att det kan leda till krig som förra gången men samfundet försäkrar att de inte kommer utnyttja kolonierna som Jorden gjorde. (vi får se hur bra det går) Dessutom är många överens att lämna kolonierna kan vara värre än att ta kontakt. Tankas som "de kanske anfaller oss" används. Samfundet har ju inte haft kontakt med kolonierna på flera år. Det talas inte högt om det men många styrande vill också utöka sin makt och styra över ett större område.

Gate-skepp skickas ut och ca 10 år kommer man fram till den första kolonin. Vad som händer här lämnar jag till någon att bygga/skriva. Går de med samfundet eller protesterar de? Kan de kommunicera med andra kolonier? Det är möjligt att samma "generation" (gate-skepp som lyfte samtidigt) fick boxar både till Jorden och ett annat skepp/koloni.
fler skepp kommer fram, ca 1 per år läggs till i nätverket. Kolonier som inte vill gå med samfundet  "vädjas" att tänka om, protester möts med ockupation. En ensam koloni har svårt att själv motarbeta hela samfundet.

nya kolonier och nya kopplingar inom samfundet

Nu, år XX eJ har en grupp av kolonier gått samman och utropar sig självständiga från samfundet.
De frias samarbete behöver inte vara mer än att gemensamt motarbeta samfundet. Alla världar behöver inte ha gått med, vissa kanske vill vara helt själv och några få kanske vill komma in i samfundet.

---------------------------
Tankar

Kartorna är bara skisser, jag satte ut punkter pseudoslumpmässigt och drog sedan nätverk med magkänsla. Vill vi ha fler gates/världar? Annan form på nätverket?
Om ni är nöjda med detta kan jag göra högupplösta bilder. När spelet kört ett tag kanske någon vill lägga till en till värd med gate som "alltid funnits där" och fylla på med namn och historia.

Eftersom gate-skeppen skickats för flera år sedan är det ganska tydligt vart de är på väg men en spelledare kan välja när de kommer fram. Alternativt är alla ny världar hemliga för spelarna tills spelledare (eller spelare) lägger till dem.

Exempel chalange:
Spelledare kan lägga till en hemlig gate som nyss upptäckts/läkts (typ Snowden) och som leder till något mystiskt. Vad är det? Visa när du utforskar det.

Senare kan kolonier längre ut spela viss roll. (några är Wuntins idéer)

* Ritningarna till jumpgates kanske han läcka innan Jorden gick under. Om de yttersta zon 3 skickar gates från andra hållet hur kommer de fria att reagera när de får besök av någon som inte är samfundet? Är de lika skeptiska då?
* Kan dessa yttersta zon 3 med jumpgate bestämt sig för att gå utåt? kontakt med dem skulle drastiskt öka området men har de ett eget "samfund" (eller diktatur)?.
* Kanske en koloni sätts på en planeter som redan har syre och lågt djurliv. Behovet att terraforma är minimalt och kolonin växer mycket snabbare än övriga (hoppar över fas1). Det kan alltså finnas någon enstaka fas 3 ute i zon 2 området. Kan denna ha börjat erövra sina svagare grannar?
* Någon koloni kan ha hittat utomjordisk hi-tec och kommer med FTL.