Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Min favorit är:

"Fading Sun"
och med underrubrikerna "Kapitel 1 - Utvandrarna, Kapitel 2 - Samfundet, Kapitel 3 - Den stora striden, Kapitel 4 - ???"

Jag är gärna med o bygger, Jag har ju redan ett SHIP och till det har jag en besättning med minfigs och lite annat folk. Hade tänkt bygga lite viggar innefrån skeppet men nu kan jag spara på mina idéer till det här istället. ;D

?

Gideon

Varför är alla bra förslag på namn på engelska för ett svenskspråkigt spel/projekt?  :P
Håller med om att "Fading Sun" var ett bra förslag, även om rymdfysikern i mig nog snarare skulle luta åt att det syftar på att solljuset försvinner pga förstörd atmosfär på jorden och inte på att solen börjar kallna (om man inte tänker sig att detta utspelar sig några miljarder år fram i tiden?)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

mechamike

Citat från: Gideon skrivet 22 Maj 2014 kl. 08:57
Varför är alla bra förslag på namn på engelska för ett svenskspråkigt spel/projekt?  :P

För att jag misstänker attom det här blir så bra som jag tror med tanke på alla bra byggare på Swebrick, så kan vi säkert dra lite internationella blickrar till oss? och för att skaker låter coolare på engelska?

Håller med om att "Fading Sun" var ett bra förslag, även om rymdfysikern i mig nog snarare skulle luta åt att det syftar på att solljuset försvinner pga förstörd atmosfär på jorden och inte på att solen börjar kallna (om man inte tänker sig att detta utspelar sig några miljarder år fram i tiden?)

eller så tänker man sig att fading sun är det dom ser på vägen bort från jorden, hur vår sol ljus bleknar bort allt mer ju längre bort vi kommer från den..

Drar vi igång med

Fading Sun
Kapitel 1 - Utvandrarna,

Så kan vi ju det låta vara lite kaotiskt i början.. Ett plötsligt uppbrott, allt kastas på ända och alla drar iväg mer eller mindre på eget bevåg.. Länder, Företag, Samfund, Unioner  hastar iväg..
Då kan ju alla hitta sin egna lilla plats , så kanske vi kan skapa sidor realtioner allt eftersom.

Kan vi inte tillsätta ett litet råd med några som drar upp riktlinjer och som dels fungerar som storydrivande och dels som reglesättande?

Mina önskelmål är , keep it simple keep it dark och keep it realistic.

Keep it simple
Dvs inga invecklade reger och mekanik som kräver en staff som bränner ut sig.. och ingen superkrånglig värld som kräver 100tals wikisidor för att fatta.

Keep it dark.
Låt storyn formas mot en mer mogen publik Ingen glättig rymdsåpa med alien bebodda planeter vart 3dje ljusår, inga jar jar binks som dansar i solnedgången. Utan mer rymdens kalla vakuum.

Keep it realistic
Inga mini Jedi Starfighters som kans hoppa tvärs över 30 galaxer på 30 sekunder , inga lasersvärd svingande magiker osv osv.. inga Jar jar binkser!  (har jag redan nämt han? ) OK då gör jag det igen INGA JAR JAR BINKS'ER! och inga svävande berg och jättesmurfar som i avatar..

Men det är som sagt bara mina önskemål.

Så småningom kan man säkert introducera andra livsformer .. men till en början kanske låta hotet komma innifrån med maktkampen om de få resurserna som fåtts med på vägen mot nästa jorden!
?

Teabox

Citat från: mechamike skrivet 22 Maj 2014 kl. 08:42
"Fading Sun"

Inget dåligt namn, men jag tycker det låter som det går nerför för världen och jag ser hellre ett mer positivt namn. Jag förslår "Rising Star" iställer :P

Tycker ett engelskt namn är att föredra (eller iaf ett svenskt som är lätt att översätta till engelska) då man kommer vilja presentera sina byggen på engelskspråkiga sidor också.

Myko

Mecha: What youses have against Jar Jar Binkses eh mista goobafishes yeye?

Om vi vill ha ett redan etablerat galaktiskt samfund/samvälde/union så bör vi börja lite senare än utvandringen från Jorden.

En intressant story för framtiden kan vara att återvända till Jorden och se vad som finns där nu. (Även om det är en Battlestar Galactica-rip off!)

Skafte

Eftersom språkfrågan kommit upp kan jag komma med ett förslag: Aniara. Harry Martinsson beskriver ju ett framtidsscenario där mänskligheten flyr från en förstörd hemplanet. Jag menar inte att vi skall följa handlingen eller förutsättningarna i Aniara, men som titel på projektet är det rätt bra tycker jag. En fiffig undertitel som kan översättas till engelska om det skulle bli aktuellt att visa upp det internationellt. Och det visar att vi inte bara litar till anglikanska förebilder utan har koll på vår egen litteratur. Eller nåt. Space Star Battle kanske talar mer till dagens ungdom.  8)

Läs på om ni ids:

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aniara

AndersI

Nej, nej. Du har missuppfattat det - det är vad Utvandrarna ser i backspegeln när de far iväg mot Alpha Centauri...

:)

Edit: Whoops - I did it again! Mechamike har redan förklarat, men jag kommenterade direkt utan att läsa resten av posterna...

Edit 2: Skafte - jag var redan där i ett av mina förslag, det var bara att jag vände på Aniara så det blev Araina i stället (för att se om någon fattade vitsen...). En Mima vore kanske intressant att bygga...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

sweMezza

Citat från: Odidoma skrivet 21 Maj 2014 kl. 21:42
Citat från: Myko skrivet 21 Maj 2014 kl. 21:25
Jag håller med o0ger här, 100%.
jag håller med Myko här 100%
Jag håller med Odidoma här, 100%.

Fastnade för "Scattered Worlds". Nackdel: namnet förkortas SW... Jag var mest intresserad av att ett namn ska fastställas än vad det faktiskt blir, det kommer för alltid heta Sci-fi goh annars.

Sen får spelet inte vara beroende av att det ska skötas av ett fåtal personer. Nu är jag inte insatt i hur GoH funkar men det är mycket info på EBs site (http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=66102). Är det någon/några som på heltid måste administrera allt kring spelet (förutom vanlig moderering)?

Anders67

Citat från: Skafte skrivet 22 Maj 2014 kl. 10:03
Eftersom språkfrågan kommit upp kan jag komma med ett förslag: Aniara. Harry Martinsson beskriver ju ett framtidsscenario där mänskligheten flyr från en förstörd hemplanet. Jag menar inte att vi skall följa handlingen eller förutsättningarna i Aniara, men som titel på projektet är det rätt bra

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aniara

Stories of Aniara - follow the untold stories of Aniara!
Legends of Aniara

Följer detta med största intresse!

o0ger

Citat från: mechamike skrivet 22 Maj 2014 kl. 09:07
What mechamike said

Citat från: Myko skrivet 22 Maj 2014 kl. 09:33
What Myko said

Bra ideér. Jag håller med. Mörkt och realistiskt gillar jag. Inga Jedis och Jar Jars.

Som Myko skriver så bör ju ett samfund ha upprättats långt efter en eventuell utvandring. Så det kanske blir svårt att börja med utvandringen.

En annan sak som jag tänkte på är ju att tanken är att man ska vara sin egen karaktär. Alltså sigfig. En utvandring och skapandet av ett samfund av kolonier skulle troligtvis behöva sträcka sig över flera hundra år. Kanske tusentals år. Det är då inte så realistiskt att man ska kunna följa samma karaktär genom de olika kapitlen.

Lösningar på detta kan vara:

1. Man har en huvudkaraktär men sen kan man skapa flera andra karaktärer i de olika falangerna och de olika kapitlen. Men man har bara en "huvudkaraktär" som man följer. Tex skulle karaktärerna tillhöra samma familj eller ätt. (tex House Atreides i Dune)

2. Man kan bygga vad man vill. Man behöver inte alltid hålla sig till sin karaktär.

3. Man har anammat den teknik som anammas i bokserien om Takeshi Kovacs av författaren Richard K. Morgan (mycket läsvärd bokserie för övrigt) som går ut på att man kan digitalisera en människas medvetande och spara ner det. Alla människor utrustas vid födseln med en "stack" som sitter i ryggraden. Denna stack sparar hela tiden ditt medvetande. Om man dör så kan stacken bärgas och ens medvetande kan sedan föras över till en ny kropp (såvida man inte även tar sönder stacken). I boken kallas kroppar för "sleeves". Informationen i en stack kan skickas genom "hyperrymden" via en teknik som kallas needlecast. Man kan också odla kloner av sig själv som man för över sitt medvetande till tex vart 30:e år. De som är riktigt rika har dessutom kontinuerliga backuper på sina stacks vilket gör dem i stort sett odödliga. På detta sätt skulle man kunna följa sina karaktärer genom de olika kapitlen även om de sträcker sig över flera hundra år.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Jag tycker också handlingen kan utspela sig långt efter utvandringen.
Det är en intressant ide att "bygga" historien men det kan nog gå lika bra att bestämma något och sedan göra "historiska händelser" som en undergrupp av byggen.
Är inte särskilt förtjust i iden att samma karaktär skulle leva genom hela historien, hällre ett släktnamn om man ska bygga över lång tid.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Myko

Citat från: EpsilonEta skrivet 22 Maj 2014 kl. 12:56
Det är en intressant ide att "bygga" historien men det kan nog gå lika bra att bestämma något och sedan göra "historiska händelser" som en undergrupp av byggen.
Är inte särskilt förtjust i iden att samma karaktär skulle leva genom hela historien, hällre ett släktnamn om man ska bygga över lång tid.

Jag kan tänka mig både och, "adeln" i samväldet har säkert pengar och makt till att förlänga sina liv, medan stackarna i de fria kolonierna inte har sån tur. Kan bli ett spännande ämne för handel, smuggling och konflikt.

EpsilonEta

Citat från: Myko skrivet 22 Maj 2014 kl. 13:02
Citat från: EpsilonEta skrivet 22 Maj 2014 kl. 12:56

Jag kan tänka mig både och, "adeln" i samväldet har säkert pengar och makt till att förlänga sina liv, medan stackarna i de fria kolonierna inte har sån tur. Kan bli ett spännande ämne för handel, smuggling och konflikt.
Ja, med medicin/genterapi kan nog många bli 200 år, riktigt rika/mäktiga kan ha levt i  500 år, men jag gillar inte att spara medvetandet (kanske några av 500 åringarna försöker) men långt ifrån "Alla människor utrustas vid födseln".
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Det är nog lättast att starta det här om man har en given värld att förhålla sig till där tiden förlöper "i normal takt". Ett sätt att lösa det på för dem som vill bygga historien skulle kunna vara att man har ett kontinuerligt "mini-challenge" där man kan illustrera historien för sin planets/sitt företags/sin sigfigs familj/etc.

Jag tycker att tanken på en "adel" som har ekonomiska och tekniska möjligheter att förlänga sina liv (åtminstone i hundratals år) passar bra in i min ursprungliga tanke på att det råder stor skillnad mellan "kärnvärldarna" och de fattigare och hårt exploaterade yttre regionerna :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Jag har tänkt lite på karta och teknologi (har även lite grov historia på gång baserat på detta).

Jump Gates- åka långt
Säg att det finns "Jump Gates", en slags taleport eller portal som hålls i omloppsbana runt systemets stjärna. Bara de största värdarna har sådana och man får åka FTL till närliggande kolonier.
Detta skulle göra att de fria inte bara finns längst ut utan även lite mitt i, se bild. (Det var en snabb karta för att illustrera iden. Antagligen är jordens område mycket större.)

Faster-Then-Light – åka normalt
Det borde vara ganska "billigt" att åka mellan kolonierna, kanske tar det "lång" tid men de fria borde kunna röra sig hyfsat fritt (alltså, raketerna är mycket dyrare än bränslet). Det kanske går att lada raketen med solceller (eller fusionskraftverk som finns även i utkanterna, bara man gräver upp lite Heluim-3)? Man behöver bara stå ut med att det tar en vecka att resa. Rikingarna kanske förbrukar mycket mer energi för att åka samma sträcka på några timmar.

Kommunikation
Är kommunikation FTL eller skickar man "postraketer" för att hålla kontakten? Det spelar ju roll för hur isolerade utkanterna är.
Jump Gate värdar borde kunna kommunicera hyfsat fort. (Tiden det tar ljuset att nå "Gaten")
Det kanske finns "miniGates" (som bara kan skicka data) utplacerade vid större kolonier så att de kan kommunicera snabbare. Större rymdskepp kanske också har inbyggda miniGates.
Alternativet är ju att alla som har en "radio" kan kontakta alla andra nästan omedelbart. Men det blir då svårare som kriminell att smyga in i mer bevakade områden om minsta scout kan meddela försvaret/polisen.

Det här är ingenting som behöver bestämmas just nu men det kan vara något att tänka på.