Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Lews

Citat från: EpsilonEta skrivet 22 Maj 2014 kl. 15:26
Faster-Then-Light – åka normalt
Det borde vara ganska "billigt" att åka mellan kolonierna, kanske tar det "lång" tid men de fria borde kunna röra sig hyfsat fritt (alltså, raketerna är mycket dyrare än bränslet). Det kanske går att lada raketen med solceller (eller fusionskraftverk som finns även i utkanterna, bara man gräver upp lite Heluim-3)? Man behöver bara stå ut med att det tar en vecka att resa. Rikingarna kanske förbrukar mycket mer energi för att åka samma sträcka på några timmar.

Jag håller med om att det ska vara relativt lätt och billigt att resa mellan kolonierna annars är nog risken stor att saker inte utvecklas i en behaglig takt.
Vi måste antingen komma på något bränsle eller en reaktor som kan generera den energi som krävs, eller sno rakt av från någon existerande bok eller serie.

I Stargate Universe t.ex. laddade man skeppet "Destiny" genom att flyga genom vissa stjärnor. http://www.youtube.com/watch?v=kpvq5wXeeos
Vi ska nog inte göra exakt samma sak här men kanske något liknande? Kanske en starkare sort solceller som kräver att man flyger närmare stjärnorna för att kunna laddas upp, eller någon sorts "dammsugare" som drar in en viss gas och gör energi av den.

Wuntin

Jag satt häromdagen på vagnen hem och funderade över det som dittills hade sagts i den här tråden. Nu har förvisso tråden tagit en del andra vändningar, men här kommer ett förslag på hur galaxen kan ha hamnat i en situation där vårt byggande kan börja:

Några hundra år in i framtiden har mänskligheten fortfarande inte lyckats konstruera FTL-motorer. De har däremot lyckats med närapå-ljushastighet samt instant-kommunikation. Denna kommunikation är baserad på "quantum entanglement" (ja, jag vet att det inte går att använda det för kommunikation, men låt oss låtsas) - man kopplar ihop två partiklar, bygger en maskin runt varje och sedan kan de två maskinerna kommunicera med varandra oavsett var de befinner sig.

Med denna nya teknik skickas drivor med seed-skeep ut i galaxen, allihop i närapå-ljushastighet och allihop med varsin kommunkations-box ansluten till en box på jorden. Under de kommande fyra-fem århundradena växer nätverket av kolonier som samarbetar, även om de inte kan besöka varandra.

En grupp kolonier bedriver gemensam forskning och uppfinner FTL-transport, på sätt och vis. Det går inte att resa hur som helst, utan det sker med hjälp av jump-gates - du måste ha en gate i varje ände. Lite misstänksamma mot de nyare kolonierna (vi vet ju alla hurdana människor är) börjar de sprida teknologin bland de "gamla" kolonierna som varit med i samarbetet länge.

När det helt plötsligt blir så lätt att besöka varandra så gör människorna vad människor gör bäst: Hatar, åtrår, stjäl, förstör, krigar. Framförallt vänder sig många emot jorden som har utvecklat någon sorts storebrors-attityd mot alla planeter som inte är människans ursprungsplanet.

I stridigheterna går jorden under (kärnvapen och kedjereaktioner? Vad vet jag...), och därmed ena änden av alla kommunikationskanaler. De kolonier som har jump-gates återupprättar naturligtvis kommunikationen relativt snabbt, men en stor mängd kolonier (och även seed-skepp som fortfarande är på väg till sin destination) är avskurna - från de gamla, etablerade kolonierna och från varandra.

Cirka hundra år efter jordens undergång befinner vi oss nu i följande situation:

De "gamla" kolonierna som var med i kriget har insett sina misstag och bildat den galaktiska unionen. De har återupprättat kommunikationsnätet sinsemellan och skickar ut (närapå-ljushastighets) skepp lastade med kommunikations-boxar och jump-gates till övriga kända kolonier.

Kolonierna som låg utanför jump-gate-nätet men tillräckligt nära för att nu ha fått en ny kommunikations-box och jump-gate litar i många fall inte på unionen - det var ju trots allt de som startade kriget som slutade med jordens undergång. De samarbetar mycket hellre med de andra "fria" kolonierna.

Det finns många - antagligen isolerade - kolonier utanför de fria kolonierna. Dessa återupptäcks vartefter skeppen når fram till dem, men vad har de gjort under de hundra år som gått? Har de konstruerat jump-gates på egen hand? Kanske någon läckte teknologin till dem innan kontakten bröts? Har de etablerat kontakt sinsemellan istället för att söka sig mot jorden och startat sin egen union? Allt detta får vi svar på om tio år... eller hundra... eller tvåhundra...

AndersI

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Wuntin är något på spåren. :) Jag tycker det låter jättebra!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 22 Maj 2014 kl. 19:25

Tycker som o0ger!

Odidoma

Citat från: Anders67 skrivet 22 Maj 2014 kl. 19:31
Citat från: o0ger skrivet 22 Maj 2014 kl. 19:25

Tycker som o0ger!
jag tycker som Anders67

EpsilonEta

Jag gillar Wuntins ide om man byter ut JumpGates mot Hyperdrive/FTL av den anledningen att om det bara går att resa snabbt mellan vissa punkter blir det mycket svårare att vara pirat.

Jag modifierar min historia till att bygga på  Wuntins ide. (Min hade som enda fördel att de fria området blev lite mer oregelbundet)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Myko

Citat från: EpsilonEta skrivet 22 Maj 2014 kl. 19:34
Jag gillar Wuntins ide om man byter ut JumpGates mot Hyperdrive/FTL av den anledningen att om det bara går att resa snabbt mellan vissa punkter blir det mycket svårare att vara pirat.

Pirater kan ha teknologi som fångar upp jumpgate-hopp och plockar ut det resande skeppet nåt helt annanstans och rånar dem där.

Odidoma

Jag gillar det här mer och mer, ser fram emot när ramarna har satt sig någotsånär och jag kan börja bygga i det här universumet, vilket det nu blir. Bra spånat av alla!

AndersI

Citat från: Myko skrivet 22 Maj 2014 kl. 19:41Pirater kan ha teknologi som fångar upp jumpgate-hopp och plockar ut det resande skeppet nåt helt annanstans och rånar dem där.

Ett litet transportabelt svart hål, t.ex. (har använts i litteraturen).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

o0ger

Citat från: AndersI skrivet 22 Maj 2014 kl. 20:00
Citat från: Myko skrivet 22 Maj 2014 kl. 19:41Pirater kan ha teknologi som fångar upp jumpgate-hopp och plockar ut det resande skeppet nåt helt annanstans och rånar dem där.

Ja, eller interdictor. Kan vara ganska stora skepp, men pirater med stora ekonomiska medel kan ha såna skepp.

Jag tar många av mina referenser från EVE Online :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: EpsilonEta skrivet 22 Maj 2014 kl. 19:34

Jag modifierar min historia till att bygga på  Wuntins ide. (Min hade som enda fördel att de fria området blev lite mer oregelbundet)

Jag gillar jumpgates bättre. Det gör att man kan hålla bättre kontroll på vad som händer. Lättare att stänga av/öppna upp andra delar av galaxen.

Pirater eller falanger kan äga territorier runt vissa jumpgates där de tar ut tullar och är allmänt elaka.

I framtiden kan man ev tänka sig att de mäktigaste falangerna lyckas bygga ett skepp som har en egen jump drive. (Med nån slags modifierad jump gate)

EpsilonEta

Citat från: o0ger skrivet 22 Maj 2014 kl. 20:15
Citat från: AndersI skrivet 22 Maj 2014 kl. 20:00

Ja, eller interdictor. Kan vara ganska stora skepp, men pirater med stora ekonomiska medel kan ha såna skepp.

Jag tar många av mina referenser från EVE Online :)

Jag tänkte mer på hur dessa små svart hål eller "interdictors" själva skulle färdas om de bara kan resa mellan givna punkter (som antagligen är hårt bevaktade). Det måste finnas någon annan framdrift också. Ja, jag vet att det finns den gamla driften men den är ju medvetet långsam för att inte få kontakt med de yttersta kolonierna för fort.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

shiftaltcmd

Helt missat detta. Var några sidor att läsa igenom.

För lite mer inspiration.
De utvalda, något så ovanligt som en svensk science fiction.

http://smorkin.wordpress.com/2011/04/03/svensk-science-fiction-de-utvalda-hybriden/
Individerna lever vidare genom att överföra minnet till sin nya klon. Lite grann som i Aeon flux.

Min favoritserie Linda och Valentin kommer i en komplett nyutgåva. Första albumet släpptes i måndags.
http://www.beardednerd.se/kungserien-linda-och-valentin/

EpsilonEta

Här är min version av Wuntins ide:

Jorden är har en "golden age" tack vare teknologi. Mars terraformas/koloniseras. Långa rymdresor blir möjliga (tar fortfarande många år), man börjar terraforma i närliggande solsystem. (sonder skickas med bakterier för att producera syre och biomassa)

Allteftersom Jorden (och Mars) blir överbefolkade och det blir brist på resurser emigrerar man till planeterna som nu börjar bli beboeliga. Länder och stora företag finansierar kolonisering mot de enorma vinster som kolonin senare kommer att inbringa. De som reser är bland andra de fattiga som inte klarar sig på jorden, uttråkade personer som söker äventyr samt makthungriga som hoppas bli styrande på dessa kolonier.

Det finns nu tre "zoner".
-Den yttersta (zon 1)  där knappt någon bor "byarna" är inneslutna och syrgastuber behövs för att röra sig på planeten. Dessa väntar på att terraformingen ska göra planeten beboelig.
-Mitten (zon 2) är beboeliga och är på väg att befolkas. Åkermark och infrastruktur byggs upp.
-Den innersta (zon 3) har uppnått industriverksamhet och kan nu börja bygga nya koloniskepp för att påskynda mänsklighetens expansion.

Zongränserna flyttas långsamt utåt men plötsligt görs ett genombrott i transportteknologi. Man kan nu röra sig betydligt snabbare och billigare mellan kolonierna. Bara den innersta zonen får nytta av detta eftersom bara de kan producera rymdskepp.
Förut var alla kolonier självförsörjande men nu kan handel bedrivas mellan kolonierna vilket också leder till konflikter. Hatet är framför allt riktat mot Jorden (och Mars) som håvar in det mesta från övriga kolonier och agerar extra föraktfullt mot "utomjordingarna".

Krig bryter ut och det hela eskalerar långt över förväntan, Jorden slår tillbaka hårt för att visa vem som bestämmer men vissa kolonier har i hemlighet tagit fram massförstörelsevapen. Jorden och flera kolonier blir helt förstörda.

Det tar tid att återhämta sig och ur spillrorna uppstår "samfundet".
Samtidigt har många i zon 2 nått industrialisering och kunnat utnyttja den nya transportmetoden. När samfundet kommer och "uppmanar" de oskadade kolonierna att hjälpa till med återuppbyggnaden är de flesta skeptiska och vissa tar vad de kan och flyttar längre ut för att få vara i fred. 

Alternativt en vändning av konceptet. Efter kriget förenas de yttre kolonierna i sitt missnöje mot de inre krigiska värdarna och vänder dem ryggen för att istället fortsätta expandera.
De inre världarna är allt från post-apokalyptiska slagfält till isolerade kolonier som försöker återuppbygga ett samhälle. Det skulle kunna utspela sig ca 100 år fram när förenade kolonierna har vuxit på sig och de förstörda världarna har återhämtat sig lite.