[MOC] (WIP) - AndersI bygger CC-hus (flera stycken nu...)

Startat av AndersI, 21 Januari 2014 kl. 13:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Record

Det var ett riktigt lyft att få till dessa bilder, ser mycket fint ut, och passar bra in i en stadsmiljö, gillar burspråket, det är halva nöjet så att säga :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

BeardedNerd

Riktigt tjusigt med Chima-gult! Och en skön överraskning med målningen på baksidan.  Det ser väldigt naturligt och väldigt svenskt ut, som en länga i vilken småstad som helst.

Peter S

Snyggt! Kul att det händer något på baksidan också!

Manne

Supercoolt med baksidesmålningen.. Bara att komma på det är ju klockrent.. Förövrigt så jäkligt bra klossat!

Med Vänlig Hälsning Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

andreaseldh

Och vilken underbar Legolandkänsla det blir när du fotar utomhus!

Magnus den store

Stämmer in med hyllningskören om baksidan. Gillar även den tydliga variationen på gaveln. Antar att ljuset var perfekt för att visa varje brick.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Riktigt bra!

Det finns förbättringspotential runt fönstren. Har du testat 4510 för att skapa fönsterbleck?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Roger Brickjet

Citat från: andreaseldh skrivet 14 September 2015 kl. 22:00
Och vilken underbar Legolandkänsla det blir när du fotar utomhus!
Precis så kände jag också! Bra jobbat med bygget (och foto)!

CopMike

Ställer in mig i kören också! Bra byggt, skön känsla i fotograferingen och kul baksida!
När man ser den vita kortsidan undrar man ju lite över den överlägsna precisionen ;)!

Storm_666

Mycket trevligt att se resultatet av ditt klossande  :) Älskar baksidan med byggställning och målaren.
Får en "Vill ha till min lego stad" känsla  ;)

AndersI

Tack ska ni ha, alla! Det värmer (inte för att värme behövs just nu med feber och hosta...)!

Lite blandade svar:

Citat från: Record skrivet 14 September 2015 kl. 16:02gillar burspråket, det är halva nöjet så att säga :)

Det var det som fångade min blick först, när jag fick syn på huset. Att sen de verkliga proportionerna var ganska Lego-nära förstärkte bara önskan att bygga det i modell. Färgen spelade viss roll också, jag måste ju få någon användning för mina Chimagula bitar :)

Citat från: BeardedNerdDet ser väldigt naturligt och väldigt svenskt ut, som en länga i vilken småstad som helst.

Då har jag ju lyckats! Eftersom det är en direkt avbildning av ett hus jag råkade gå förbi i Strängnäs (Google map länk finns tidigare i tråden).

Citat från: ManneSupercoolt med baksidesmålningen.. Bara att komma på det är ju klockrent..

Det är ett trick jag har använt flera gånger för att gå runt bitbrist, men eftersom det oftast gör bygget mer 'intressant' kan man ju också designa in det från början. I det här fallet byggde jag dock tills Chimagult tog slut, och sedan funderade jag en stund om jag skulle ge upp, eller utnyttja den här metoden igen. Jag tror byggnadsställningen tillför en hel del också.

Citat från: NybohovsbyggarnaDet finns förbättringspotential runt fönstren. Har du testat 4510 för att skapa fönsterbleck?

Ja, och Nej - jag använder den biten som hängränna uppe vid takfoten, så det är inte riktigt konsekvent att ha den som fönsterbleck också. Jag skulle helst ha fönstren insjunkna 1/8, men det faller på att jag enbart har Chimagula brick, inga plate eller specialbitar.

Citat från: CopMikeNär man ser den vita kortsidan undrar man ju lite över den överlägsna precisionen ;)!

Det är en kombination av perfekt vinkel mot solen (nästan parallellt), och att ursprungsår på mina vita bitar varierar nästan 50 år. Jag sorterar så sakteliga ut 'sämre' bitar när jag plockar isär byggena - har inte tålamod att göra det under byggfasen...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Myko

Du skulle kunna skjuta in fönstren med vita eller gråa jumperplates så får du ett fönsterbleck på köpet.

Jättefint byggt! Ofta ser det ju lite tråkigt ut med bara enkla bricks men här såg det istället väldigt bra ut!

AndersI

Citat från: Myko skrivet 15 September 2015 kl. 15:17
Du skulle kunna skjuta in fönstren med vita eller gråa jumperplates så får du ett fönsterbleck på köpet.

Jo, men det kräver Chimagula plates som jag inte har (och fönstren är redan i högsta laget...), vet inte ens om de existerar.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Myko