[MOC] (WIP) - AndersI bygger CC-hus (flera stycken nu...)

Startat av AndersI, 21 Januari 2014 kl. 13:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Sollan

Så bra det blev! Byggnadställningarna tillför väldigt mycket och den murade gaveln ger mycket liv till bygget! Bra med lite gamla bitar!

byStfn

Åh så fint hus (från Trädgårdsgatan i min gamla hemstad om jag inte misstar mig)! Den enda anmärkningen jag kan göra är att bussarna är gröna i Strängnäs ;)

Joacim

stiligt och snyggt underbar baksida, den borde nästan vara framsida ;D

Anders67

Ett mycket fint bygg, grattis till månades forumsbygge  :D

mechamike

Stilfult.. väldigt bra klossat Anders!!
?

AndersI

Tack ska ni ha alla! Och Månadens bygge - jag rodnar nästan. Kom till Norrköping i helgen och titta närmare på det!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Illuwatar

Får gratulera! :) Huset är riktigt snyggt och värd utmärkelsen.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

humlan

För övrigt behöver jag en ny signatur.....

Storm_666

Måste bara få fråga ungefär hur många klossar har du använt till detta fantastiska bygge och hur många timmar har du lagt ner?

AndersI

Svaret är: "Ingen aning" och "Ingen aning". Men det känns inte som jag har lagt speciellt mycket tid.

Det hela är uppbyggt på två 32x32 moduverseplattor (plus två moduverse väg). 17 bricks högt + 10 bricks tak. Grovt överslag på själva huset om allting var uppbyggt av 1x2 brick: ((32+32)/2 *(17 + 10) * 2 + (20/2 * (17 + 5)) *2 ==> 2 * (32*27 + 10*23) ==> 2188. Sen är ett antal lager gjorda med plates, och det finns lite stödjande byggen inuti, så säg 2500. Tillkommer de fyra moduverseplattorna (672 bitar), ramen (300 bitar?) och krafset, säg 3500-4000 nånstans för rubbet.

Började att bygga en liten del för att få proportionerna,
byggde hela fasaden,
byggde om hela fasaden (några gånger),
staplade bitar på gavlarna,
byggde baksida i andra färger,
rev hela baksidan och byggde upp den igen,
såg att några fönster satt fel så jag rev hela baksidan och byggde upp den igen,
satte på slarvigt tak för att få reda på hur mycket takbitar jag behövde köpa,
väntade på Bricklink-beställningar,
byggde taket,
och vägen,
och naturen (två träd och en blomsterbytta),
satte dit folket (= byggde om vägen),
plus lite annat småpyssel...

Bussen hade jag redan färdigbyggd.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Peter S

Det verkar vara standardfrågor i diverse sammanhang (även till fan weekend och lego world?). Är det meningen att man ska dokumentera det medan man bygger? Det kan ju döda vilken kreativitet som helst. Håller på med ett eget hus, men har inte kommit mig för att bokföra tider och bitar. Hur ska man tänka? (Ska det vara en egen tråd kanske?).

Record

Citat från: Peter S skrivet 16 Oktober 2015 kl. 16:12
Det verkar vara standardfrågor i diverse sammanhang (även till fan weekend och lego world?). Är det meningen att man ska dokumentera det medan man bygger? Det kan ju döda vilken kreativitet som helst. Håller på med ett eget hus, men har inte kommit mig för att bokföra tider och bitar. Hur ska man tänka? (Ska det vara en egen tråd kanske?).

Det är väldigt olika hur man gör, en del bygger ju i WIP och då kan vi andra följa hela processen.

När jag byggde min fabrik, så la jag inte ner en sekund under skapandet på att hålla ordning på hur många bitar jag använde, och tog inte några bilder under byggtiden heller, jag la alla eneregi på att skapa utifrån vad jag tyckte kändes rätt, gjorde det helt på mitt sätt, så svsr nej du behöver inte döda din byggarglädje med onödigt jobb kring, det de brukar fråga till bla LW är hur många baseplates+höjden, och en uppskattning på antal bitar.
Så bygg i godan ro, resten löser sig, tro mig ;)..
Friskt satsat, hälften vunnet..

Skafte

Nu ramlar vi lite OT från Anders fina hus här, men visst borde man kunna väga sina byggen för att få ett ungefärligt bitantal? I officiella set ligger det ofta nära 1g/bit. Värt att undersöka kanske.

Record

Japp OT blev det.

Jag vill bara säga att det är välförtjänt att du fått denna utmärkelse, jag gillar verkligen det här huset mycket, stilrent och med en grym träffsäkerhet, detta är ett hus man skulle kunna se i en vanlig småstad, inga konstigheter, jag ser fram emot att se det IRL.

Bra gjort Anders1 ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Storm_666

Citat från: AndersI skrivet 16 Oktober 2015 kl. 15:46
Svaret är: "Ingen aning" och "Ingen aning". Men det känns inte som jag har lagt speciellt mycket tid.

Det hela är uppbyggt på två 32x32 moduverseplattor (plus två moduverse väg). 17 bricks högt + 10 bricks tak. Grovt överslag på själva huset om allting var uppbyggt av 1x2 brick: ((32+32)/2 *(17 + 10) * 2 + (20/2 * (17 + 5)) *2 ==> 2 * (32*27 + 10*23) ==> 2188. Sen är ett antal lager gjorda med plates, och det finns lite stödjande byggen inuti, så säg 2500. Tillkommer de fyra moduverseplattorna (672 bitar), ramen (300 bitar?) och krafset, säg 3500-4000 nånstans för rubbet.

Började att bygga en liten del för att få proportionerna,
byggde hela fasaden,
byggde om hela fasaden (några gånger),
staplade bitar på gavlarna,
byggde baksida i andra färger,
rev hela baksidan och byggde upp den igen,
såg att några fönster satt fel så jag rev hela baksidan och byggde upp den igen,
satte på slarvigt tak för att få reda på hur mycket takbitar jag behövde köpa,
väntade på Bricklink-beställningar,
byggde taket,
och vägen,
och naturen (två träd och en blomsterbytta),
satte dit folket (= byggde om vägen),
plus lite annat småpyssel...

Bussen hade jag redan färdigbyggd.
Oki Tack för svaret  :) Hur som helst är det riktigt snyggt och "levande" och jag gillar det skarpt och jag hoppas få se det någon gång när tillfälle ges  :)  Passar även på att gratulera till månadens bygge.