Recension: Gula Faran (eventmodell 2013)

Startat av stegu, 07 Oktober 2013 kl. 20:37

Föregående ämne - Nästa ämne

stegu

(Korten på bordet: det här är ett projekt jag varit med och förverkligat. Recensionen är helt klart inte opartisk!)

Gula Faran

En modell producerad av Swebrick för det stora eventet 2013 i Norrköping

Årets eventmodell är något av en flashback från förra året i Göteborg: en spårvagn. Men med tanke på att Norrköping är om möjligt ännu mer stolta över sina spårvagnar än Göteborg så är det bara naturligt att fortsätta på samma tema.

I år är det ett väldigt seriöst producerat set med kartong och allt. Se bild 1. Trycket är professionellt gjort och kartongen har en behaglig yta. Kartongen är liten och rimligt välfylld. Det är inte fullt så mycket luft i den som i Legos egna satser. Varningstexten i botten på kartongen förtjänar att läsas.

När man öppnar kartongen möts man av en ziplock-påse med 98 bitar och en ihopvikt dubbelsidig bygginstruktion i färg. Se bild 2. Intressanta bitar är 18 st 1x4 plates i gulorange ("Chima-gult"), en bit som fortfarande är ovanlig och ganska dyr på BL, samt 6 st 1x3 tiles i mörkgrönt. För slotts- och husbyggaren ingår 19 st ljusgrå tegelstensmönstrade bitar i den klossbyggda gatstumpen som utgör bas för bygget.

Bygginstruktionen är lätt att följa, trots att det är ganska stora steg med många bitar i varje. Bygget är ovanligt rättframt för att vara ett mikrobygge. Allt är inte "studs-up", och det är inget trivialt bygge, men det är mindre klurigt att få ihop det här än Göteborgsmodellen, och slutresultatet sitter ihop bra. Det är också en större modell: basen är 16 knoppar lång. Slutresultatet är faktiskt ganska likt originalet. Se bild 3. Att vagnen går på fyra små boggies och inte står direkt kloss mot gatan är en kul detalj.

Modellen går in i kartongen igen i uppbyggt skick, och kartongen fungerar också bra som displayställ.

En liten men prisvärd sats, hyfsat porträttlik, helt rätt för ett Norrköpingsevent!

Jaxne

KizzE

VILL HA!

Kommer den endast gå att köpa på eventet? Ska inte dit :(

Eigenbrötler

snygg! vill ha! pris? postorder? har inte möjlighet att närvara på eventet :(
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

insurrection

Riktigt läcker, lär ju bli ett verkligt samlarobjekt!

Majkel

Det är ett riktigt fint set, med hög igenkänningsfaktor. Den kommer att förgylla mitt hem och nära mina drömmar om att återvända till min hemstad. Bra jobbat med att ta fram modellen alla inblandade!

Odidoma

Bra jobbat! Hur många ex har ni/som alla andra är jag också sugen på pris.

Stigge72

En väldigt fin spårvagn. Det dr med att den står på fyra boggies framgår dåligt av bilderna, men det ska bli intressant att se hur det funkar.
Jag vill så klart också veta priset. ;)

mechamike

Efter att ha kört en sneak peak släpper vi nu ut tråden igen.. och här kommer en opartisk betraktelse:

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=36603

?

andreaseldh

Jag vill också köpa en!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!(!)

mechamike

Tyvärr finns inga fler till salu, vi har bara sparat någon enstaka för att lottas ut i en framtida tävling!
?

andreaseldh

Då får jag väl skriva: Vill vinna!!!!!!!!!!!!!!!!!

AndersI

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

KizzE

Meeeeeeen..

Jag vill ha en :(

Någon som vill berätta vad ni fick betala för en?

Fick ni köpa mer än 1per person?

Anders67

Den kostade 60kr, som medlem i swebrick och var på plats i norrköping fick men köpa (1) ett set till reducerat pris 50kr!

Men du kan nog bricklinka hem ett set!