Recension: Gula Faran (eventmodell 2013)

Startat av stegu, 07 Oktober 2013 kl. 20:37

Föregående ämne - Nästa ämne

KizzE

Citat från: Anders67 skrivet 14 Oktober 2013 kl. 22:15
Den kostade 60kr, som medlem i swebrick och var på plats i norrköping fick men köpa (1) ett set till reducerat pris 50kr!

Men du kan nog bricklinka hem ett set!

Självklart kan man Bricklinka hem ett , dock inte det jag vill.. vill ha kartongen, beskrivningen, hela alttet :)

Kwagge

Citat från: KizzE skrivet 14 Oktober 2013 kl. 22:16
Citat från: Anders67 skrivet 14 Oktober 2013 kl. 22:15
Den kostade 60kr, som medlem i swebrick och var på plats i norrköping fick men köpa (1) ett set till reducerat pris 50kr!

Men du kan nog bricklinka hem ett set!

Självklart kan man Bricklinka hem ett , dock inte det jag vill.. vill ha kartongen, beskrivningen, hela alttet :)

Då vet du att man inte kan missa sådana här event  ;)

stegu

Bara så ni inte tror att det är ren illvilja och ett försök att skapa "artificial scarcity" som ligger bakom att seten inte finns att köpa i efterhand: vi hade två villkor från Lego i Danmark för att vi skulle få genomföra det här:
Dels var vi tvungna att hålla oss inom en ganska snäv budget för själva bitarna, vilket bara räckte till ett visst antal set, och de sålde slut under helgen efter att ungefär 3000 besökare hade passerat informationsdisken där vi sålde setet.
Dels var vi också tvungna att lova att modellen bara skulle säljas under eventhelgen. Eftersom vi fick köpa bitarna direkt av Lego via ett specialavtal som de bara träffar med LUGs för så kallat "event support" så lade de också begränsningar på hur vi fick använda dem.

De tryckta tilesen är avsedda som en souvenir från själva eventet, och gjordes med flit i en begränsad upplaga. Kartongen var dyr att trycka, tung att frakta med posten och asjobbig att skära ett ark i taget. Vi tryckte bara precis tillräckligt med kartonger. Beskrivningen däremot skrev vi ut på vanlig färglaserskrivare. Här har ni PDF-filen om ni vill Bricklinka ihop ett exemplar. Skriv ut på A4 på båda sidor med en vändning längs långsidan emellan sidorna, och skär till två A5 så får ni två exemplar:

http://www.itn.liu.se/~stegu/gulafaran2013/Bygginstruktion-2up.pdf

En bitlista hittar ni här:

http://www.itn.liu.se/~stegu/gulafaran2013/GulaFaran_BOM.pdf

Om man vill Bricklinka hem alla bitar så kostar vagnen cirka 100 kr plus frakt från ett antal olika ställen (som vanligt så finns ju inte allt i en butik). Biten som det verkar vara mest ont om på BL är 1x4 plates i gulorange ("bright light orange"), men den finns i rimligt antal. Biten har förekommit i flera set under 2013.

Muséets souvenirshop har också varit på oss och frågat om vi kan göra några hundra fler, och Spårvägens vänner har frågat om de kan få köpa ett antal, men nej, det här är allt. Och även om vi skulle ha fått göra det så hinner vi helt enkelt inte producera fler. Det ligger mycket manuellt arbete bakom varje kartong med plockning, skärning och limning.

Vi får se vad det blir nästa år. Vi är beroende av TLG:s stöd för att kunna genomföra de här projekten till en rimlig kostnad, men årets modell blev en succé, så det är nog inte omöjligt att det blir något nästa år också.

Ozp

Jag är glad att jag körde 4 timmar enkel resa för att få tag på en

Quarryman

Sånn av nysgjerrighet fra oss på andre siden av grensen, hvor mange sett produserte dere totalt?

Teabox

Citat från: Quarryman skrivet 23 Oktober 2013 kl. 11:01
Sånn av nysgjerrighet fra oss på andre siden av grensen, hvor mange sett produserte dere totalt?

Cirka 300 om jag minns rätt.

AndersI

Det var någon (minns ej vem - stegu?) som sa att bitarna räckte till 297 stycken.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

mechamike

Stämmer leveransen från Lego var tyvärr inte komplett (lite som Lugbulken)
?

mordatre

Vilka personer var med och tog fram denna?
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

stegu

Många har varit med och tyckt, tänkt och gett idéer, och det här är nog att betrakta som ett allmänt "Swebrick-projekt", men några har varit mer inblandade än andra. Superkalle är den som gjort det mesta av modellen och som designat bygginstruktionen. Anders67 designade lådan och lyckades fixa trycket av den gratis. Ras 74 och Tellblom var mycket behjälpliga i beställningen av bitar från TLG. Kim Thomsen på TLG var naturligtvis den som fixade så att vi fick köpa bitarna. Shiftaltcmd fixade tryck av tiles till en mycket låg kostnad. Jag var något slags projektansvarig, vilket dels innebar att jag bidrog med fotoreferenser och tyckanden om hur en Norrköpingsspårvagn ser ut, men först och främst innebar det att jag och Q tillbringade ett antal kvällar med att sortera bitar och lägga dem i påsar, skära kartonger och trycka och vika bygginstruktioner. Flera andra har varit med i projektet tidvis och litet mer på ett hörn, men även deras insatser och åsikter har uppskattats.

Vikning och limning av kartongerna fixades på plats i Norrköping av ett stort gäng frivilliga som jobbade i flera timmar. Jag ska inte ens försöka komma ihåg vilka alla var, så därför framför jag bara ett kollektivt tack till dessa namnlösa hjältar.

Gideon

Byggde denna nu i helgen, det var ett sant nöje! Ser fint ut i vitrinskåpet bredvid göteborgsmodellen som äntligen fått sin skylt också, även om fjolårets spårvagn ser lite pluttig ut jämfört med denna :)
Hoppas att denna serie Swebrick-modeller fortsätter i många år! (men vi kanske kan hitta på nåt annat än en spårvagn nästa gång...? ;))
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Stigge72

Citat från: Gideon skrivet 28 Oktober 2013 kl. 10:04
Byggde denna nu i helgen, det var ett sant nöje! Ser fint ut i vitrinskåpet bredvid göteborgsmodellen som äntligen fått sin skylt också, även om fjolårets spårvagn ser lite pluttig ut jämfört med denna :)
Hoppas att denna serie Swebrick-modeller fortsätter i många år! (men vi kanske kan hitta på nåt annat än en spårvagn nästa gång...? ;))
Varför då?  :P

Iofs beror det ju lite på var det blir också, men det finns ju många städer i Sverige som har eller har haft spårvagnar... ;)

shiftaltcmd

Sundsvall hade den längsta spårvagnen i Europa 17.8 meter lång och tog 120 passagerare.
Enligt Wikipedia i alla fall.

ByggareDan

Lät trångt på den spårvagnen :o  då en normal turistbuss som är drygt 13m. med bredden 2,55 tar 50-55 passagerare dvs den hade behövt vara runt 25-26m för 120 passagerare. Sen är det ju klart beroende av vad bredden är på spårvagnen.

Så bussen tar runt: 4 pers. per löpmeter medans spårvagnen tar 6,7 pers per löpm. mer än 1,5ggr så många per löpm. dvs 6 säten i bredd (kanske normalt på spårvagnar) istället för 4 (som på buss)
Så det kanske inte är så trångt men rent spontant kändes 120 man på strax under 18 meter väldigt trångt.
Bredd (på spårvagn) 4m ~70 kvm 5m. bredd ger ju 89 kvm 
Med en bredd på lite över 3,5m skulle man få 63kvm dvs som min 2:a och jag skulle då inte vilja trycka 120 pers här  :o (+ mig som chaufför)

/ByggareDan