Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Intressant diskussion, jag postade Anders67 "chart" på Lego Ambassador network och fick en del intressanta frågeställningar tillbaka som jag slussat vidare eller fösökt reda ut., en hel del "bravo,och manga  "intressant" men även nått "goddag yxskaft" där man spann loss.. det tycks finnas en del "kulturella skillnader" i Lego världen helt klart.   ::)

Själv tog jag ett stort steg mot purism igår, min gode vän Rolli och jag har haft lite snack om purism, han är långt ner på skalan och använder tex aldrig stickers numera..vi har trätt lite om det där, men igår böjde jag mig   Jag rev de sista resterna av mitt SHIP igår.. och bitarna hade (Lego)stickers som jag nu ville ha bort.. När jag till slut lyckat få bort dom fick jag brottas med limrester och några av bitarna hade blivit missfärgade där stickerna hade suttit så efter en massa jobb bestämde jag mig för att aldrig mer använda stickers I mina MOC's. får se om jag lyckas hålla fast vid det.
?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: o0ger skrivet 02 Februari 2017 kl. 23:03
Citat från: Full Plate skrivet 02 Februari 2017 kl. 19:29
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 12 Januari 2017 kl. 21:45
För att elda på lite i brasan – minst ett av förra årets "månadens bygge" innehåller tredjepartsbitar. Är det ok?
Antar att du syftar på mitt bygge Escaping Home som blev månadens bygge i mars och som har massvis med altbricks ;)

Det fattade inte jag. Jag trodde han menade att Godtfred hade lampor i sitt bygge :D

Citat från: Full Plate skrivet 02 Februari 2017 kl. 19:29
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 12 Januari 2017 kl. 21:45
För att elda på lite i brasan – minst ett av förra årets "månadens bygge" innehåller tredjepartsbitar. Är det ok?
Antar att du syftar på mitt bygge Escaping Home som blev månadens bygge i mars och som har massvis med altbricks ;)

Har själv inte haft så starka åsikter om purism (vad gäller bitar), men märker att jag har blivit mer och mer restriktiv, mest för att andra har haft starka åsikter om det. Man vill ju inte bygga nåt som andra inte tycker kvalar in som ett "riktigt" legobygge. Jag förstår också att det är svårt att dra linjen någonstans förutom vid total purism, för det blir alltid någon form av förhandling om vad som är rimligt och alla har olika åsikter.

Mycket jag bygger är direkt eller indirekt inspirerat av vad jag ser andra bygga (gäller väl alla?). På EB såg jag tillklippta flextubes och snören hela tiden, så då var det naturligt att göra samma sak. Mitt inköp från altbricks var också till följd av att jag såg andra använda dem med fantastiskt resultat, men nu ligger de undanpackade någonstans, då jag insåg att folk kanske ser lite snett på dem.

Så ja, man vill väl lägga sig på en nivå där nykomlingar (som mig) kan förstå var ribban ligger utan att den trycks ner i halsen på dem, och sett från min egen upplevelse så tycker jag det funkat relativt bra här på Swebrick. Fast det är klart, jag ser ju bara min sida och det kanske är många som suttit och ångat hemma över hur jag byggt mina byggen ;)
Visst var det detta bygge – och jag ser egentligen inget fel att använda tredjepartsbitar, så det är ingen kritik mot bygget i sig. Det blir dock lite märkligt om annat än Lego finns med i det som lyfts fram i månadens bygge eller andra tävlingar. Jag tycker som Lingonfil: "En tjusning med Lego är att alla har samma förutsättningar".

Ett tag hade jag tankar på att bygga hus till modelljärnvägar, men där finns inga begränsningar i vad man kan göra – och det skulle driva mig till vansinne. Begränsningarna i Lego kan vara frustrerande, men det är ändå skönt att ha dessa ramar.

När det gäller belysning som inte är Lego tänker jag att man kan se det som ett slags efterbehandling av byggena (även om det naturligtvis är lättast att bygga in den från början) ungefär som att lägga in ljusblänk och laserstrålar i ett bildbehandlingsprogram.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

pehter aka ibbe

Citat från: mechamike skrivet 03 Februari 2017 kl. 08:19
Intressant diskussion, jag postade Anders67 "chart" på Lego Ambassador network och fick en del intressanta frågeställningar tillbaka som jag slussat vidare eller fösökt reda ut., en hel del "bravo,och manga  "intressant" men även nått "goddag yxskaft" där man spann loss.. det tycks finnas en del "kulturella skillnader" i Lego världen helt klart.   ::)

Själv tog jag ett stort steg mot purism igår, min gode vän Rolli och jag har haft lite snack om purism, han är långt ner på skalan och använder tex aldrig stickers numera..vi har trätt lite om det där, men igår böjde jag mig   Jag rev de sista resterna av mitt SHIP igår.. och bitarna hade (Lego)stickers som jag nu ville ha bort.. När jag till slut lyckat få bort dom fick jag brottas med limrester och några av bitarna hade blivit missfärgade där stickerna hade suttit så efter en massa jobb bestämde jag mig för att aldrig mer använda stickers I mina MOC's. får se om jag lyckas hålla fast vid det.

Du hade för nya Lego-sticker, lego stickers från runt 2002 har en tendens att ramla av utan yttre påverkan. Jag har börjat testa lite egengjorda stickers och för vissa byggen är det ett enormt lyft. 

Själv drar jag gränsen vid modifiering/målning av bitar, det går att få till väldigt mycket utifrån dom bitar som finns. 3:djeparts delar för belysning och styrning har jag inget problem med.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Peter S

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 03 Februari 2017 kl. 09:28
Citat från: mechamike skrivet 03 Februari 2017 kl. 08:19

Du hade för nya Lego-sticker, lego stickers från runt 2002 har en tendens att ramla av utan yttre påverkan. Jag har börjat testa lite egengjorda stickers och för vissa byggen är det ett enormt lyft. 

Själv drar jag gränsen vid modifiering/målning av bitar, det går att få till väldigt mycket utifrån dom bitar som finns. 3:djeparts delar för belysning och styrning har jag inget problem med.
Jag ser stickers ihop med de bitar som de ska sitta på som de alternativbitar som listas längst ner i Bricklink. I princip bara som en fattigare variant på tryckta bitar. Kan jag få in det i ett bygge så är det fine, men jag använder inte stickers utanför sitt ursprungliga användningsområde och klipper aldrig i dem. Det fina med stickers är att man kan låta bli att applicera dem tills det behövs och under tiden använder man biten utan sticker. Vilket innebär att jag redan vid bygget bara sätter stickers på SW-skepp som jag ändå inte använder som bitresurs ...

Larry Lars

Citat från: Peter S skrivet 03 Februari 2017 kl. 09:44
Jag ser stickers ihop med de bitar som de ska sitta på som de alternativbitar som listas längst ner i Bricklink. I princip bara som en fattigare variant på tryckta bitar. Kan jag få in det i ett bygge så är det fine, men jag använder inte stickers utanför sitt ursprungliga användningsområde och klipper aldrig i dem.

Klipper gör jag mer sällan nu för tiden, mest för att det har börjat dyka upp som regel i tävlingar. Jag lägger så gott som alltid undan stickers på direkten och använder dem sedan i enstaka fall i MOCs. Helst av allt på andra bitar än de var avsedda för.

Känns lite som en protest mot stickers att vägra se dem som en enhet ihop med sin "originalbit". ;)

Tycker för övrigt att detta kan ses som ett bra exempel på att vi knappast kommer kunna finna en gemensam gräns för "puristiska förhållningsregler." Om stickers nu är ett officiellt legoelement endast tilsammans med avsedd bit, hur snett får de då sitta?
:)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

mechamike

Citat från: Larry Lars skrivet 03 Februari 2017 kl. 13:30
Tycker för övrigt att detta kan ses som ett bra exempel på att vi knappast kommer kunna finna en gemensam gräns för "puristiska förhållningsregler." Om stickers nu är ett officiellt legoelement endast tilsammans med avsedd bit, hur snett får de då sitta?
:)

De får aldrig sitta snett! Skämt åsido, tror aldrig man kan enas om exakta regler, däremot så är ju Anders fina bild en bra verktyg och något som man kan förhålla sig till någolunda smidigt. Och som ny I sporten såå är det ju en bra termometer på vad man tycker ute I sugorna lite generellt.
?

pehter aka ibbe

Citat från: o0ger skrivet 02 Mars 2017 kl. 12:27
..

Dina frågor handlar om vad som är okej, och det är som sagt upp till dig själv. Om man ska vara med i en tävling så brukar inte trasiga eller modifierade bitar tillåtas. Får man ta isär en bit? Tex, är det tillåtet med minifig-händer? Eller en spak utan spakens bas? Dessa bitar levereras aldrig lösa av TLG utan sitter alltid hop med en annan del.
..
( Kanske bäst att fortsätta här )

Är bara tvungen att påpeka att minifig-händer går att köpa löst direkt från Lego så det borde vara ok, sök på 3820 på Bricks & pieces. Spaken är nog över den gränsen.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

o0ger

Jag återuppväcker den här tråden. Vet inte om det är rätt tråd, men jag ville bara kolla vad ni anser om en grej:

- Är det okej at ta bort tryck på bitar?

Jag såg att Djokson hade tagit bort trycket på en Chima-speedor och frågade hur han hade gjort. Han hade använt ett suddgummi. Jag testade själv på en Speedor och det funkar faktiskt. Det tog en stund med mycken gnuggande.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mechamike

Du gör ju åverkan på biten, och förändrar den från orginal, jag har själv svurit någon gång över en tan bit som bara fanns med nått ful tryck och hade god lust att greppa suddgummit men det kändes fel. Sen gör det ju missprints man lyckats få i besvikelse lådor lite mindre spännande och exklusiva.
?

insurrection

Alltså teoretiskt kan ju alla bitar som finns med tryck också finnas utan tryck, ifall de blivit utplockade ur produktionsprocessen innan tryck-steget.
Så tar man bort trycket utan att det blir någon skada på själva plasten i biten blir det ju nästan lite "om ett träd faller i skogen" över det.

Påminner också på ett sätt om att använda bitar man fått fram genom att förstöra andra bitar som innesluter dem (finns väl några speciella pinnar man kan få fram på så sätt vill jag minnas?).

Jag har suddat bort och även spritat/gnuggat bort tryck på bland annat 2490 Horse Barding, Ruffled Edge. Dock skulle jag säga att det faktiskt uppstått lite slitage på plasten i biten vid de tillfällena, då blir det ju lite samma grej som om man vill använda slitna bitar i sina byggen generellt.

Det är uppenbart inte ett 100% puristiskt förfarande, men skulle inte tveka på att ha med en sån bit i en utställning eller liknande.

Skafte

Om biten finns i aktuell färg utan tryck är det inget problem tycker jag. Tar man bort tryck och skapar en bit som inte "finns" så är det mer tvivelaktigt. Men jag hade kunnat göra det om det hade gett en stor skillnad i slutresultat på en MOC.

Vad jag förstått är de suddgummin som ibland sitter på overheadpennor bäst. Om de finns kvar.

o0ger

Citat från: mechamike skrivet 01 Februari 2021 kl. 14:06
Du gör ju åverkan på biten, och förändrar den från orginal, jag har själv svurit någon gång över en tan bit som bara fanns med nått ful tryck och hade god lust att greppa suddgummit men det kändes fel. Sen gör det ju missprints man lyckats få i besvikelse lådor lite mindre spännande och exklusiva.
Ja...förvisso. Jag klipper ju i klistermärken också. Då förändrar jag dem från original. 
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Skafte skrivet 01 Februari 2021 kl. 14:43
Om biten finns i aktuell färg utan tryck är det inget problem tycker jag. Tar man bort tryck och skapar en bit som inte "finns" så är det mer tvivelaktigt. Men jag hade kunnat göra det om det hade gett en stor skillnad i slutresultat på en MOC.

Vad jag förstått är de suddgummin som ibland sitter på overheadpennor bäst. Om de finns kvar.
I det här fallet var det en Chima Speedor. De existerar bara med tryck. Men ok, då är det som jag misstänkte, det råder ganska delade meningar om detta, precis som alltid när det gäller purism.

Emma

Jag är inne på skaftes linje. Jag skulle kunna ta bort ett tryck om jag för mig själv kan rättfärdiga det med att otryckt bit finns, men att jag inte har den hemma.

Att ta bort tryck för att skapa en "ny" bit gör att i alla fall jag inte blir så imponerad. Lite som att bygga med icke-existerande färger.
Region Mitten

byStfn

Citat från: Emma skrivet 01 Februari 2021 kl. 15:09
Att ta bort tryck för att skapa en "ny" bit gör att i alla fall jag inte blir så imponerad. Lite som att bygga med icke-existerande färger.

Fast icke-existerande färger är ju de facto icke existerande och går således inte att bygga med :)

Purism-diskussionerna leder ju aldrig någon vart eftersom det är 100% subjektivt när det kommer till kritan. En del tycker att tredjepartsräls är okej, en del tycker att klistermärken är horribla. Det är endast ett tyckande.

För mig så är Legobyggandet en konstyttring styrt av materialet vi har att tillgå. Om o0ger skulle bygga 100% puristiskt (och "legalt"?) så skulle vi kanhända inte haft den o0ger vi har och älskar idag och detsamma gäller många i vårt community. Diskussionerna om purism är för mig helt ointressanta då det är som att försöka följa ett manifest som ingen skrivit :D Och framförallt så tar det inte hobbyn och konstformen vidare det minsta.