Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Snygg grafik! Jag funderade just på om man kunde beskriva de olika inriktningarna på ett bättre sätt (t.ex. purister, ortodoxa, konservativa, liberaler, anarkister, fria radikaler, etc.), men det här var nog trots allt bättre  :)

Magnus den store

Vilken komplicerad diskussion. Purism handlar, för mig, om ett materials renhet, eller i det här fallet, en mocs renhet. Inte att blanda ihop med byggteknik. Material och byggteknik är två skilda saker. Allt som inte är Lego är slaggprodukter. I den ordagranna betydelsen finns bara 100% purism. Allt annat är i min mening grader av oäkhet. Superkalle är en legal purist, där första ordet syftar på tekniken och det andra ordet på materialet! Jag är en illegal bastard! Jag gör som jag vill med mina bitar och skiter i vilket!

1: Men hur är det med bitar som är kompatibla med Lego men som inte liknar någon bit Lego själva gör?
Används denna typen av bitar har purism frångåtts.

2: Snören används ofta i officiella Lego-set, innebär det att man får använda egna snören?
Får, får man, men man kan inte säga att en moc är 100% äkta Lego.

3: Får man ersätta en äkta svart Lego-gummisnodd som gått av med en brun från sitt eget skrivbord?
Ja, det får man, men då bör man även kliva ner från sina höga hästar.

4: Får man använda egna elektriska kontakter, så länge man använder riktiga Lego-ljusklossar (om man t.ex. ska göra körriktningsvisare på en bil)?
Ja, så länge man inte hävdar att man är purist. Möjligen kan man säga att en moc är 99% äkta.

5: Om man behöver en 5x2-kloss, får man såga av en 6x2?
Ja, så länge det är en Lego-kloss påverkar det inte mocens renlighet. Däremot är det en illegal teknik, och det spelar ingen roll att byggarna på Legoland gör så. Det är likväl illegalt!

6: Får man tillverka egna dekaler?
Ja, men om du använder dekalerna i en moc är den smutsig.

7: Får man måla om klossarna?
Om det är dina klossar får du göra som det behagar, men använder du klossarna i ett bygge kan du inte kalla dig för purist.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

Citat från: Anders67 skrivet 15 September 2013 kl. 17:10
Jag satte ihop en graf över detta...

Lite intressant att du satte rött nere i purism-änden.  :)  Jag skulle nog ha valt helgrönt där och dragit mot rödare och rödare. Sen är det upp till var och en vid vilken röd nyans de vill sätta stopp.

Tolkar jag majoriteten i den här tråden rätt, så har du också fel ordning mellan målade bitar och Brickarms, betydligt fler accepterar Brickarms tillbehör, än att man målar sina bitar.

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

lindyhep

Jag tänkte som du AndersI tills jag såg att det inte slutade med grönt utan blått. Det börjar alltså på varmt/rött och går mot kallare.

Andra tanken var: Anders67, du måste ha för mycket tid över :o ;D

marpe

Svenska Akademiens ordbok beskriver purist så här.

PURIST pωris⁴t l. pu-, m.||ig.; best. -en; pl. -er.
"1) person som (är anhängare av en riktning. som) ivrar för o. praktiskt eftersträvar renhet i ett l. annat avseende, t. ex. ren lära, strikt efterföljande av vissa maximer l. stilrenhet l. dyl.; numera nästan bl. (konst.) i fråga om vissa konstnärliga strävanden l. en viss riktning inom konsten (se PURISM 1)"

[PURISM 1]
"1) strävan efter renhet i ett l. annat avseende, t. ex. ren stil l. frihet från främmande inslag o. d.; numera nästan bl. (konst.) om strävan efter stilrenhet l. enkelhet i bildframställningen i konsten; särsk. ss. benämning på en viss riktning inom fransk konst på 1920-talet, representerad bl. a. av fransmannen C. E. Jeanneret (pseud. Le Corbusier),"

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Steget mellan LEGO och konst är överblickbart, så jämförelser mellan hur ordet purism används ovan och vårt användningsområde är möjliga i rimlig utsträckning.

Citat från: Larry Lars skrivet 15 September 2013 kl. 13:26
Jag associerar begreppet "purism" i första hand med handlingen att vakta på och tillrättavisa varandra, vilket skulle vara ett skäl att frångå det helt.
Jag föreslår att vi använder ordet purist på samma sätt som i ordboken. Dvs utan att blanda in tillrättavisandet av andra.  :) Det finns andra ordval för att inkludera det.

Anders67

Ha, det är så härligt
Jag använde alla färger i rengbågen för syftet var faktiskt inte att Grönt är bättre - eller rött är sämre.
Använde rengbågen precis som gay communityna - LEGO finns i alla färger och så också vårt förhållande till detta.

Jag försöker hålla mina byggen "rena" dvs. runt 7 i skalan, sedan händer det att jag är uppe på 15 ibland, sedan försöker jag tänka runt 4 när man ska göra instruktioner och tänka ekonomiskt (billigt set).

Att Brickarms ligger högre än egentillverkat är just att jag uppfattar det som mer OK att gå utanför ramarna om man gör det personligt än om man gör det i ett ekonomiskt/större volym syfte.

AnneLie67

Citat från: lindyhep skrivet 15 September 2013 kl. 18:25

Andra tanken var: Anders67, du måste ha för mycket tid över :o ;D

Hihi...nä han har verkligen inte nån tid över, om jag fick bestämma, men jag har inte en chans mot Lego  ;D

mechamike

Intressant diskusison i tråden ..tycker inte jag ser några tendenser till "riktigt bjäbbande" ;) som nån uttryckte det men givetivs en del olika infallsviklar på det hela och det är väl en flytande skala vad som är ok i det egna byggandet. När man ska tävla och ställa ut kan man givetvis dra åt "purist-tumskruvarna" ett snäpp.

Jag måste erkänna att jag faktiskt efter att ha hört Superkalles föredrag och blivit inlurad av honom och Ras74 att bygga i LDD och (hoppas du  inte tar illa upp nu LarryLars)) fruktlöst försökt att få Larry Lars lilla smäckra star wars scout walker att stå upp på benen när vi var i Billund för ett par år sedan så har jag börjat försöka hålla mig till "reglerna" om illegal builds allt mer.

Att bygga illegalt förstör ju bitarna och om ens modell säckar ihop efter ett tag (och enda sättet att få den att så /hålla ihop är att byta bitar till nya med gämna mellanrum) så tar det bort lite av glädjen.. jag sågar ju inte i bitar för att få dom att passa (för det förstör bitar) och då vill jag inte heller bygga med mina bitar så de förstörs.. vill man dessutom göra ett Cuusoo projekt av det hela så är det ju bra om man redan från början byggt "rätt".

Byggmässigt är Superkalle lite av en idol för mig (LarryLars en annan :P) men listan nedaför är något som jag försöker nå.

Citat från: Superkalle skrivet 15 September 2013 kl. 14:59
1) Bara använda bitar från LEGO
2) Bitar skall snäppas ihop med varandra så att de sitter fast och konstruktionen blir stabil.
3) Bitarna skall snäppa ihop på ett sådant sätt som de är designade för så att de inte förstörs.

Jag når inte alltid dit, men när jag gör avsteg så ska det inte påverka att modellens "displayabilitet" så att modellen säckar ihop en dag där den står. I "UCS" AT-AT som Ras74 och jag jobbar med finns det bara 1 illegal build just nu och det är technic halfpin instoppad på fel sätt i en kloss.
med nya bitar kanske vi kan få bort även den vad det lider.

I Anders 67 diagram så tycker jag nog att det finns en större acceptans för att gör egna tygdetaljer än vad det finns för 3D printade bitar (eller Milluput skapade ditton.)..

OT: Anders76 har nog inte för mycket tid över , har har däremot en mycket snäll och förstående fru!  ;)

?

marpe

Citat från: Superkalle skrivet 15 September 2013 kl. 14:59
Citat från: marpe skrivet 15 September 2013 kl. 12:40
Ordet purist är starkt så det förslår. Visst kan det vara skönt att få sola sig i glansen av det ordet, men det är svårt att vara förtjänt av det. Superkalle är det, men inte jag.
Jag tar det som en komplimang och tackar o bockar  :)
Jag vill dock inte bli uppfattad som Mr. Purist här i föreningen, och jag aktar mig noga för att ha purist-synpunkter på andras alster.
Det är bara den positiva delen som avses. Du lyckas med balansgången.  :)

Kommentarer om legala tekniker lär ut mer om byggande än vad superlativ gör, som kommentar till egna byggen. Bägge behövs i en skön blandning :)

Superkalle

Citat från: Anders67 skrivet 15 September 2013 kl. 17:10
Jag satte ihop en graf över detta och inser att det är lite olika saker vi diskuterar
Instressant sammanställning. *tumme upp*

Skrytsson

Var på skalan placerar ni in kapande av slang? Måste väl ändå rymmas inom LEGO Purist? Med tanke på att TLG själva uppmanar till det i setinstruktionen för Seattle Space Needle:

Nextuz

Citat från: Skrytsson skrivet 16 September 2013 kl. 12:35
Var på skalan placerar ni in kapande av slang? Måste väl ändå rymmas inom LEGO Purist? Med tanke på att TLG själva uppmanar till det i setinstruktionen för Seattle Space Needle:

Men de e ingen slang... mera ett rör ;)

Skafte

Det finns nog de purister som säger att det är OK att klippa en sån rörslang så att den är 133mm lång, men inte annars.  8)

Teabox

Känner att jag står Superkalle nära. Bygger inte kanske strikt efter LEGOs regler, men vill inte utsätta mina bitar för onödig stress. Jag ser gärna att mina bitar håller sig i toppskick så länge som möjligt. Så LEGOs regler är väldigt intressanta att känna till.

När det kommer till att kapa slangar så är jag OK med att andra gör det, men själv skulle jag ha svårt för det.

Sen har jag kommit på en till grej att diskutera :P Man ser ofta att folk tagit sönder ben och kroppar för att använda de individuella små delarna. Inget som jag skulle se som Puristiskt eller något som jag skulle göra. I mina ögon så har man faktiskt tagit sönder en bit för att skapa en ny.

Dock så är jag OK med att folk tar isär dem för att skapa nya. Alltså byta färg på händerna t.ex. Jag har gjort det själv ett par gånger, men det gör ont då jag vet att det sliter på bitarna.

Kvarnbacka

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 15 September 2013 kl. 17:48
Snygg grafik! Jag funderade just på om man kunde beskriva de olika inriktningarna på ett bättre sätt (t.ex. purister, ortodoxa, konservativa, liberaler, anarkister, fria radikaler, etc.), men det här var nog trots allt bättre  :)

Det kanske går att kombinera benämningarna med den grafiska skalan, förresten...

Jag skulle i alla fall vilja förtydliga min ståndpunkt, eftersom jag uttryckte mig väldigt kort och vagt första gången. När jag själv bygger håller jag mig (nästan) alltid i den mest puristiska delen av skalan, väldigt nära Superkalle. När jag tittar på andras byggen är jag mer tolerant, så länge inga bitar har kommit till skada och så länge det redovisas vilka avsteg man har gjort från "rent" LEGO-byggande, exempelvis med Brickarms-bitar.

Sen måste jag väl också erkänna, för att vara helt ärlig, att jag en gång målade om tre gamla huvuden. Till mitt försvar ska sägas att: 1) Ansiktena var väldigt nötta, och 2) Jag gjorde det för att öka den etniska mångfalden i min samling.